Forfatter Emne: Skærehastighed Vc og omdrejninger n  (Læst 3648 gange)

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Dato: Oktober 28, 2021, 09:18:35 »
Godmorgen
Jeg er ved at sætte mig ind i emnet Skærehastighed Vc. Der er dog et par spørgsmål som jeg tror kan besvares ret let i dette forum.

Min forforståelse er at Vc tallet  med HM(platter) og HS er meget forskellige. i dette forum er det fremført at kører du med platter skal du ligge omkring Vc 120 , bruger du derimod toolbits (HSS) er det Vc 30 området.

Det betyder også, at skal jeg dreje en ø13 mm, 500 mm lang aksel i stål skal jeg bruge toolbits. Hvis jeg brugte platter skulle jeg køre med alt for høje omdrejninger(n).

Jeg bruger en omregnings kalkulator fra Hoffman i form af en App.

Jeg har dog det problem at tacometret på min Boxford VSL er defekt. Så jeg har ikke noget tal for omdrejningerne (n)

Jeg kunne anskaffe et håndholdt lasertacometer.

Spørgsmål:
Hvilken maskindel skal jeg måle på for at få omdrejningstallet(n).

« Senest Redigeret: Oktober 28, 2021, 09:40:39 af Joris »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #1 Dato: Oktober 28, 2021, 09:47:08 »
Omdrejningstallet er jo målt på emnet.
Så hvis du vil bruge en omdrejningstæller skal du måle direkte på emnet.

Alle andre steder kan der jo være gearing involveret, så det eneste rigtige sted er på emnet.

Nedenstående link forklarer en del om begreberne. :)
http://www.fagteori.dk/skaerehastighed.aspx
« Senest Redigeret: Oktober 28, 2021, 11:08:01 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #2 Dato: Oktober 28, 2021, 09:51:45 »
Tak Søren
Men måler jeg direkte på emnet er omdrejningstallet så ikke identisk med skærehastighedstallet?

mvh

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #3 Dato: Oktober 28, 2021, 09:55:38 »
Undskyld  ;D
Jeg skal lige have det helt på plads i kalkulatoren og i hovedet, så er der nok en forskel. Så jeg roder lidt mere med det. ;)
« Senest Redigeret: Oktober 28, 2021, 09:58:08 af Joris »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #4 Dato: Oktober 28, 2021, 09:56:39 »
Nej, skærehastigheden ændrer sig jo i takt med diameteren. :)

Hvis du bruger formlerne og holder omdrejningerne konstant, så vil du se at skærehastigheden ændrer sig.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #5 Dato: Februar 01, 2022, 19:54:10 »
Jeg ved godt, at nogle materialer er vrede hvis man ændrer hastighed af spån.
Jeg vil spørge om man kan skære for langsomt ?

Nu ønsker jeg og slå noget gevind, eks 10mm ; er der noget galt ved gør det ved 0,1 omdr. pr. sek. dvs. meget langsomt ?

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #6 Dato: Februar 01, 2022, 20:17:27 »
Rustfrit stål kan i nogle tilfælde deformationshærde hvis man kører for langsomt, så somme tider er det skidt at fedte. :)
Det kan blive meget spændende at slå et 10 mm gevind med en platte hvis man skal overholde de anbefalede skæredata. Så kræver det man kender sin bænk ret godt. :)
Hørte om en der købte en virksomhed engang. Han gik så ud i værkstedet og så en der slog et lille gevind med 50 omdr/min.  Han mente det gik lige langsomt nok. Da han spurgte ind til det sagde svenden: Mester siger vi skal køre 50 omdrejninger når vi skærer gevind. Jamen hvad så hvis det er et M150 gevind? Mester siger vi skal køre 50 omdrejninger.  :)
Trial and error er meget sigende, man er nødt til at prøve sig frem.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #7 Dato: Februar 01, 2022, 21:38:12 »
Grunden til jeg spurgte er, at jeg har monteret en stepper på min ledeskrue. Mening var, at den skulle bare lave det kedelige arbejde med og dreje på håndtag.
MEN.
Nu den er der, er det meget tæt på en ELS dvs. elektronisk ledeskrue, der kan lave gevind.
Det elektronik jeg har er Arduino, 100 puls/omdrejning detektor, samt Nema17 motor + div.
Det er forbudt og købe noget mere til formålet.

Med det udstyr jeg har vil gevind skæring foregår meget langsomt.

Men jeg kunne starte en ny tråd om det.  :)



Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #8 Dato: Februar 02, 2022, 08:30:30 »
Med ELS kan man skære gevind op over 1000 omd. Ikke at det er den anbefalede hastighed, men det virker altså. Det var dog ikke et M150 gevind ;)

@Joris: DU kan sætte et tachomoter på spindlen så er du ikke afhængig af at måle direkte på emnet. Alternativt en encoder med en tandrem og så aflæse det den vej.

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #9 Dato: Februar 02, 2022, 11:46:06 »
Hvis du har en 80 mm aksel så er det let at få den rette skærer hastighed eller meter pr omdr som vi siger, men har du en 10 mm aksel er det ikke muligt at opnå den rette hastighed for så mange omde har din bænk ikke, så må du komme så tæt på som muligt Så må du reguler med spånddybten og tilspændding

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #10 Dato: Februar 02, 2022, 18:42:25 »
meter pr omdr.? Resten fatter jeg heller ikke, IFT at skulle slå gevind [quest]
Smed af guds nåde

Harry

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #11 Dato: Februar 02, 2022, 18:52:55 »
Meter pr omdrejning har intet med skærehastinhed at gøre, det er meter pr minut det drejer sig.
Altså omdrejninge /min. x omkreds i meter giver skærehastighed

mvh.
Harry

Joris

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #12 Dato: Februar 02, 2022, 19:16:01 »
Hej
Jeg ved ikke om det er relevant for dig hvis det specifikt drejer sig om gevind.

Men jeg har anskaffet et tachometer som jeg kan måle omdrejninger med. Det er købt i firmaet https://testudstyr.dk/

Jeg har også installeret en app "hoffmann machining calculator" på telefonen. Deri kan du taste de bekendte data ind og få de ubekendte udregnet.
Det har været en stor hjælp indtil man lærer lydbilledet  at kende på de forskellige hastigheder og det tilhørende resultat til brug for justeringer.
mvh
Joris

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Skærehastighed Vc og omdrejninger n
« Svar #13 Dato: Februar 02, 2022, 19:27:28 »
Ja det er da mm/min

Og ellers tilspænding og metrisk. Der er det mm pr omgang

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk