Forfatter Emne: Vilh. Pedersen Høng Universalfræser  (Læst 2940 gange)

Chip

• Newbie
  • *
Vilh. Pedersen Høng Universalfræser
« Dato: November 06, 2025, 17:40:30 »
Jeg skal flytte en Vilh. Pedersen Høng fræser med kombineret horisontal- og universalhoved.

Fræseren står så flytningen er væsentligt hindret af maskinens størrelse og vægt. Det ses lettest løst ved adskillelse i større eller mindre grad af fræseren (det gør man jo i øvrigt i flere tilfælde udner almindelig brug).
Sælger foreslår at demontere bordet (ubetinget nødvendigt da døråbningen ganske enkelt er for lille til at fræseren kan komme ud af rummet). Dette tager ca 300 kg af opgaven.

Hvis det samlede hoved  demonteres kan vægten reduceres betragteligt yderligere, men hvor vanskeligt er det i forhold til fordelen?

Er er nogen der har erfaringer med denne opgave, maskinen er fra først i 1980'rene.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Vilh. Pedersen Høng Universalfræser
« Svar #1 Dato: November 07, 2025, 08:16:37 »
Hvilken model er der tale om? :)
https://www.lathes.co.uk/pedersen-millers/

Men ja, alting er jo samlet engang, og derfor bør det da også kunne skilles ad. :)

Hvis bommen med hovedet bliver afmonteret letter det jo også betydeligt.
Den er nok bare morderlig tung at få både af og på, mendmindre der er kran tilgængelig.

Og så er det jo altid en god ide at køre bordet så langt ned som muligt, så tyngdepunktet ligger lavt.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Torben

• Sr. Member
Sv: Vilh. Pedersen Høng Universalfræser
« Svar #2 Dato: November 08, 2025, 19:46:44 »
Du skal bare dreje boret afmontre håndhjulet og et par rør at rulle den på og løfte den er med par stropper en på vatikalhoved og en på bomen