Forfatter Emne: Spørge”teknik”  (Læst 5838 gange)

Gordon

  • Gæst
Spørge”teknik”
« Dato: Marts 30, 2009, 22:43:39 »
Et andet (debat) forum, som jeg er medlem af, har en ”opskrift”, der opfordres fulgt, således at nye medlemmer kan præsentere sig ens. Det er ikke det, jeg mener, der er brug for her, men jeg finder, at mange spørgsmål herinde kræver flere spørgsmål før spørgeren kan få et brugbart svar. Derfor foreslår jeg følgende ”opskrift”:

1.   Problembeskrivelse
2.   Antal emner
3.   Materiale
4.   Maskine som skal anvendes
5.   Hobby eller virksomhed

Det er selvfølgelig frivilligt, men jo flere relevante oplysning der gives jo mere præcis kan svaret være første gang.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #1 Dato: April 01, 2009, 16:27:25 »
Ja det kunne være en god ide, med lidt mere uddybende beskrivelser af problemer/spørgsmål.

Så burde det være en pligt, at spørgeren melder tilbage, om hvordan opgaven blev løst, så kunne vi allesammen blive lidt klogere.
Husk altid at skille tingene ad.

Gordon

  • Gæst
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #2 Dato: April 01, 2009, 19:13:22 »
"Pligt" er måske i overkanten  ;) men det bør være en naturlig høflighed. Et ubesvaret svar giver (i hverfald mig) en følelse af "ikke helt færdigt".

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #3 Dato: April 01, 2009, 19:23:02 »
Ja det kunne være en god ide, med lidt mere uddybende beskrivelser af problemer/spørgsmål.

Så burde det være en pligt, at spørgeren melder tilbage, om hvordan opgaven blev løst, så kunne vi allesammen blive lidt klogere.

Det anses som god 'nettikette' på samtlige andre fora jeg deltager på, at trådstarteren følger op på egne tråde.

Gordon

  • Gæst
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #4 Dato: April 01, 2009, 22:40:56 »
LOL Hvordan følger jeg op på denne tråd? Uddeler skideballer???

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #5 Dato: April 01, 2009, 22:54:14 »
Har med interesse fulgt denne tråd og har følgende kommentarer.

En fast opskrift på hvordan man stiller et spørgsmål er måske ikke så god en ide da jeg tror at det vil afholde folk som ikke er så gode til at formulerer sig skriftlig i at stille spørgsmål. Der vil jo også være mange spørgsmål som ikke kan passes ind i en fast opskrift. Så kan det da godt ske at der skal stilles supplerende spørgsmål for at kunne give et svar, men det havde man nok ikke kunne undgå alligevel.

Og ja det er da almindelig høflighed at takke for et svar og skrive om det var brugbart.

Det værste der kan ske hvis en spørger undlader at melde tilbage når han har fået et brugbar svar er at vi ikke kan få tilfredsstillet vores nysgerrighed og pudset vores glorie.
« Senest Redigeret: April 02, 2009, 13:37:20 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #6 Dato: April 02, 2009, 21:40:45 »
Nu har jeg et lille problem, og jeg er i tvivl, om jeg skulle skrive en kommentar eller ej. Jeg kom med et forslag, som jeg mente kunne hjælpe med at få så meget information som muligt og give folk mulighed for at komme med et præcis svar første gang. Jeg endda pointeret, at det ikke var noget, man kunne kræve.

Hvis de sidste tre ord i følgende citat er virkelig tænkt som en begrundelse for, at nogen gerne vil have en tilbagemelding, så tror jeg der er skudt langt forbi.

Har med interesse fulgt denne tråd og har følgende kommentarer.

En fast opskrift på hvordan man stiller et spørgsmål er måske ikke så god en ide da jeg tror, at det vil afholde folk som ikke er så gode til at formulerer sig skriftligt i at stille spørgsmål. Der vil jo også være mange spørgsmål, som ikke kan passes ind i en fast opskrift. Så kan det da godt ske, at der skal stilles supplerende spørgsmål for at kunne give et svar, men det havde man nok ikke kunnet undgå alligevel.

