Forfatter Emne: Svalehale ?  (Læst 4003 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Svalehale ?
« Dato: November 10, 2021, 12:19:31 »
Min lille shaper "Bette Tjep" står lidt i "venteposition", fordi jeg som sædvanligt ikke kan finde ud af, hvor jeg skal stoppe. Jeg har tegnet toppen af ham.

FØR. er som den er nu. Sliddet på de firkantede føringer får (over fuld slaglængde på 20 cm) stålet til at løfte sig 5 -10/100 i en blød kurve.
Jeg kommer nok aldrig til at bruge ham til andet end at stikke notgange, så egentlig er det nok ligegyldigt, men alligevel!!!!!!!!

EFTER. Er som jeg gerne ville lave det, med svalehale og de to "kilelister" - som naturligvis ikke kiler på langs. Jeg har købt et stykke støbejern - i Tyskland, >:( som kan blive til de to lister, og jeg har lavet en prøvefræsning i et stykke blødt jern. Trods længden kan det faktisk godt laves på min lille fræser, men alligevel et par spørgsmål, hvis nogen har en mening.

1: Selv om overfladen bliver "pæn", har den selvfølge en vis ruhed og er ikke som hvis den var slebet.
    Har det nogen betydning [quest] Som jeg ser det, kan det kun køre lige, og efterhånden som
    ruheden slides, kan jeg jo (hvis det bliver i min tid) bare justere det slup væk, som måtte komme.
    ELLER [quest]

2: HVIS nu jeg kun lavede en 10 graders svalehale i stedet for de vist 30, så ville jeg stadig have 2/3
    tilbage af bommens "vinger", hvis det går helt galt. Med 30 grader er der ingen plan B.
    Vil det gøre nogen forskel [quest] Svalehalen skal presse ind og ned, og det vil den også gøre med 10
    graders hældning - så vidt jeg kan forestille mig. ??? [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Svalehale ?
« Svar #1 Dato: November 10, 2021, 13:33:52 »
en vis ruhed og er ikke som hvis den var slebet. Nej det har ingen betydning, og så kan fladen holde på en oliefilm og jeg tror ikke at du får brug for at juster, når det først er kørt ind så bliver det der. Om du skal bruge plan A 10 eller B30 er ikke nemt at sige, men kan du ikke ramme noget der i mellem. Det kunne være plan C 20 Det stører bærer flade du får des stærkker er det og kan tåle stører arbejde tryk

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Svalehale ?
« Svar #2 Dato: November 10, 2021, 14:39:39 »
Hej Tommy. Min svalehale er 15 grader, og lodret i stellet ikke i slæden
og med tre stilleskruer til at presse nedad.
Hvis du laver de viste 30 graders kiler vil du få en stor kraft opad på klemstykkerne
Ved at klæbe sandpapir på bommen må du kunne slibe føringerne lige og så fræse et trin
på klemstykkerne.

Mvh JensOC
« Senest Redigeret: November 10, 2021, 14:56:41 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svalehale ?
« Svar #3 Dato: November 10, 2021, 19:26:47 »
JensOC: Ja jeg husker godt, at din er anderledes.
Jeg må indrømme, at jeg ikke rigtigt kan se, hvordan den virker. Skubber den ikke bare vinkelret indad, som hvis den havde været flad [quest]
Klemstykkerne regner jeg med at få planslebet, og med en svalehale som både klemmer ind og ned på bommen, skulle der jo ikke være grund til at slibe "trin" i dem.

Hans: Sådan tænker jeg også, men så kommer jeg til at tænke på, at mange af dem som restaurerer shapere, står i timer og dage og skraber på føringerne, for at få dem så perfekte som muligt. - Hvis de mener, at det er nødvendigt, så er det måske en rigtig skidt ide, jeg har fået. ???

Jeg har også snakket med et sliberi, som godt kunne gøre det hele. Men jeg skal da hilse og sige, at det så bliver nogle dyre noter, jeg på et tidspunkt kommer til at stikke. :o
Ikke at jeg tror, at det er ublu, for det er sikkert en opgave, der tager lang tid. Hvis det var en" fin og avanceret" shaper, var det nok det, der skulle gøres.

Jeg er gået ud fra 30 grader, fordi det er det, der er gods til. Ofte er svalehalen vist45 grader på andre shapere,  men (i min hjerne) burde 10 grader vel gøre det samme - altså sørge for at bommen ikke løfter sig [quest] [quest] [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Svalehale ?
« Svar #4 Dato: November 10, 2021, 20:13:12 »
Ingen grund til at jeg prøver at forklare detder står i linket, men det kommer primært an på retningn af de kræfter maskinen udsættes for:

https://bbs.homeshopmachinist.net/forum/general/38952-dovetail-angles#post750644

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svalehale ?
« Svar #5 Dato: November 10, 2021, 22:18:45 »
Ingen grund til at jeg prøver at forklare detder står i linket, men det kommer primært an på retningn af de kræfter maskinen udsættes for:

https://bbs.homeshopmachinist.net/forum/general/38952-dovetail-angles#post750644

Joh! eller måske mere rigtigt de kræfter maskinen påvirker føringen med. ;)
Det fortæller bare også noget om, hvor mange faktorer - ud over personlige meninger, som nok tæller allermest ;) - der spiller ind. Desuden er det hammersvært at bestemme de kræfter og sætte tal på,  så man kan uddrage noget af det.

