Forfatter Emne: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.  (Læst 19016 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #15 Dato: Maj 05, 2020, 08:53:07 »
Jeg ville bare lave den som den var.

Er ret sikker på at den vil holde i rigtig mange år i et hobbyværksted

Du ved KISS..

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #16 Dato: Maj 05, 2020, 18:16:28 »
Hej
Ja jeg ville også nok bare lave en ny broncebøsning, måske 2 når jeg var igang (så havde man en reserve liggende, så den kunne udskiftes hvis det nogensinde blev aktuelt)

Fed tråd i øvrigt, jeg selv er alt for dårlig til og huske og tage billeder når jeg renoverer noget  [th]

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #17 Dato: Maj 05, 2020, 18:30:09 »
Hvis Tommy skal bruge denne broncebøsning om 5 år så kan han ikke huske hvor den er  [quest]

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #18 Dato: Maj 05, 2020, 19:32:34 »
Hvis Tommy skal bruge denne broncebøsning om 5 år så kan han ikke huske hvor den er  [quest]
Jeg kan da tage den i en snor om halsen Hans.  ;D

Jow jow, med en ny bøsning ( der er faktisk 2 med et smørehul i mellem) kan det da nok holde i min tid.
Men nu er jeg jo egentlig begyndt at holde af det lille monster. :-* Selv om den giver hold i ryggen og huller i fingrene. :(

Jeg er ret sikker på, at den lange femtrins skive, som sad på akslen helt ude for enden af "stubben" nu, er noget klamp, som er lavet, da man satte motor på den.
Det gamle fladremshjul har i tidernes morgen kørt med sin egen bøsning rundt om den tykke "stub" som akslen går ind gennem - der er både smørerille og slidmærker på ydersiden af den - Se billedet længere oppe.
Hvordan de to  har været koblet sammen, ved jeg jo ikke, men der har ikke været skævt træk (langt ude = strort moment) på den tynde aksel.

Men nej - jeg tænker heller ikke, at nødløsning med forlængelse af akslen bliver særlig godt. :-\

Nå - men der er jo længe til jul ;D og der står papegøje volierer på de næste dage. 8)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #19 Dato: Maj 05, 2020, 20:44:17 »
Hvis nu remskiven har kørt uden på francen, har der måske været en form for kobling, mellem remskive og aksel.
Og på den måde er akslen jo ikke belastet i samme grad.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #20 Dato: Maj 05, 2020, 21:59:44 »
Hvis nu remskiven har kørt uden på francen, har der måske været en form for kobling, mellem remskive og aksel.
Og på den måde er akslen jo ikke belastet i samme grad.

Hvis bare remskiven kører om flangen, bliver der jo ikke sideværts belastning på den tynde aksel, ligegyldigt hvordan de er koblet sammen. Det var måske også det, du mente? :)

Jeg har tænkt, at der måske kunne have siddet en kobling. Hele "arrangementet" er sådan set her (11 min. inde i videoen). Såden noget kaster jeg mig nu nok ikke ud i, og en hård "on/off" kobling - f.eks. med tap indgreb - er nok ikke særlig hensigtsmæssig. Så er der mere "gefühl" i en remstrammer. 8)


       

           
       



Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #21 Dato: Maj 05, 2020, 22:28:57 »
Ja det var sådan jeg mente det  ;D
Du kan jo undlade koblingen, og lade remskiven køre inde på flancen, og så få forbunden aksel og remskive, så undgår du jo belastning på akslen.
Eller må du jo bare opfinde en kobling, der virker ;D ;D ;D
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #22 Dato: Maj 06, 2020, 10:48:48 »
Ja det var sådan jeg mente det  ;D
Du kan jo undlade koblingen, og lade remskiven køre inde på flancen, og så få forbunden aksel og remskive, så undgår du jo belastning på akslen.
Eller må du jo bare opfinde en kobling, der virker ;D ;D ;D

Ja det var jo det, der var ideen, for at få belastningen tilbage på en stor bøsning.
Jeg kan jo "bare" ;) lave en kobling som på videoen, men det tror jeg nu ikke lige, at jeg har "lyst" ;D til. Så hvis det bliver lavet, så bliver det bare koblet fast sammen.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #23 Dato: Maj 06, 2020, 14:55:47 »
Måske du kunne bruge en elektrokobling fra en gammel airconditionpumpe.
Smed af guds nåde

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #24 Dato: Maj 06, 2020, 15:28:07 »
Måske du kunne bruge en elektrokobling fra en gammel airconditionpumpe.

Jeg ved ikke engang, hvordan sådan en ser ud. :-[ ;D

Men ja - der kunne godt laves et eller andet. Men hvis jeg bestemmer for at flytte remhjulet ind, tror jeg nu nok, at det bliver en remstrammer som "kobling" - det kan godt laves ret fikst.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #25 Dato: Maj 10, 2020, 23:52:19 »
Man få så mange skøre ideer. :)
Hvad siger I til blåsort metallic [quest]
Hvis den nu går hen og bliver til en bordmodel i værkstedet.
« Senest Redigeret: Maj 10, 2020, 23:55:05 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #26 Dato: Maj 11, 2020, 02:04:24 »
Man bruger altid den originale farve

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #27 Dato: Maj 11, 2020, 09:10:23 »
Det bestemmer ejeren da. :) Kan du bedst lige grøn-lyseblå med stjerner på, så brug da det. Gensalgsværdien kan du nok være ligeglad med når det kommer til stykket. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #28 Dato: Maj 11, 2020, 10:45:10 »
Bare du ikke maler den l**** brun, som min bænkboremaskine  ;D
Ham jeg købte den af for mange år siden, synes ellers det var den flotteste farve, og ja jeg har ikke fået den malet om.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Restaurering af "Bette Tjep" en gammel shaper.
« Svar #29 Dato: Maj 11, 2020, 11:25:49 »

Jeg ved det ikke - billedet af den lille Gack sprang bare lige ind på lystavlen, første gang jeg så den ;)

Ja gensalgsværdien er vist uinteressant ;D  Også fordi jeg er blevet glad for den allerede nu, hvor den er splittet i atomer.

Der bliver jo alligevel en del på den, som ikke er originalt, så jeg føler mig ikke så forpligtet af den lidt "muggen grønne" farve, som var inden under det seneste lag "hattelak".

Det værste er nok, at hvis den skal se rigtig godt ud med Gack farven, så skal rene metaldele poleres skinnende blanke.  :-\
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.