Forfatter Emne: GASTL RG200 Shaper  (Læst 1890 gange)

JørgenJ

• Newbie
  • *
GASTL RG200 Shaper
« Dato: Januar 06, 2026, 18:18:09 »
Hej

Er ny her på forum, men prøver om der skulle være nogen der har lidt input til hjælp.
Jeg brugte et par dage af juleferien på at hente en brugt GASTL RG 200 shaper i Tyskland. Man har vel lov at give sig selv en lille julegave også  :)
Den ser ud til at være i rimelig god stand. Dog er spånbakken temmelig medtaget af rust så den har jeg tænkt mig at sandblæse og male igen. Selve maskinen har jeg blot tænkt mig at rense og lade malingen være som den nu er.
Men er der nogen der kan anbefale hvilken type maling jeg skal bruge? Det skal helst være noget der kan tåle olie fra maskinen.

Yderligere har 2 af olie-kopperne på "vangerne" mistet låget. Er der nogen der ved hvor jeg kan købe nye af disse? De er presset ned i et ø6,2mm hul.

Mvh Jørgen
« Senest Redigeret: Januar 06, 2026, 18:27:30 af JørgenJ »

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: GASTL RG200 Shaper
« Svar #1 Dato: Januar 07, 2026, 07:38:34 »
Den slags burde jo kunne findes i danske butikker, men hvor, er lige spørgsmålet.
Vores kinesiske venner har dem jo selvfølgelig, godt nok i en gevindudgave.

https://www.temu.com/search_result.html?search_key=lubrication%20cup&search_method=user

Og perfekt julegave til en selv. Det er en herlig maskine, sådan en shaper.
« Senest Redigeret: Januar 07, 2026, 07:41:02 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

KM

• Full Member
« Svar #2 Dato: Januar 07, 2026, 11:34:28 »
Hej Jørgen,

Jeg tænker dit mål på 6.2 mm svare meget godt til 1/4 tomme, som dog svare til 6.3 mm.
prøv at søge på,   spring oil cups 1/4 , så kommer der en masse forslag fra England.
og i vore dage er det nemt at handle på nettet, så det burde kunne skaffes.

Angående maling, har jeg rigtig god erfaring med Esbjerg Maskinemalje

Med Venlig Hilsen
Klaus

JørgenJ

• Newbie
  • *
« Svar #3 Dato: Januar 07, 2026, 22:39:29 »
Hej Søren og Klaus

Tak for input.
Dem fra Temu havde jeg selv fundet men kan ikke lige se hvordan jeg får dem til at passe.
Jeg har nu fundet disse:
https://www.ebay.co.uk/itm/235740909203?var=536094361151
...som ser ud til at være nøjagtig som de originale.
Jeg tror jeg prøver at bestille dem.

@Klaus: Med hensyn til malingen, bruger du den så med den specielle hærder jeg kan se man kan få og som skulle give ekstra kemikaliebestandighed? Eller bare malingen som den er?

Mvh Jørgen

KM

• Full Member
« Svar #4 Dato: Januar 08, 2026, 09:47:38 »
Jeg plejer bare at bruge den som den er.

Malingen er lavet til landbrug og entreprenør maskiner, hvor der kan forekomme olie spild.
så olie er intet problem.

Med Venlig Hilsen

Klaus