Forfatter Emne: Universalplatte?  (Læst 13064 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #30 Dato: September 18, 2014, 12:41:45 »
Jeg er nødt til at hive den her frem igen - sorry ??? Jeg håber tålmodigheden holder ;)

Der er nogle stål, som bruger "de to andre" skær på CCMT platter - altså de to hjørner som må være 100¤.

Hvad bruger man dem til (skrub eller slet)? Jeg kan godt se, at de ikke kan dreje ind til et bryst.
Og er næseradius den samme på alle fire hjørner?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #31 Dato: September 18, 2014, 13:09:05 »
Næseradius'en er den samme, og man vil jo kunne bruge de ekstra 2 skær, til plandrejning, og lignende opgaver, hvor der ikke skal drejes ind til bryst.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #32 Dato: September 18, 2014, 14:01:53 »
Næseradius'en er den samme, og man vil jo kunne bruge de ekstra 2 skær, til plandrejning, og lignende opgaver, hvor der ikke skal drejes ind til bryst.

De er altså ikke specielt bedre / ringere til enten at skrubbe eller slette end de to "rigtige" hjørner? Eller for den sags skyld andre platter med samme næseradius"

Edit: Eller mere holdbar i f.eks. rustfri.
« Senest Redigeret: September 18, 2014, 14:06:29 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #33 Dato: September 18, 2014, 19:26:57 »
Det burde være det samme, men de er jo lidt svære at komme til med, og spånen bliver jo også noget større, pga. vinklen, ligesom når man planer med et "45 gr. stål"

Men til visse opgaver, vil de da kunne anvendes, om de er velegnet til rustfast, afhænger jo af plattekvaliteten/ og eller dens belægning.

Den jeg har markeret med A, vil jeg da mene er ganske udmærket til at plane med, og B til langsdrejning.
(måske skal det vinkles lidt, for at få frigang "bagud")
« Senest Redigeret: September 18, 2014, 19:30:00 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Universalplatte?
« Svar #34 Dato: September 18, 2014, 21:06:04 »
OK altså ikke til noget bestemt. Jeg tænkte bare at det var en voldsom stor vinkel, så den nok havde en eller anden funktion.
Funktionen er nok bar at spare platter :D

Tak for det!
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Svend Loksø

  • Gæst
Sv: Universalplatte?
« Svar #35 Dato: September 18, 2014, 23:36:15 »
Jeg har et stål som jeg elsker og i andre hader.

stålholder med negativ platte det virker bedst hvis det for lov til at tage noget spån
langs og endedreje/plandreje.
De hjørner der ikke bliver brugt har jeg lavet en holder til, den bliver brugt til skrub/rustent jern m.m.

svend loksø

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Universalplatte?
« Svar #36 Dato: September 19, 2014, 06:35:01 »
Negative platter er da ganske fortrinlige, især hvis der rigtig skal høvles nogle store spåner, men det kræver jo man har en stabil og stærk drejebænk.
Men ofte findes der positive platter der passer også, til de holdere.

Men til små drejebænke, synes jeg spiller det bedst med en positiv platte.

Husk altid at skille tingene ad.