Forfatter Emne: Nødstop på gamle 3 fasede maskiner  (Læst 4299 gange)

Sveinn

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 1
Nødstop på gamle 3 fasede maskiner
« Dato: August 19, 2021, 14:00:10 »
Hej Forum.

Jeg har købt en gammel Strands S68 og en gammel drejebænk.
Begge er trefasede uden jord og null. Jeg har planer om at skifte gummikablerne ud til nye kabler med jord. Jeg finder et sted at forbinde jord. Nullet bliver ikke forbundet.

Jeg har også tænkt mig at lave eller købe små bokse med røde paddehat nødstop. Alle nødstop jeg lige får øje på er kun til at afbryde en fase.

Er der nogen som har gjort dette og har en opskrift på et enkelt men stabilt setup?
Sveinn H. Svansson

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Nødstop på gamle 3 fasede maskiner
« Svar #1 Dato: August 19, 2021, 15:55:09 »
Jeg ville blot bruge nødstoppet til at styre et relæ hvis det er. Ikke at jeg rigtigt forstår meningen med nødstop på maskiner uden bremse.. Men det er en anden diskussion.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Nødstop på gamle 3 fasede maskiner
« Svar #2 Dato: August 19, 2021, 16:02:20 »
Ja du skal have et relæ/kontaktor på, for at kunne styre 3 faser, med et nødstop.
Hvis du har en frekvensomformer på, som jeg har kan man nøjes med nødstoppet.

Fordelen ved nødstoppet, er nok det er nemmere at ramme, end tænd/sluk knappen, hvis man er ude i en presset situation.  :)
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Nødstop på gamle 3 fasede maskiner
« Svar #3 Dato: August 20, 2021, 02:37:16 »
Når du sætter et relæ på, så er der en spole i relæet som har en holde fungtion som holder kontakteren  sluttet, og det sker når du trykker på startknappen. I dette kredsløb indskyder du nødstop, og det gør så at du bryder dette kredsløb og relæet falder ud og strømmen er afbrudt og maskinen stopper