Forfatter Emne: tour ernault batignolles ac 140 - hjælp til prissættelse  (Læst 7944 gange)

flemrasm70@gmail.com

• Newbie
  • *
tour ernault batignolles ac 140 - hjælp til prissættelse
« Dato: September 01, 2025, 15:45:04 »
Hej, jeg postede om transport af denne fine maskine sidste år, det viste sig at være meget simplere end jeg havde regnet med, det kostede ca 1000kr at få en fragtand med en el-hund til at hente den og levere den i den anden ende af landet :-), der står den så nu, hos min bror, hvor vi er løbet ind i et lille problem, motoren trækker så meget strøm når den skal strate at hvis der er andet elektriskt startet i huset så slår sikringerne fra.  så jeg tænker vi har et par muligheder

1 finde ud af noget med et softstartmodul til  den eksisterende motor
2 købe en ny motor
3 sælge bænken ok købe en lidt mindre bænk som bedre passer til strømsituationen

jeg tænker at 1 eller 2 er løsningen hvis ikke den kan sælges til en ordentlig pris

hvad kan den sælges for, det er en gammel dame fra 1951. umiddelbart meget velholt mekanisk ( det eneste vi ikke har fået til at virke endnu er kølemiddelpumpen) 

flemrasm70@gmail.com

• Newbie
  • *
Sv: tour ernault batignolles ac 140 - hjælp til prissættelse
« Svar #1 Dato: September 01, 2025, 15:45:45 »
flere billeder

flemrasm70@gmail.com

• Newbie
  • *
« Svar #2 Dato: September 01, 2025, 15:46:17 »
billede 3

flemrasm70@gmail.com

• Newbie
  • *
« Svar #3 Dato: September 01, 2025, 15:46:59 »
sidste billede ( hvorfor kan jeg kun vedhæfte et billede ad gangen ?)

sievuun

• Full Member
« Svar #4 Dato: September 01, 2025, 19:02:51 »
Sådan en Batignolles er en ganske fin bænk, kan godt huske den fra min læretid. Hvad siger datapladen på motoren? og hvor store er de sikringer der springer? . I nogle tilfælde kan man få støre sikringer uden problemer men det skal afklares med en elektrikker om det er muligt. Har selv 35A i værkstedet så jeg har ikke selv problemer men kender flere der har været forbi både løsning 1 og 2 og sikringer .

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #5 Dato: September 02, 2025, 07:56:24 »
Manualen siger 4 hestes motor, men den kan jo sagtens være skiftet : https://passion-usinages.forumgratuit.org/t1031-ernault-somua-ac140

Men der er mange folk der er blevet overrasket over startstrømmen på en Cholet, den måde den bare hugger i gang på er hårdt ved sikringerne.
En softstarter var nok en god ting.
« Senest Redigeret: September 02, 2025, 08:25:31 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

• Hero Member
« Svar #6 Dato: September 02, 2025, 12:42:53 »
Har stået ved en del forskellige Batignolles drejebænke, de har alle startet direkte op, så det rykker noget startstrøm.
Var det mig ville jeg sætte en frekvensomformer på, så har man gode muligheder for at begrænse startstrømmen, men en softstarter er da også en mulighed.

Et bud på en pris 12-15000 kr. for det er jo en ældre sag, men er der meget udstyr med tæller det jo også opad.
Husk altid at skille tingene ad.

flemrasm70@gmail.com

• Newbie
  • *
« Svar #7 Dato: September 02, 2025, 14:12:41 »
Sådan en Batignolles er en ganske fin bænk, kan godt huske den fra min læretid. Hvad siger datapladen på motoren? og hvor store er de sikringer der springer? . I nogle tilfælde kan man få støre sikringer uden problemer men det skal afklares med en elektrikker om det er muligt. Har selv 35A i værkstedet så jeg har ikke selv problemer men kender flere der har været forbi både løsning 1 og 2 og sikringer .

jeg tror motoren er den originale, dette er datapladen

han har "kun" 16 amp sikringer, og det er nok der hunden ligger begravet tror jeg

jens

• Hero Member
« Svar #8 Dato: September 02, 2025, 14:41:38 »
Hvilke type sikringer har du, der er meget forskelligt hvad de tåler i kortvarig belastning.

Har en 5.5 hk stenhøj kompressor, hvor jeg døjede med sikringerne sprang, så fandt jeg nogle træge sikringer.
Har siden fået ny eltavle, med denne her type sikringer, det kan tåle en del mere end de 16 ampere før de springer.

Neozed sikring 16 A
Husk altid at skille tingene ad.

sievuun

• Full Member
« Svar #9 Dato: September 03, 2025, 20:00:47 »
Datapladen angiver jo kun 5,6 ampere ved 380 volt så det er måske nok at få træge sikringer istedet for "flinke". Det burde en elektrikker kunne levere, du skal nok ikke lige regne med at de er i byggemarkedet. Ellers er det måske at kikke på DBA efter frekvensomformer, lige nu der da nogen til "næsten" ingen penge, Randers 18,5KW 1200kr  - Glostrup 11kw 1500kr.