Forfatter Emne: HJ fræser, Z spindlen slidt op  (Læst 4583 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
HJ fræser, Z spindlen slidt op
« Dato: Juli 21, 2022, 22:16:50 »
Z spindlen/møtrikken  på min gamle HJ fræser var ved at være slidt helt op, spindlen er Ø18mm  og med en stigning på 2,5 mm, vendesløret var hele 1,6 mm :o 
Møtrikken er den del af maskinen, så ikke lige til at udskifte..
Jeg endte ud med at udbore hullet, så der kan komme en "løs" møtrik på.
For oven hvor spindlen sad var det er fint rundt hul, og under gevindet i bunden, var der en frigang med et cylindrisk udboring.
Så jeg lavede et simpelt linjeboreværktøj som kørte i en messingbøsning i begge ender, som motor brugte jeg en gammel luft skruemaskine (uden slag) den fylder ikke så meget og er ret stærk, den har et sekskantet hul, så jeg fræsede en sekskant på dornen. (den sidste opgave fræseren lavede, med den gamle spindel)
Udboringen gik ganske fint, jeg ville ramme omkring ø28mm men landende 2/10 under, så ganske fint, da jeg selv skal dreje møtrikken af udvendigt, hullet er 37mm dybt og passer inden for 0,015 mm målt med trepunktsmåler.
Den gamle spindel var med links fladgevind, jeg har en ny spindel i 18x4 trapetz gevind med møtrik tror jeg prøver med den. (skalaen kommer så ikke til at passe, men den har jeg selv lavet, så bliver den bare drejet ned, og får en ny inddeling)
Virker det dårligt med den større stigning, må jeg jo selv i gang med at lave en ny spindel og møtrik  :D

Hullet sidder ikke midt i støbningen, men det gjorte det gamle heller ikke, så det sidder helt korrekt.
« Senest Redigeret: Juli 21, 2022, 22:21:14 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Thomas

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 64
Sv: HJ fræser, Z spindlen slidt op
« Svar #1 Dato: Juli 25, 2022, 21:32:18 »
 Hej Jens
Sådan, det er bare iorden det der. Godt gået
Med venlig hilsen
Thomas

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: HJ fræser, Z spindlen slidt op
« Svar #2 Dato: Juli 26, 2022, 09:43:18 »
Jeps, det er da et fantastisk projekt. :)
Glæder mig til at høre hvordan resultatet bliver når du er færdig.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: HJ fræser, Z spindlen slidt op
« Svar #3 Dato: Juli 30, 2022, 15:51:05 »
Netop hjemvendt fra en uges ferie, var det tid til lidt timer i værkstedet, fik spindelen til fræseren lavet færdig.
Der skulle jo være en reces, så jeg slagloddede en stump af en stål trapetz møtrik på, samt fyldte trapetzgevindet op med slaglod, da der manglede ca 1mm på diameteren for at den kunne drejes ren, det gik nogenlunde med at slaglodde, men nogle små huller er der da. :D (det lavede jeg før ferien)
Så idag  fik jeg fræset 14 mm af højden på den støbning hvor det gamle gevind var, for at kunne få plads til at skrue den nye møtrik fast, samt for ikke at stjæle noget af vandringen.
Det gik forbavsende hurtig havde en 46mm hss skrubfræser, som jeg satte på den dorn jeg brugte da jeg udborede hullet, så der skulle bare en stump ø 8mm i hullet i stedet for udborestålet som medbringer, og så en styrebøsning i enden.
Den køre meget lettere nu, selv om den nye spinden har en stigning på 4 mm hvor den gamle var på 2,5mm.
Så nu skal der bare laves nye "streger" på skalaen..
« Senest Redigeret: Juli 30, 2022, 16:23:10 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: HJ fræser, Z spindlen slidt op
« Svar #4 Dato: August 01, 2022, 14:21:49 »
Så blev jeg færdig, har nu lavet nye inddelinger på skalaen, så de passer til den nye spindel, der er 80 "streger" så en deling giver 5/100mm, skalaen er er rustfrit stål.
(jeg har monteret 3 digitale stave, så bruger ikke rigtig de analoge skalaer, men synes det er smartes hvis de fungere.)

Jeg havde selve spindlen og stålmøtrikken, rester fra da jeg skiftede spindel og møtrik på Y slæden.
Så det kostede kun en ny bronze møtrik (448 kr, med fragt fra Tyskland)
Købte det hele her https://www.dold-mechatronik.de/Mechanik

Spindel og møtrik på x slæden, er rimelige, her lavede jeg en ny møtrik da jeg lige havde købt fræseren..
« Senest Redigeret: August 01, 2022, 15:03:29 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: HJ fræser, Z spindlen slidt op
« Svar #5 Dato: August 01, 2022, 22:46:00 »
Det ser godt ud Jens

"Dukadepis' "

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: HJ fræser, Z spindlen slidt op
« Svar #6 Dato: November 29, 2022, 12:26:16 »
Hammerflot arbejde som sædvanligt Jens. [th] [th] [th]

Hmm!  ::)  Helt det samme problem (og et par andre men lidt mindre) har den gamle SJ fræser, som jeg kom til at købe for et par år siden og som stadig står i et hjørne og er lidt irriterende. Såeh !!!  8)

Nå - lad os nu se. ;) Den står vel egentlig også meget godt. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: HJ fræser, Z spindlen slidt op
« Svar #7 Dato: November 29, 2022, 13:45:33 »
Godt du er tilbage Tommy, det lyder til du har haft en svær periode..

Skal du have gang i SJ fræseren, må vi se hvad vi kan finde ud af..
Husk altid at skille tingene ad.