Det er trods alt så små kræfter,½ hk, det handler om, at jeg tror 30 eller 45 grader ville være hip som hap. Jeg er også sikker på, at 10 grader nok skal holde bommen på sin plads. Problemet er mest, om det er så stejlt/snævert, at det vil "klemme" og dermed glide dårligt. Især måske hvis føringerne ikke er slebne eller skrabte.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Svalehale ?
« Svar #6 Dato: November 11, 2021, 08:09:51 »
Måske ikke så brugbart, men jo mindre perfekte overfladerne er i forhold til hinanden, jo større frigang skal du jo have. Jeg kan jeg ikke se der skulle være en forskel på det om du vælger den ene eller den anden vinkel - det vil "bare" være om den binder på den ene led eller den anden hvis frigangen er for lille.

Hilsen Kenneth


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svalehale ?
« Svar #7 Dato: November 11, 2021, 10:47:59 »
Måske ikke så brugbart, men jo mindre perfekte overfladerne er i forhold til hinanden, jo større frigang skal du jo have. Jeg kan jeg ikke se der skulle være en forskel på det om du vælger den ene eller den anden vinkel - det vil "bare" være om den binder på den ene led eller den anden hvis frigangen er for lille.

Hilsen Kenneth

Sådan tænker jeg også - ind i mellem. ;)
Men jo mindre vinkel jo lettere kiler tingene trods alt fast. Der er en grund til, at en morsekonus kan sætte sig nærsten uhjælpeligt fast i spindlen, mens en SK50 altid slipper problemfrit.
i en anden boldgade, så prøv at kile et vindue fast i hullet med 45 graders kiler. :D
Jeg kan naturligvis bare prøve, men hvis det så skal laves om, får jeg endnu mindre gods tilbage. :(
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Svalehale ?
« Svar #8 Dato: November 11, 2021, 11:04:36 »
Jeg forstår godt din tanke, og er usikker på hvad der er den rigtige løsning  [quest]

/Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svalehale ?
« Svar #9 Dato: November 11, 2021, 11:26:03 »
Jeg forstår godt din tanke, og er usikker på hvad der er den rigtige løsning  [quest]

/Kenneth
Den sikre løsning er vist uden tvivl de 30 grader, som jeg har gods til.
Men dels er den definitiv og kan ikke "reddes". Dels er det også sjovt at eksperimentere med nogle skøre ideer. ;D

I øvrigt skulle jeg jo helst ikke have "frigang" som du siger. Det skulle gerne glide på en "jævn" fræset flade af "high spots" med olie i mellem. HVIS altså den skøre ide holder [quest] 8) ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Svalehale ?
« Svar #10 Dato: November 11, 2021, 11:38:11 »
For mange år siden skulle jeg som lærling ofte bearbejde nogle bronzestænger med grafit indlejret.
Det var glidedele til store værktøjer.

Det må da være ideelt til dit formål også.

Har søgt på "dry bearing flat strip"

Her er et firma der har noget ligende :
https://bornebusch.de/en/inquiry/roll-formed-dry-sliding-bearings/flat-strips/

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svalehale ?
« Svar #11 Dato: November 11, 2021, 11:58:46 »
For mange år siden skulle jeg som lærling ofte bearbejde nogle bronzestænger med grafit indlejret.
Det var glidedele til store værktøjer.

Det må da være ideelt til dit formål også.

Har søgt på "dry bearing flat strip"

Her er et firma der har noget ligende :
https://bornebusch.de/en/inquiry/roll-formed-dry-sliding-bearings/flat-strips/

Tak [th] Men mon ikke det trods alt er overkill til 40 cm. lange svalehaler på en shaper med ½ hk :)
Alt er i forvejen støbejern (også på 3 ton shapere), så det går nok igen.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Svalehale ?
« Svar #12 Dato: November 11, 2021, 12:39:26 »
Ja, du har nok ret. :D 
Her er en der ligner det du mangler:
https://www.journal-bearing.com/graphite-wear-plates.html

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Svalehale ?
« Svar #13 Dato: November 11, 2021, 13:31:19 »
Ja, du har nok ret. :D 
Her er en der ligner det du mangler:
https://www.journal-bearing.com/graphite-wear-plates.html

Jeg spørger lige NASA først, om de vil være bekendt ikke at kunne levere noget, der er bedre end "kineserskrammel". 8) ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Svalehale ?
« Svar #14 Dato: November 11, 2021, 13:58:22 »


Der er jo altid en lille frigang :) I linket jeg smed i tråden tidligere talte de om 1um  ;)

Kenneth

« Senest Redigeret: November 11, 2021, 14:51:30 af Tommy »