Forfatter Emne: Arbejds tegninger til den gamle fileskole.  (Læst 4240 gange)

PK

  • Gæst
Arbejds tegninger til den gamle fileskole.
« Dato: April 02, 2009, 22:44:49 »
Jeg har en forespørgsel:

Jeg arbejder til daglig, som underviser i manuel drejning og fræsning på en kommunal arbejdsmarkedsskole.

Jeg har fået til opgave, at lave et nyt hold, der i bund og grund, skal arbejde efter det samme system, som metal lærlingene i tidligere tider gjorde, på deres grundskole, nemlig en regulær fileskole.
Jeg uddannet til den type undervisning, men har ikke rørt ved emnet i mere end 20 år.
Problemet ligger i, at få fat i de originale tegninger, som hørte til fileskolen, meget gerne selve lære instruktionerne.
Det er sådan, at de forlag, der servicere uddannelse stederne, såsom tekniske skoler og AMU Center, ikke mere sælger instruktion og tegninger, til det gamle system.
Skulle der være en venlig sjæl ude i landet, som har kendskab til, hvor der evt. skjuler sig sådan et undervisningsæt, så vil undertegnede, og klienterne, blive meget glade for en henvendelse.
Helt eksakt, drejer øvelserne sig om, hvordan man lærer at bruge håndværktøje, mejsle opgaver (aftrækker) bore og lave gevind osv.

De gamle fagfolk, såsom maskinarbejdere og værktøjsmagere, er nok ikke i tvilv om, hvad fileskolen indeholdt, det var et nødvendigt onde, for at blive en dygtig fagmand.

På forhånd tak.

Faglig hilsen fra
værkstedsassistent
P.K.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Arbejds tegninger til den gamle fileskole.
« Svar #1 Dato: April 02, 2009, 23:31:17 »
Hej PK

Jeg tror tror jeg har noget af det du søger, nemlig:

Smede- og maskinlinien
Trin 3 Bind 1
Teoritnstruktioner (1982)
Jern og Metals grundskole

Smede- og maskinlinien
Trin 3 Bind 2
Arbejdsinstruktioner (1982)
Jern og Metals grundskole

I alt 540 sider som blev brugt på den gamle EFG uddannelse

Der er desværre ingen arbejdstegninger.

« Senest Redigeret: April 03, 2009, 08:48:51 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!