Forfatter Emne: Ny drejebænk  (Læst 4753 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Ny drejebænk
« Dato: Januar 02, 2023, 03:19:34 »
Jeg har været her fra siden april 2022. Jeg har haft andre opgaver at gøre. Jeg har brug for en mindre drejebænk. Jeg har tænkt mig en Harrison M 300 Enten ny eller brugt. Er der nogen forhandler her i Dk

 Hvor dan flytter men 1200 kg. Er der noget udstyr men kan låne eller leje, der er 2,4 meter til loft og der er en port på 212 H og 2,5 bred. Da den kom ind på mit værksted var der ingen tag på huset, Ja muren havde en lift som kunne løfte 18 T og gå 8 meter op , så det blev ortenet på 10 minuter, så var den på plads

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Ny drejebænk
« Svar #1 Dato: Januar 02, 2023, 07:32:30 »
Hej Hans.

Jeg har 2 meget kraftige rulleskøjter der sagtens kan bære vægten, de måler ca 40x30x10-12 cm, inkl hjulene. Dem må du hjertens gerne låne.
De er jo dog i Viborg. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Ny drejebænk
« Svar #2 Dato: Januar 02, 2023, 20:30:32 »
Tak Søren så kan det være at man tager et smut til Viborg, når tid kommer, jeg sender en mail først

0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: Ny drejebænk
« Svar #3 Dato: Januar 05, 2023, 15:21:47 »
Jeg har også 4 rulleskøjter midt på sjælland du må låne
Per Bærentzen mobil 20760753

Sako75

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 33
Sv: Ny drejebænk
« Svar #4 Dato: Januar 07, 2023, 12:58:20 »
Hvad med en palleløfter, den kan man lave mange sjove løsninger med:-)
Kan man stadig få en Harris m300 fra ny, hvad skal du slippe for sådan en omgang?

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Ny drejebænk
« Svar #5 Dato: Januar 08, 2023, 00:52:33 »
Jeg ved ikke hvor jeg skal købe en Harison, kan ikke finde nogen forhandler

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Ny drejebænk
« Svar #6 Dato: Januar 08, 2023, 08:26:07 »
Ham her har da en brugt til at stå.
Jeg kan ikke umiddelbart finde nogle forhandlere herhjemme?
https://admaskiner.dk/maskine/brugte-maskiner/drejebaenke-og-cnc-drejebaenke/
« Senest Redigeret: Januar 08, 2023, 13:01:57 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Ny drejebænk
« Svar #7 Dato: Januar 08, 2023, 11:29:55 »
Elles kontakt Harrison direkte, de må jo kunne oplyse om der er en forhandler i Danmark, eller inden for EU.
https://www.harrisonlathe.com/harrison-precision-manual-engine-lathes.html


Eller Colchester det er vel samme firma?
https://www.colchester.co.uk/products/centre-lathes/
« Senest Redigeret: Januar 08, 2023, 11:35:32 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Ny drejebænk
« Svar #8 Dato: Januar 10, 2023, 19:06:31 »
Bare nysgerrighed. :) Hvorfor vil du skifte Hans?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Ny drejebænkn
« Svar #9 Dato: Januar 10, 2023, 21:07:02 »
At flytte en værktøjs maskine kræver lidt påpasselighed , da tyngdepunktet ofte er ret højt. Men med lidt sund fornuft så går det let.
Alternativt med hjælp fra rør som man ruler på, eller pallevogn(e). Kombineret med en maskindonkraft som man kan købe forholdsvis billigt, eller lave selv, så går det ekstra let.

Normalt hvis man skal have professionelle til dette, så koster det kassen. Så er man et par stykker, så kommer man langt med selv simple værktøjer. Selv hvis man skal ud og købe lidt ind til det.

Jeg har selv kørt en 2tons drejebænk ned af en maskintrailer, ind ad en 20m indkørsel, og ind i værkstedet ved hjælp af 2x pallevogne i sommers.
Og en bænk på 1200kg er blot endnu lettere at skubbe rundt. 🙂

Harrison og Colchester er begge en del af 600 gruppen, og begge lavet i Asien nu. Det er ikke samme kvalitet som før. Men dog ikke dårlig, - men heller ikke bedre 😀

Men nye maskiner er steget meget i pris. Og en sprit my Harrison koster det samme som en god hatchback bil.
Men prøv feks at kig på Sunmaster drejebænke. Også lavet i Asien, og mener der er en norsk forhandler. Kender et par stykker der har dem, og de er helt Ok til prisen..  Hvis der skal være nyt, og til at betale..





Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Ny drejebænk
« Svar #10 Dato: Januar 11, 2023, 07:40:48 »
I firmaet jeg arbejder i skulle vi engang have flyttet et stort pengeskab. De brugte tre jernrør og et koben. Hvis skabet skule dreje så lagde de bare det ene rør skråt på kørselsretningen.

Elegant, simpelt og det så nemt ud 😊

Men det kræver selvfølgelig et bedre underlag end en palleløfter.

Hilsen Kenneth