Forfatter Emne: Størrelse på drejestål  (Læst 7584 gange)

Bjørn H

  • Gæst
Sv: Størrelse på drejestål
« Svar #15 Dato: Maj 26, 2017, 16:44:04 »
høøh - jeg synes det er en smule paradoksalt at hobby-folk/amatører går efter max stivhed - på bekostning af forsætterslæden.
Jeg har, som prod.drejer på konventionelle maskiner ofte kørt store borestænger  i en skræddersyet holder direkte ned på tværslæden - stift, javist - men hver gang der lige skulle kompenseres en anelse var det på vangestoppet - og så røg de øvrige indstillinger for bagerste stålholder også - skulle jeg lave det som amatør, ville jeg gi blanke fanden i om jeg kunne køre 5mm sp.dybde og 0.3 tilsp - og bare gå ned i nogen mindre aggressive skæredata og så hygge mig med opgaven - mindre slid på mand, materiel og trommehinder.
Et gratis fif - gå forsætterens føringer efter - tjek at den går rimeligt ensartet i hele vandringen - og ikke løst på noget sted - og bor en fingerskrue i
der træder på forsætterens liste/kile - den ka' du så spænde (blidt) hvis du oplever store rufleture - og løsne igen hvis du lige ska' ha' flyttet dit værktøj i forhold til vangestoppet.
Et stort JA til at stifte hurtigskifteblokken fast - ikke så meget af hensyn til stivhed - mere af hensyn til stikstål og udboreværktøjer - (men tjek at forsætteren er rettet op først, gi' evt den en konisk stift igennem soklen & ned i tværslæden  (med et gevind til at hive den op ;D))

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Størrelse på drejestål
« Svar #16 Dato: Maj 26, 2017, 20:12:52 »
høøh - jeg synes det er en smule paradoksalt at hobby-folk/amatører går efter max stivhed - på bekostning af forsætterslæden.
Jeg har, som prod.drejer på konventionelle maskiner ofte kørt store borestænger  i en skræddersyet holder direkte ned på tværslæden - stift, javist - men hver gang der lige skulle kompenseres en anelse var det på vangestoppet - og så røg de øvrige indstillinger for bagerste stålholder også - skulle jeg lave det som amatør, ville jeg gi blanke fanden i om jeg kunne køre 5mm sp.dybde og 0.3 tilsp - og bare gå ned i nogen mindre aggressive skæredata og så hygge mig med opgaven - mindre slid på mand, materiel og trommehinder.
Et gratis fif - gå forsætterens føringer efter - tjek at den går rimeligt ensartet i hele vandringen - og ikke løst på noget sted - og bor en fingerskrue i
der træder på forsætterens liste/kile - den ka' du så spænde (blidt) hvis du oplever store rufleture - og løsne igen hvis du lige ska' ha' flyttet dit værktøj i forhold til vangestoppet.
Et stort JA til at stifte hurtigskifteblokken fast - ikke så meget af hensyn til stivhed - mere af hensyn til stikstål og udboreværktøjer - (men tjek at forsætteren er rettet op først, gi' evt den en konisk stift igennem soklen & ned i tværslæden  (med et gevind til at hive den op ;D))

He he. Ja du har jo sådan set ret i det hele Bjørn. Men hvis du nu kendte mig, og vidste hvor mange / få af de ideer, som jeg bruger laaang tid på at planlægge, der faktisk bliver ført ud i livet, så eh !!!!!!  ;)

Hvad skal jeg sige? Det værksted er en legeplads, og al den tid jeg bruger der, er jo sådan set spildtid. Men det er sjov spildtid - måske netop fordi jeg er 100 % amatør og små ting også kan være en "sejr".
Jeg tror faktisk, at der er en del af os herinde, som suger visdom til os, uanset om vi nu selv udviser større eller mindre spørgelyst - og ind i mellem stædighed. ;)

Jeg er (trods alt) ret sikker på, at jeg får lavet det sæt hurtigskiftere med "min egen" blok (som vel snart har været på tegnebordet i et par år) og MÅSKE også en fast sokkel til den. Jeg smider jo ikke fortsætteren væk af den grund, men jeg hygger mig, og hele tråden udsprang jo i grunden af, at jeg blev i tvivl om formålet i at skifte fra 12 mm stål til noget større. Som du siger, har jeg jo tid nok.

Jeg kan da godt ind i mellem have lidt dårlig samvittighed over at stille dumme spørgsmål mellem så mange proffer, især når det bare en noget, som er på "ide listen". Men jeg tænker alligevel, at jeg som sagt nok ikke er den eneste amatør herinde, så der er da en mulighed for, at andre også bliver klogere af svarene.

PS. Nu må du sgu ikke undervurdere min dejlige Emco. Den har skam masser af kilejusteringsskruer og både den ene og anden slæde kører perfekt - og ja! den lille Dickson klon sidder på stift. ;)
« Senest Redigeret: Maj 26, 2017, 20:17:20 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.