Forfatter Emne: Mellemstykke højdeklods  (Læst 2236 gange)

sievuun

• Full Member
Mellemstykke højdeklods
« Dato: Januar 14, 2026, 09:02:18 »
Har for et par år siden fået forærende et lille sæt med treklo med flere sæt bakker og en opstilling med pinolstøtte. Da jeg så skulle til at bruge den her i December fandt jeg ud af at der mangler et 30mm underlæg under trekloen for at den er i samme højde som pinolstøtten. Man kan jo ikke klage når man har fået det gratis og giveren er død i mellemtiden, så må man i gang med at finde noget materiale der er stort nok. Det blev et 50mm materiale, 20mm for tykt og fire gange større end nødvendigt så der gik da et par dage med savning og fræsning før det var klar til brug med oprettespor og fastspændehuller.

sievuun

• Full Member
Sv: Mellemstykke højdeklods
« Svar #1 Dato: Januar 14, 2026, 09:14:22 »
Er i gang med at finde hul koordinater på et gammelt hængseldel til en flyvemaskine cargodør, og bagefter skal de jo laves i det nye hængsel. Tager lang tid hvis det skal være præcist, der er 88 grader mellem de to opspændingsflader så man er nødt til først at lave en opspændeblok . Er godt nok gået på pension men laver da stadig det de andre ikke kan.

jens

• Hero Member
« Svar #2 Dato: Januar 14, 2026, 10:51:53 »
Spændende projekt, håber der kommer flere billeder  [th]
Husk altid at skille tingene ad.

KM

• Full Member
« Svar #3 Dato: Januar 14, 2026, 20:42:11 »
Tager lang tid hvis det skal være præcist. citat fra Sievuum.
 Fedt
Det er også min erfaring med præcision. at jage de sidste fine tolerancer tager forholdsvis lang tid.

Er det en Emco cnc fræser du har? værktøjs veksleren ligner meget 

Bh
Kaus

sievuun

• Full Member
« Svar #4 Dato: Januar 15, 2026, 11:05:06 »
Det er en Brother TC221,  ældgammel fra først i 80'erne. Men den kører udmærket selv om programmering af fræsning er langsom. Boring og gevind er superhurtig det er det den er lavet til. Med 10 værktøjer i veksler.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #5 Dato: Januar 16, 2026, 08:48:51 »
Hvilken type værktøjer sidder der i den? Er det BT30 konus med støttelejer udvendigt?
Grunden til at jeg spørger er at jeg har en del til at ligge, som du kan få for at hente dem. :) Er i tvivl om de er fra en Brother eller en Chiron.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

sievuun

• Full Member
« Svar #6 Dato: Januar 16, 2026, 14:51:54 »
Det er en BT30 konus.   Hvis du har noget der passer skal vi ihvertfald til Farsø engang i April, så er det jo ikke nogen omvej at snakke om.
« Senest Redigeret: Januar 16, 2026, 14:56:21 af sievuun »

Kenneth

• Hero Member
« Svar #7 Dato: Januar 17, 2026, 16:30:36 »
Hej Søren,

Hvis du har nogle som Sievuun ikke skal bruge er jeg klart interesseret, men jeg har ikke 100% styr på standarderne. Det jeg kan bruge er

BT30 – MAS-403 / JIS B 6339 / ISO 7388-1
SK30 – DIN 69871 (typisk form A)

Jeg synes det var nemmere da jeg brugte SK30 din 2080 - så var der ikke noget at være i tvivl om  ;D

Hilsen Kenneth

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #8 Dato: Januar 17, 2026, 17:03:43 »
Hej Kenneth.

Har jeg ikke sendt dig en enkelt til test? Den er måske ryddet op? :)

Sendt fra min SM-S937B med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

sievuun

• Full Member
« Svar #9 Dato: Januar 17, 2026, 17:24:10 »
Er kommet videre med projektet, selve hullerne er lavet. Men de skal også undersænkes på den ene flade. Bare for at gøre det rigtig spændende er fly nitter og Hilock bolte ikke 90grader men 100grader undersænket. Og den flade der skal undersænkes på er ikke parrallel med underlag så rejfningen skal være større end den undersænker jeg har på lager, så jeg må ud på det gamle firma på mandag og finde en større undersænker.

KM

• Full Member
« Svar #10 Dato: Januar 17, 2026, 19:27:49 »
Som jeg siger , der ingen grund til at gøre det nemt   8)

BH
Klaus

Kenneth

• Hero Member
« Svar #11 Dato: Januar 19, 2026, 11:26:43 »
Hej Kenneth.

Har jeg ikke sendt dig en enkelt til test? Den er måske ryddet op? :)

Sendt fra min SM-S937B med Tapatalk

Jo lad mig lige tjekke - det er da pinligt at jeg har glemt det  :-[

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #12 Dato: Januar 24, 2026, 16:49:41 »
Så kom jeg ind i det hjørne.  8)

Der er de holdere på billedet i overskud,  og såmænd også de to skuffer med plastholdere.
Der er flere holdere til snittapper med fjeder både op og ned.
De ligner standard BT30, men der er ikke noget spor til en værktøjsveksler.

Sig til hvis I kan bruge dem. :) Ganske gratis. 👍
Mvh Søren

sievuun

• Full Member
« Svar #13 Dato: Januar 26, 2026, 15:33:51 »
Projektet er færdigt og afleveret. Lånte en stor rejfer og måtte bruge mange forsøg med diverse omdrejninger og tilspændingsværdier før jeg fik en acceptabel overflade, men det lykkedes.
Det er da godtnok træls at Sørens værktøjer er uden vekslerspor, der er desværre ikke nogen mulighed for manuel værktøjsskift på min maskine. Vi må håbe de finder et andet godt hjem, men tak for tilbuddet.
Det er da bare med at finde nogen der kan bruge det, jeg har også både foræret andet væk og modtaget flere ting, den orange opstilling fik jeg af en der var sendt hjem af lægen og havde fået at vide han bare kunne gå i gang med at rydde op for man kunne ikke gøre mere for ham- han sagde der ikke var nogen af hans arvinger der vidste hvad der var for og bag på sådan noget så bare det kom til et godt hjem var han tilfreds. fik også et sæt måleklodser, nogle måleværktøjer og et Wohlhaupter rodehovede. Rodehovedet passede godtnok ikke til nogen mine maskiner men til en kammerats så han betalte hvad et aliexpres hovede kostede og fik det andet, så var vi begge to glade.
Mojn
Poul
« Senest Redigeret: Januar 26, 2026, 15:45:14 af sievuun »