Forfatter Emne: Antrækslås?  (Læst 2789 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Antrækslås?
« Dato: September 07, 2021, 09:28:43 »
Jeg skal finde ud af at lave sådan en excentrisk, friktionslås som bla. sidder i numse på denne her og bag klapperhovedet på en shaper.

Nogen forslag til materialevalg [quest]

Jeg kan godt sætte en støbejerns foring i "hullet" - men er det en fordel [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Antrækslås?
« Svar #1 Dato: September 07, 2021, 10:13:03 »
Jeg tænker jeg ville bruge Impax eller en anden sejhærdet kvalitet. Den Tripan holder jeg havde for mange år side tror jeg måske var hærdet i "klemklodsen"? Den var i hvertfald markant anderledes anløbet end holderen og grundholderen var. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Antrækslås?
« Svar #2 Dato: September 07, 2021, 17:38:58 »
Jeg tænker jeg ville bruge Impax eller en anden sejhærdet kvalitet. Den Tripan holder jeg havde for mange år side tror jeg måske var hærdet i "klemklodsen"? Den var i hvertfald markant anderledes anløbet end holderen og grundholderen var. :)

Jeg synes, at det hele virker (meget ???) hærdet, både i min Tripan og min kinesiske "Dickson". På shaperen er det let at at fie i alle (2 ;))  dele.
Det 42CrMo4 +qt (sejhærdet) som jeg laver det hele i, svarer nogenlunde til Uddeholms Impax Supreme (så vidt jeg kan finde ud af) så jeg er ret sikker på, at det nok skal holde.

Jeg tænkte nok mere på, at få den bedst mulige friktion. De to jeg har, har begge en tendens til at slippe (Tripan på forsætteren og Dickson på en fast blok.  Jeg har jo ingen kæmpebænk (Emco med 2 hk) så det burde kunne gøres bedre [quest]
Det var derfor, jeg tænkte, at man evt. kunne sætte en støbejerns (eller noget andet) foring i trækblokken. Excentertappen skal jo nødvendigvis laves af noget, der kan holde til vriddet.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.