Forfatter Emne: Kombitappe  (Læst 6564 gange)

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Kombitappe
« Dato: April 17, 2011, 02:27:23 »
Er der nogen, der kan skrive lidt om kombitappe, altså tappe med bor, gevindskær og afgrater i samme enhed?
Kan den bruges i drejebænk, søjleboremaskine, håndkraft?
Hvor hurtigt skal sådan en tap rotere?
Den slags praktiske oplysninger.
Så lige, at der også findes tappe til at forme gevind. Hvordan er de at arbejde med?
« Senest Redigeret: April 17, 2011, 02:36:51 af ErlingSj »

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Kombitappe
« Svar #1 Dato: April 17, 2011, 07:59:14 »
Lidt kender man da til kombitappe men at bruge dem i en manuel maskine vil jeg sige er næsten umuligt, det er nok et job for en cnc maskine.
Hastighed  bliver som alt andet bestemt af materialet og operation, men jeg vil mene at man går ud fra at det er en tap og så sætter skæremeteren derefter, jeg må indrømme at jeg faktisk aldrig har brugt en selv,(men set dem i brug) så det er mere et gæt fra min side.
Rettelser er selvfølgelig mere end velkomne på det område for som sagt har jeg aldrig selv brugt dem.

Rulletappe.
Personligt vælger jeg til de fleste gevind en rulletap: gevindet bliver stærkere,  tappen er noget mere solid da der ikke er slebet skær på den OG det mest vigtige for mig er at den ikke laver spåner som kan vikle sig rundt om tappen og smadre den i den næste hul! (gælder nu mest for CNC maskiner hvor man ikke lige stopper og renser tappen efter hvert hul) dog kræver de lidt flere kræfter at køre igennem. diameteren inden gevindet rulles er noget mere vigtig end når der skæres så at lave hullet 0.1mm større inden man ruller er noget fy! fx. i et m6 gevind der er rullet i et hul der er 0.1mm for stort vil gevindprofilen bliver alt for lille og der er risiko for at at man faktisk kan lave et 'falsk' gevind på toppen af profilen som man kan fange med en bolt! (lærte det på den hårde måde i rustfri!   :-\ )

Også her er rettelser velkomne for det kan jo være jeg har misforstået det totalt!  ;D

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kombitappe
« Svar #2 Dato: April 18, 2011, 11:13:46 »
Kombitappe er noget jeg opfatter som et værktøj der bruges manuelt af f.eks. servicefolk.

Med hensyn til tapper i al almindelighed, ja så køb maskintapper til brug i maskiner. Bundtapper til bundhuller, og gennemgående tapper til gennemgående huller. Spånafgangen fra bundtapper kræver meget større kræfter en for gennemgående tapper, derfor bruger man dem kun når det er nødvendig.

Med hensyn til hastigheden, ja så er det ofte god latin at køre langsomt, alt afhængig af materialet kan man nok regne med en 20-30 skæremeter for sådan en tap. Men ofte laver man jo ikke ret mange gevind, så at køre maksimalt med tappen giver kun kortere standtid.

Ligeledes er god smørring en vigtig faktor ved gevindskærring.

Og med hensyn til hulstørrelsen, ja så skal hullet være større ved meget seje materialer end ved sprøde materialer.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Kombitappe
« Svar #3 Dato: April 18, 2011, 17:40:01 »
Kombitappe er noget jeg opfatter som et værktøj der bruges manuelt af f.eks. servicefolk.
Det lyder jo lidt, som om det kunne være noget for mig. De må kunne bruges i søjleboremaskinen, hvis ellers den kan køre langsomt nok. Lige nu er det 210 o.min., der er minimum, men jeg er ved at få monteret en frekvensomformer, så starten bliver omkring 0 o.min (motorens vel at mærke, men 0 o.min. nedgearet er jo også ganske langsomt).

Jeg har fundet nogle sæt i 3-400 kroners klassen for 3-10 mm kombitappe, det er indenfor min rækkevidde rent økonomisk.

Tak for svarene til jer begge.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Kombitappe
« Svar #4 Dato: April 18, 2011, 17:59:21 »
De har jo en begrænset tykkelse, de kan bore/skære igennem, og self kun gennemgående huller.
Men ellers en smart indretning :)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kombitappe
« Svar #5 Dato: April 18, 2011, 18:02:35 »
Men ellers en smart indretning :)
Ja, jeg har bl.a. set sæt med 1/4" hals så de passer lige i en skruemaskine.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Kombitappe
« Svar #6 Dato: April 18, 2011, 18:04:14 »
Enig med Max - Det er montageværktøj. Bruges feks. i forbindelse med boring og gevindskæring i plader, hvor pladetykkelsen ikke overgår skærlængden på borstykket. Jeg har aldrig brugt dem, og egentligt virker det lidt hobbyagtigt i min optik, men jeg er også så gabende traditionel...

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Kombitappe
« Svar #7 Dato: April 18, 2011, 18:10:16 »
Det er til gevind i op til 12 mm tykke emner, en skrue i et alu-kileremshjul og den slags.
Ren hobby, intet arbejde  ;)

Palle

  • Gæst
Sv: Kombitappe
« Svar #8 Dato: April 18, 2011, 19:08:34 »
Og gevindformere er kun til produktion.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Kombitappe
« Svar #9 Dato: April 18, 2011, 19:11:13 »
Og gevindformere er kun til produktion.
Det gættede jeg også på, da mmh skrev "kræver lidt flere kræfter". Sådan nogle har min maskine ikke.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Kombitappe
« Svar #10 Dato: April 18, 2011, 20:30:31 »
Og gevindformere er kun til produktion.
Det gættede jeg også på, da mmh skrev "kræver lidt flere kræfter". Sådan nogle har min maskine ikke.

Når jeg siger lidt flere kræfter så er det virkelig kun lidt flere kræfter, jeg har INTET problem med at vride fx. en M14 rundt med et vindejern på trods af at rigtig rigtig mange (inklusive et par sælgere) mener at det er umuligt, har man muligheden for at købe en flok rulletappe billigt så er der intet problem i det.

At sige at kombitappe kun er til hobby brug er jeg ikke heeeelt enig i, fx i en vandkølet cylinder hvor flangen der boltes mod motoren er relativt tynd bliver de brugt. Men ja kan godt se at de nok mest vil blive brugt af montage folk  :)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Kombitappe
« Svar #11 Dato: April 19, 2011, 11:48:42 »
Når man nu tænker lidt på rulletapper, altså gevindformende tapper, ja så må man ikke glemme at der faktisk findes skruer der gør jobbet OK. F.eks. dem med handelsnavnet Taptite virker fortrinnelig, og har den store fordel at de, modsat selvskærende skruer, kan erstattes af en almindelig maskinskrue når først at de har formet gevindet.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Kombitappe
« Svar #12 Dato: April 20, 2011, 20:58:05 »
Når man nu tænker lidt på rulletapper, altså gevindformende tapper, ja så må man ikke glemme at der faktisk findes skruer der gør jobbet OK. F.eks. dem med handelsnavnet Taptite virker fortrinnelig, og har den store fordel at de, modsat selvskærende skruer, kan erstattes af en almindelig maskinskrue når først at de har formet gevindet.

Se var er jo egentlig ret genialt!  ;D jeg er stødt på de der lidt sjove skruer en del gange og må indrømme at jeg faktisk har set dem som billige kineser skruer  ;D Man lærer noget nyt hver dag!