Forfatter Emne: Kraftmotor...  (Læst 6735 gange)

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Kraftmotor...
« Dato: November 30, 2021, 17:23:16 »
Kan man putte frekvensomformer på alle kraftmotorer...... [quest] [quest]

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Kraftmotor...
« Svar #1 Dato: November 30, 2021, 17:32:02 »
Ja umiddelbart hvis det er en asynkron AC motor.  Men det kommer jo an på om du vil have en 6 polet motor til at køre 4500 omdrejninger.  ;)
Skruer du omvendt farten meget langt ned på en 2 polet, så mister du meget af kølingen.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Kraftmotor...
« Svar #2 Dato: November 30, 2021, 17:51:13 »
Jeg har en 660 o/m motor på både min drejebænk og fræser, jeg køre den op til 275 hz, det er ca 3600 o/m, jeg ville da også sagtens kunne køre den højere op, bruger en Danfoss vlt 2800 , det fungere rigtig godt.
Der sidder en klikson inde i motoren som slår fra hvis den bliver for varm, har dog ikke fået den tilsluttet  ;D

Man kan sætte en extern blæser på, hvis man køre motoren meget ned i frekvens...
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Kraftmotor...
« Svar #3 Dato: November 30, 2021, 17:53:02 »
Ved 275 Hz så ville jeg godt være noget bekymret for lejerne i motoren.  :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Kraftmotor...
« Svar #4 Dato: November 30, 2021, 18:01:44 »
En standart 2 polet kan jo normalt  køre på 60 hz, hvilket jo er der op ad i o/m
Jeg har kørt sådan længe, og aldrig oplevet problemer, og et standard leje af hæderlig kvalitet kan jo godt tåle en del o/m.
Som jeg husker et det Skf 6305, de tåler 7500 o/m
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Kraftmotor...
« Svar #5 Dato: November 30, 2021, 18:32:19 »
Fedt at det virker. :
Men der er jo også forskel på at en 2 polet 50Hz motor der normalt kører knapt 3000 omdrejninger, kører 3600 ved 60Hz og så det du beskriver. ;)
I mit tidligere job var jeg tit med på sidelinjen i motorudvikling. Og vi fik også nogle helt op på 5500 omdrejninger,  men så er der altså nogle helt andre kræfter på spil. Så begynder Centrifugalkraften også at betyde noget. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Kraftmotor...
« Svar #6 Dato: November 30, 2021, 19:25:39 »
Jens. Det kræver jo så også en voldsomt overdimensioneret omformer i forhold til motorens typeskilt.
Det betyder også- iflg.Danfoss, og det var nyt for mig - at når du er udenfor det område, hvor omformeren kan lave automatisk motoroptimering (det er vist et trin op og et trin ned) så vil du tilsvarende tidligt få effekttab ved lave frekvenser.

Det har sikkert ingen betydning med de motorer, du kører med, men det understreger at en frekvensomformer også har sine begrænsninger og ikke kan "trylle".
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Kraftmotor...
« Svar #7 Dato: November 30, 2021, 20:33:21 »
Jeg har ikke brugt den automatiske motoroptimering, men selv stillet i de forskellige parametre. ;D
Var lige ude at tjekke, det er kun 250 hz jeg køre, så 3300 o/m er max o/m.
Jeg bruger en Danfoss VLT 2875, som kan håndtere 7,5 kw

Husk altid at skille tingene ad.

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Kraftmotor...
« Svar #8 Dato: November 30, 2021, 21:46:05 »
Jeg er stået helt a..... napper et bill a den motor ved lejlighed og så tar vi den derfra........ [th] :)

PS hva er forskellen på en asynkron motor og en som ikke er det [quest]

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Kraftmotor...
« Svar #9 Dato: November 30, 2021, 22:00:32 »
Bare rolig de almindelige 3 fasede "kraftmotorer" er  asynkron motorer.
Et billede af typepladen på motoren, ville gøre det nemmere at råde dig.
Hvad skal du bruge motoren til ?
Husk altid at skille tingene ad.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Kraftmotor...
« Svar #10 Dato: November 30, 2021, 23:01:37 »
Hej alle
Syncronmotorer løber ikke feks. 1450 omd. men 1500 omdr og går istå hvis den belastes for hårdt.
Bruges mest til ure og andre tidskritiske opgaver.
Jeg mindes ikke at have set dem større end man kan holde dem i en hånd.
Mvh JensOC.
Læs hodjasblog.one på Nettet

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Kraftmotor...
« Svar #11 Dato: December 01, 2021, 05:08:52 »
Måske jeg vil ha en på min lille ny gamle båndpudser....Bare måske...

