Forfatter Emne: Avanceret powerfeed/automatisk tilspænding  (Læst 4017 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Avanceret powerfeed/automatisk tilspænding
« Dato: December 14, 2021, 13:00:03 »
Hej,

Jeg er ved at planlægge min automatiske tilspænding. Den bliver forholdsvis avanceret, men udover nedenstående vil jeg gerne have ideer fra jer om hvad man kunne tilføje af funktionalitet.

Den vil kunne:
  • Køre frem med ønsket (lav) hastighed når jeg fræser
  • Køre HURTIGT tilbage
  • Køre 1mm frem eller tilbage
  • Køre et vist antal 10endedele frem eller tilbage (variabelt hvor mange)

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1367
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Avanceret powerfeed/automatisk tilspænding
« Svar #1 Dato: December 14, 2021, 13:20:18 »
Tror jeg ville skippe den funktion med 1 mm af gangen. Køre man den forkerte vej ved et uheld, så er der sket stor skade. :D

Til gengæld er jeg ret glad for min trinløse tilspændingsregulering med et potentiometer. Det fungerer faktisk rigtigt fint.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Avanceret powerfeed/automatisk tilspænding
« Svar #2 Dato: December 14, 2021, 13:54:54 »
Det er et godt punkt du har dér Søren - det vil jeg tage med i mine overvejelser  [th]

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Avanceret powerfeed/automatisk tilspænding
« Svar #3 Dato: December 15, 2021, 12:04:28 »
Kenneth - Jeg pusler selv med automatik tilspænding på både X og Z på min "legetøjsfræser". ;) Ikke så elektronificeret og forfinet som dit, men mere groft og "lavteknologisk".
Med min normale hastighed til den slags, kan jeg sikkert også lære af dig undervejs og ændre konceptet mange gange undervejs. ;D

Jeg er dog ret sikker på, at Søren har ret i, at mere eller mindre trinløs hastighed er alfa og omega, og også at små faste "hop" er farlige med mindre de er sikret mod "retningsfejl". Du vil formentlig have DRO på den, og så bliver "hopperiet" overflødiggjort af muligheden for HELT lav hastighed. - Endelig har man jo også et håndhjul, som KAN bruges til finindstilling. :D
Er du færdig med fræsearbejdet [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Avanceret powerfeed/automatisk tilspænding
« Svar #4 Dato: December 15, 2021, 14:02:36 »
Tak Tommy,

Der skal helt bestemt være en regulerbar hastighed på den. Det jeg tænkte på med knapper til at bevæge fx 1mm var at jeg jo tager små spåner og på den måde kunne indstille hvor langt den skulle bevæge sig når man er udenfor emnets kant inden man tage næste spån. Jeg kan da bare bruge håndtaget, men når jeg nu er i gang med at overdrive lidt så kunne det være fint at få den funktion med :)

Jeg er slet ikke færdig med at fræse, for jeg skulle jo lige skifte tandrem midt i det hele. Derudover så smed Posten smed min tandrem og mine tandhjul væk(til tilspændingen, ikke til fræseren), og jeg venter på nye fra Tyskland. Desværre bliver det til et brev når den rammer DK, og så skal man vente på almindelig omdeling  :-[

Bortset fra kosmetiske skader pga. min egen tåbelighed  :o så bliver det nu meget godt indtil videre.

Hilsen Kenneth