Forfatter Emne: Adskillelse af søjle boremaskine  (Læst 270 gange)

Hirsbek

• Newbie
  • *
Adskillelse af søjle boremaskine
« Dato: Maj 04, 2026, 11:24:10 »
Jeg står og skal have dækslet på venstre side af, det er der hvor retur fjederen er monteret på.  Kan det lade sig gøre uden at trække akslen ud i højre side?? det er akslen der driver bore hovedet op og ned.
Jeg tænker at jeg ville løsne dækslet der sidder med 3 skruer, og så trække det af akslen, jeg ved bare ikke om det kan lade sig gøre.

Håber der er en der kan hjælpe her..

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Adskillelse af søjle boremaskine
« Svar #1 Dato: Maj 04, 2026, 18:46:35 »
Normalt er der jo en slags tandstang der bevæges op og ned når man drejer på håndtaget. Og hvis den ikke har tænder hele vejen, vil den jo naturligt stoppe. Så derfor tænker jeg der er stor sandsynlighed for at akslen til håndtaget skal ud først.
On edit: jeg har vist misforstået dit spørgsmål,  tænker du ikke den aksel er gennemgående og så blot er lejret i dækslet?
« Senest Redigeret: Maj 04, 2026, 18:48:26 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hirsbek

• Newbie
  • *
« Svar #2 Dato: Maj 04, 2026, 20:01:28 »
Jo, jeg har brug for at afmontere leje dækslet i venstre side af maskinen, fordi de rør splitter der normalt holder fast i retur fjederen er knækket og skal have dækslet af for at få resterne ud. jeg er i tvivl om jeg kan afmontere dækslet uden at trække tvær akslen ud i højre side( den der kører bore akslen op og ned).
Jeg spørger fordi jeg ikke er sikker på om jeg vil kunne samle det igen hvis jeg trækker aksel og det hele ud af maskinen.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #3 Dato: Maj 07, 2026, 12:01:46 »
Hej igen.

Min grundfilosofi har altid været at "er det samlet af mennesker, så kan det nok også skilles ad igen. :D

Men jeg tror godt du kan skrue dækslet af, uden at skal have akslen ud.
Der kan så være noget med at fjederen måske skal trækkes op ved at rotere dækslet nogle gange, når du monterer det igen.
Sådan virkede det på en gammel Holstebro boremaskine jeg havde engang.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hirsbek

• Newbie
  • *
« Svar #4 Dato: Maj 07, 2026, 12:07:10 »
Mange tak for svaret.

Søren

• Administrator
  • Hero Member
    • Frylunds Maskinforum
« Svar #5 Dato: Maj 07, 2026, 12:39:15 »
Velbekomme da, håber ikke der kommer en million kugler og små fjedre ud.. :D :D :D

Du må endelig vende tilbage når du har fundet ud af hvordan det ser ud derinde.
Mvh Søren