Og ved mig kan der nogengange være langt fra tanke til handling..... ]kr[ ]kr[ ]kr[ ]kr[

Motoren er heldigvis  ikke særlig stor, mener ca 800w og hedder vem tror jeg........ [th]

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Kraftmotor...
« Svar #12 Dato: December 01, 2021, 08:29:37 »
Jeg er stået helt a..... napper et bill a den motor ved lejlighed og så tar vi den derfra........ [th] :)

PS hva er forskellen på en asynkron motor og en som ikke er det [quest]

Forskellen på en synkron- og en asynkronmotor er hvordan motoren "forsøger" at følge elnettets frekvens.

Som du nok ved, så er din elforsyning baseret på vekselstrøm (AC / alternating current) i modsætning til jævnstrøm (DC / direct current). Elnettet drives ved en bestemt frekvens, som for de flestes vedkommende er 50 Hz (altså, at strømmen skifter retning fra positiv til negativ 50 gange i sekundet) - det gælder ikke for alle steder og f.eks. er en undtagelse til denne regel Nordamerika, der kører 60 Hz.
Af samme grund vil du se på din mærkeplade på elmotorer, at der står både 50/60Hz og en tilsvarende hastighed, f.eks. 3000/3600 RPM.

Tilbage til motorerne; en asynkronmotor (også kaldet induktionsmotor) udvikler moment ved at være "bagved" elnettets frekvens, i faglitteraturen kaldes dette for "slip", altså afvigelse fra forsyningens frekvens. Typisk er slippet ganske få procent når den kører nominel hastighed, men slippet og momentet øges når motoren belastes med en byrde. Hvis den kører samme hastighed som elnettet dikterer, så har den intet moment (dette er ikke muligt i praksis). Hvis du forsyner en asynkronmotor med strøm så starter den af sig selv og accelererer indtil næsten nethastighed.

Synkronmotoren, derimod, er designet til at køre med samme hastighed som forsyningen, eller i det mindste meget tæt på. Hvis du overbelaster en synkronmotor skal den (typisk) have hjælp til at starte igen, for per design er den ikke selvstartende. Synkronmotoren er velegnet til at køre ved konstant belastning, hvor man kender den i forvejen. Den har samtidig den fordel, at den oftest er mere effektiv end en asynkronmotor, men den ulempe at den skal have hjælp til at starte. Den kan f.eks. startes vha. en gradvis øgning af hastigheden med en frekvensomformer.

Når snakken kommer til effekt og hastighed, så er hastigheden defineret af designet af motoren, nærmere bestemt antallet af "pol-par" i motorens (statorens) viklinger. Et pol-par er en magnetisk Nord-pol og en Syd-pol, der opstår på grund af den måde kobberet er viklet på. Magnetiske poler opstår altid i par. Du finder typisk disse hastigheder på asynkronmotorer:

2-polet (1 pol-par) = 3000 RPM [50 Hz x 60s] / [antal polpar]
4-polet (2 pol-par) = 1500 RPM (50*60) / (1*2)
6-polet (3 pol-par) = 1000 RPM
8-polet (4 pol-par) = 750 RPM

Mht. effekt så er designet typisk begrænset af varmen på motoren. På grund af modstanden i motorens viklinger så opstår der varme, når der løber en strøm. Hvis der opstår for meget varme så brænder isoleringen af og så kortslutter motoren. Så, f.eks. kan en 1kW asynkronmotor til konstant drift sagtens tænkes at kunne levere 2kW eller mere, hvis bare det er over tilstrækkelig kort tid, så den ikke bliver for varm. En asynkronmotor overbelaster gladeligt sig selv indtil den brænder af, det er ikke noget problem.
En synkronmotor der overbelastes "taber" synkroniseringen, fordi rotorens magnetiske felt kommer for langt bagefter feltet i statoren. Derfor vil den, ved øget belastning, pludselig "tabe" momentet og begynde at opføre sig underligt. Sandsynligvis vil den bare "brumme" og producere varme uden at rotere.


Forklaringen er lidt mere kompleks end ovenstående, men det er et sted at starte.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Kraftmotor...
« Svar #13 Dato: December 01, 2021, 08:38:34 »
Super forklaring Niels!  [th] [th]
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Kraftmotor...
« Svar #14 Dato: December 01, 2021, 11:34:53 »
Jeg har ikke brugt den automatiske motoroptimering, men selv stillet i de forskellige parametre. ;D
Var lige ude at tjekke, det er kun 250 hz jeg køre, så 3300 o/m er max o/m.
Jeg bruger en Danfoss VLT 2875, som kan håndtere 7,5 kw

Du skal ALTID selv stille parametrene ;) det er ikke det, automatisk motoroptimering gør.

En 2875 er jo også en voldsom overdimensionering i forhold til den 4822, der har "normal akseleffekt" på de 4 hk. som din motor yder. Den kan sagtens levere strøm til 300 HZ, men du begynder at miste moment meget tidligt hvis du vil køre langsomt. - Om 8 poler kan have en udlignende virkning fik jeg ingen forklaring på - det kunne vel egentlig godt tænkes. :o [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.