Forfatter Emne: Drill rod  (Læst 6019 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Drill rod
« Dato: Marts 04, 2016, 11:31:05 »
Genbrugs "rundjern" er godt ;D men desværre ikke godt nok til alting, og finder man så noget hårdt, så er det som regel alt for hårdt. >:(
De engelsktalende gutter på Youtube bruger "drill rod" til næsten alt. Direkte oversat betyder det "bor stang", men er der nogen, som kan fortælle mig, hvad jeg skal forlange ude ved jernmanden.
Sidst spurgte han, om jeg mente komprimeret, og det anede jeg ærlig talt ikke. ???
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drill rod
« Svar #1 Dato: Marts 04, 2016, 13:34:35 »
http://www.windsorsteel.com/grades/drill_rod.htm
Det må vel være det vi kalder fodstål, findes som jeg huske det i 1 meter længde, og er Centerlees slebne.
Er vist også på Engelske sider benævnt som Silver steel.

Det er nemt at hærde...
Husk altid at skille tingene ad.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: Drill rod
« Svar #2 Dato: Marts 04, 2016, 21:24:58 »
Altså drill rod kan jo principielt betyde alt fra de 4-500 mm rør der bruges af olie industrien til at bore efter olie med, til en almindelig borestang til drejebænken.

Herunder også kanonbor som er beregnet til lange lige huller.

Måske lidt nemmere at svare på hvis du evt kommer med et par henvisninger til de youtube videoer du skriver om ;-)

Mvh

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drill rod
« Svar #3 Dato: Marts 05, 2016, 06:38:50 »
Nu bevæger jeg mig jo på et lidt mere ydmygt maskinelt plan end lige olieboring og våbenindustri. ;D

Helt specifikt prøver jeg at lære mig selv at lave/slå indvendige gevind på drejebænken, så jeg ville lave et par gevindstål "borestænger" til en toolbit stump.

Men også fordi jeg støder på ordet til alt mulig andet (styr, aksler, holdere osv.) uden at vide hvad det betød.
Det vidste den lokale jernmand så heller ikke ;) men jeg tror faktisk, at det jeg fik med hjem hedder "komprimeret fodstål".  Er fodstål altid komprimeret? Eller hvad er forskellen?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Drill rod
« Svar #4 Dato: Marts 05, 2016, 10:20:32 »
Fodstål har et højt indhold af kulstof, og er nemt at hærde, samt det har en meget nøjagtig diameter (en h6 som jeg husker)
Det er ikke særlig velegnet til almindelige drejeopgaver, og ikke godt at svejse på.
Men som udborestang, til at sætte toolbits i, vil det da være fint.
Kan du finde nogle udborestål til platter, hvor plattelejet er smadret, er de supergode til at lave holdere af til toolbits.



Komprimeret stål, kan du læse om her..
http://www.fagteori.dk/materialelaere/staaltyper-og-staalkvaliteter/komprimeret-staal.aspx
Husk altid at skille tingene ad.

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Drill rod
« Svar #5 Dato: Marts 06, 2016, 16:56:09 »
fodstål er den gamle betegnelse for ca. 1% kulstofstål i centerlessslebne og polerede stænger i tommemål
i mm-mål hedder det (surprise!) meterstål - sælges i kortere stykker end "normalt" (1 & 2 m. l.)
og er nemt at bearbejde og hærde.
1.2210 er en anden gængs betegnelse for det
og det har intet med komprimeret stål at gøre overhovedet - -

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drill rod
« Svar #6 Dato: Marts 06, 2016, 19:35:00 »
Jeg har skam terpet alt hvad der står om stål i Fagteori, men når man ingen baggrundsviden har, er der da en ganske forbandet masse begreber og betegnelser, som er mere eller mindre filtret ind i hinanden. Ellers skal der bare bedre hjerne til end min. ;D

Jeg er nu sikker på, at jernmanden kaldte det, som jeg fik med hjem, for fodstål, men det kan måske skyldes, at han er en ældre herre. Det komprimerede kan godt have været i en anden forbindelse - jeg vidste jo bare, at jeg skulle have noget drill rod, og så begyndte han at foreslå alt muligt. :D
Det er 16 mm og godt nok fint blankt/slebet, og det gik ret fint med at bore, skære gevind og fræse "ryggen" flad, så det blev til en ok holder, som virker stiv nok uden at være hærdet. Jeg kan ikke svejse  :-[ så det gør knap så meget. Jeg har ikke prøvet at dreje i det.

Nå, men "drill rod" er altså ikke den fantastisk løsning til alting, som jeg havde fået opfattelsen af. Man bliver somme tider skuffet. ;)

Tak for svarene. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Drill rod
« Svar #7 Dato: Marts 08, 2016, 23:01:29 »
Rolig nu. Den dag man ikke kan lære mere så er livet forbi.
Der er mange begreber at holde styr på, og jeg tror at vi arbejder med noget hvor vi aldrig bliver udlært
Hans

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Drill rod
« Svar #8 Dato: Marts 16, 2016, 11:18:31 »
Rolig nu. Den dag man ikke kan lære mere så er livet forbi.
Der er mange begreber at holde styr på, og jeg tror at vi arbejder med noget hvor vi aldrig bliver udlært
Hans
Lidt sent svar, men det har du så evig ret i Hans. :) Siden jeg begyndte at interessere mig for dette her, er det gået op for mig, at svaret på eet spørgsmål næsten altid åbner ti nye.

Jeg læste en gammel tråd, hvor Frylund skrev, at man aldrig skulle undervurdere en "simpel maskinarbejder".
Nu bedømmer jeg normalt ikke mennesker efter hvad de laver, og betragter ingen som "simple" på anden baggrund end deres menneskesyn. Men for Dælen hvor har jeg da fået respekt for de knægte i blå kedeldragter, der gik i lære som maskinarbejdere, da vi forlod skolen engang i stenalderen.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.