Og ja, det er da almindelig høflighed at takke for et svar og skrive, om det var brugbart.

Det værste der kan ske hvis en spørger undlader at melde tilbage når han har fået et brugbart svar er at vi ikke kan få tilfredsstillet vores nysgerrighed og pudset vores glorie
”.

Ofte gives flere divergerende svar og det kunne være interessant at vide, hvilken (og hvorfor) det ene blev valgt i stedet for det andet. På denne måde kan alle lære noget. Som debatforum er i dag,  er det mere et ”spørgsmål og svar forum”. Der kan kun egentlig debateres, når parterne ikke er helt enige – som er vist tilfældet lige nu  ;D

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #7 Dato: April 02, 2009, 22:15:28 »
Jeg har egentlig ikke mere at tilføje, men da Dr. Metallic bragte netetikette op vil jeg lige tilføje at det ikke er god netetikette at citerer lange indlæg i sin helhed.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #8 Dato: April 02, 2009, 23:14:16 »
Jeg troede nogle ting skulle ses i deres helhed. En del af et citat kan være ligeså forkert, specielt da jeg var enig i halvdelen af det. Hvis Emma Gad opståd igen kunne vi nok alle lære.  ;D

ulf

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 164
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #9 Dato: April 03, 2009, 09:46:30 »
tak for svar på spørgsmål, som jeg gerne som I giver fra mig såvidt jeg kan, når jeg kan

f.eks. er der ofte dage mellem jeg er på P.C. eren


Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #10 Dato: April 03, 2009, 10:18:39 »
Som jeg skriver i min velkomst:

"Her kan du stille spørgsmål med faglig indhold, eller hjælpe andre med et svar"

Nogen ønsker blot et hurtig svar på et problem, og det var så det.
Andre ønsker at debatterer alle muligheder omkring et problem.

Her på forum skal der være plads til alle.
« Senest Redigeret: April 03, 2009, 10:21:49 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Spørge”teknik”
« Svar #11 Dato: April 04, 2009, 10:09:07 »
Lidt mere  ;):

Nogle ønsker blot et hurtigt svar på et problem, og det var så det.
Andre ønsker at debattere alle muligheder omkring et problem.

Her på forum skal der være plads til alle
”.

Jeg aner ikke, hvem vil kunne være uenig, og jeg har på fornemmelsen, du misforstår mit forslag.
Ved lidt mere information i et spørgsmål, vil et relativt enkelt spørgsmål kunne besvares hurtigere end i dag. Nogle stiller et spørgsmål, fordi de har et problem her og nu, men det trækker svaret i langdrag hvis man (hvem der så end besvarer) tror, det er et enkelt styk til hobby i stedet for en produktion i en virksomhed eller omvendt.

Det er selvfølgelig op til ”spørgeren”, hvor meget (eller hvor lidt) information der skal gives i spørgsmålet.

1.   Problembeskrivelse
2.   Antal emner
3.   Materiale
4.   Maskine som skal anvendes
5.   Hobby eller virksomhed

Jeg er udmærket klar over, at ikke alle spørgsmål kan stilles så ”firkantet” som mit forslag lægger op til – men mange kan.

Mit forslag var tænk som en hjælp, ikke en hindring, og til at få spørgeren til at tænk sig om nogle få sekunder, da jeg går ud fra, at der virkelig ønskes et brugbart svar. Se hvor ofte der skal stilles nye spørgsmål inden et svar kan gives.

Jeg vil tro, det kommer an på hvordan man arbejder til dagligt. Nogle går lige på og hårdt, andre bruger lidt tid til at tænke over hvordan, inden de begynder. Selv om heller ikke jeg altid følger den sidste, ved jeg af bitter erfaring, at det er den metode som giver færrest fejl. Hvem læser brugsvejledningen, inden de går i gang med noget nyt? Når ikke man gør det, ender det ofte med (ikke altid), at man alligvel skal have fat i den. De gange, hvor jeg ikke har læst en brugsvejledning, inden jeg begynder, ender det ofte med, at jeg skal begynde forfra.  ::)