Forfatter Emne: Rensevædske til rensekar  (Læst 395 gange)

Bovbjerg

• Sr. Member
Rensevædske til rensekar
« Dato: April 20, 2026, 11:29:59 »
Min kone gav mig et 40 l rensekar med pumpe i julegave.
Nu har jeg så fundet ud af, at rensevædske er lige så dyrt som rensekarret, hvis man køber det færdiglavet (> 1.000 kr)
Spørgsmålet er så, om man ikke kan blande det selv? Hvad bruger I. Gode råd søges.

M.v.h Jens

jens

• Hero Member
Sv: Rensevædske til rensekar
« Svar #1 Dato: April 20, 2026, 23:46:15 »
Jeg bruger kaminvæske/lugtsvag petroleum fra jem og fix (du skal ikke købe den der er lidt billiger, den er langt fra lugtsvag.

Efter hvad jeg har hørt, får de vandbaserede rensevæsker tingene til at ruste, men ikke egne erfaringer, så ikke noget jeg ved med sikkerhed.

Denne her jeg bruger, og det fungere fint for mig..

https://www.jemogfix.dk/qlima-pure-braendstof-20-liter/7133/9043919/
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #2 Dato: April 22, 2026, 10:29:42 »
Husk at holde igen med tobakken med petroleum i karret. :D

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

• Hero Member
« Svar #3 Dato: April 23, 2026, 11:18:32 »
En lidt sjov ting: En cigaret kan i praksis ikke antænde selv benzin der er hældt ud på jorden. Det blev testet over 2000 gange af de amerikanske myndigheder efter Mythbusters havde testet at det ikke kunne. Så det er kun på film det sker  8)

Det medførte faktisk frifindelse af nogle der havde siddet fængslet i mere end 35 år da man fandt ud af at det rent brandteknisk ikke var muligt at det var sket som det de var dømt for.

Så jeg ville ikke være speciel urolig for petroleum som er langt sværere at antænde  ;) Men ok - ingen grund til at udfordre skæbnen.

Hilsen Kenneth

jens

• Hero Member
« Svar #4 Dato: April 23, 2026, 14:55:30 »
Jeg bruger lugtfri petroleum, for at spare på brugen af bremserens, som jeg eller har brugt en del af, og bremserens er betydelig mere brandfarligt end petroleum..

Men kommer det et godt bud på en vandbaseret rensevæske der ikke får tingene til at ruste er det da værd at afprøve.
Husk altid at skille tingene ad.