Forfatter Emne: boxford drejebænk, mangler lidt dele  (Læst 11116 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Dato: December 24, 2014, 14:38:23 »
Hej alle.

Jeg har netop erhvervet mig en boxford aud drejebænk.

Desværre var der ikke så mange stålholdere med, ( hurtigskift, original) Så vil høre om i ved om og hvor de evt. Kan købes i løs-salg?

Samtidig kunne jeg også godt bruge en 4klo, og en fast brille.

Måske en ligger inde med en manual, som man kunne låne/købe?

Skriv gerne link, eller hvis I har noget brugt i vil sælge

Mvh Rasmus

« Senest Redigeret: December 24, 2014, 14:41:11 af RH »

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #1 Dato: December 24, 2014, 16:12:15 »
Tag et kig på:
http://www.lathes.co.uk/Boxford/
Det er sandsynligt, at du kan købe en manual der til din model.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #2 Dato: December 25, 2014, 09:50:02 »
Tillykke med den :) det er en fin drejebænk, og http://www.rdgtools.co.uk/ sælger alt tilbehør, og især til Myford og Boxford o.l. i ok kvalitet til ok priser og ok porto. Løse stålholdere er somme tider udsolgt et stykke tid, men de plejer da at komme igen. RGD sælger også som mange lignende firmaer en masse på Ebay, men jeg kan nu bedst lide at bestille direkte.

God fornøjelse med den i juledagene :) Dit næste problem bliver så, hvilken fræser du skal ud og investere i for at det bliver rigtig sjovt. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
    • Frylunds Maskinforum
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #3 Dato: December 25, 2014, 17:28:26 »
http://tinyurl.com/pysx9u9

Her er der flere Boxford manualer, også til en AUD

God jul og godt nytår!
Mvh
Søren
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #4 Dato: December 27, 2014, 18:52:02 »
Mange tak for alle svarene :)


- Jeg har nu bestilt nogle nye stålholdere hos chronos i england. - Nu håber jeg bare at de passer :D

I må endelig sige til hvis i skulle støde på 4klo, eller brille til sådan en :)
(kan dog bruge den 4klo jeg har fra min anden bænk, til nød)

De små smørre steder, hvor der er monteret en lille fjeder-belastet kugle, - smører i dem med fedt eller olie?

Og hvilken olie anbefaler man, sådan 'all round' til lejer/vanger?

mvh


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #5 Dato: December 27, 2014, 19:37:09 »
De små smøre steder skal have olie, jeg bruger alm. motorolie, både dem med det fjederbelastede låg og til dem med kuglen.
Nu er min en ældre model A, fra 1967, der er også smørenipler til fedt i hoved-spindlen.

Jeg har både en medfølgende og en fast brille, men skulle bruge en større, fast brille, så jeg lavede sådan en simpel model, som for øvrigt fungere ganske udmærket.

http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=931.0
« Senest Redigeret: December 27, 2014, 19:47:40 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #6 Dato: December 29, 2014, 18:43:30 »
Mange tak for svar/linket. Det giver da helt klart lyst til at lave noget selv :P


- Jeg er endnu ikke helt sikker på hvor, og hvordan den skal stå. Men jeg har fabrikeret 4stk 'maskin fødder' til den, da jeg kan se at der er boret 4 huller i underskabet. Men hvad er de oprindeligt tiltænkt?  er det den rette løsning, eller skal den helst stå 'fladt' på gulvet?
- Jeg vil nemlig gerne have den lidt op i højden.  Alternativt har jeg noget rigtig fint og gedigent rustfri profil vanger jeg kan svense en lille ramme som den kan stå på..

Og, - hvordan med opretning?
Hvor vigtigt er det på sådan en maskine, når den står på et fast understel?  Vil man overhovedet kunne påvirke/vride den via. fødder/juster-skruer i bunden af skabet?

på forhånd tak.

mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #7 Dato: December 29, 2014, 20:08:25 »
Da jeg købte min Boxford, stod den på et spinkelt hjemmelavet stativ, den var ikke til at arbejde med, den var yderst ustabil.
Så lavede jeg et stativ i kraftig profilrør (50x100mm) som blev boltet fast i betongulvet, sikken en forskel nu er den meget stabil og meget nøjagtigt.

Jeg synes ikke maskinsko dur til små lette maskiner, står de på et stabilt betongulv er det bedre at skrue dem fast.
Det er vigtigt at du får rettet op, så du ikke vrider vangerne.

I gamle dage var drejebænke altid skruet fast i gulvet, og ofte var eneste mulighed for at rette maskinen, hvis den drejede skævt, at vride den i vanger.

Skulle de være rigtig fint stod maskinen på sit eget beton fundament som ofte gik 1 meter ned, og så var der en gummifuge rundt, så rystelser i gulvet ikke forplantede sig.

På mit tidligere arbejde fik et par nye manuelle drejebænke, vi bad montøren om at rette dem op, det kunne han ikke da vi havde sat maskinsko på.
Så blev de skruet fast i gulvet, og rettet op, jeg tjekkede den ene om den drejede lige, et par år efter, da spidsede den 0,005 mm på 250mm (det er vist det mest korrekte, at lave drejeprøve på 400mm, og her må den max spidse 4/100mm)
« Senest Redigeret: December 29, 2014, 20:12:22 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #8 Dato: December 30, 2014, 12:09:04 »
Min Emco er vist nogenlunde samme størrelse som en Boxford, og den står også på en 50 x 100 profilramme ( så får man heller ikke så ondt i ryggen ;)). Jeg ved ikke, hvor stift understellet er på en Boxford, men jeg shimsede rammen op fordi jeg vurderede at den var stivere end det todelte understel. Derefter blev det hele bare boltet på rammen og naturligvis eftermålt.
Det er en svær operation uden et maskinwaterpas, men sådan et kunne jeg heldigvis låne mig frem til.
Egentlig har jeg vist ikke haft det store behov for noget der drejer "superlige" og jeg ved ikke hvordan man kontrollerer, hvis det skal være helt rigtigt. Det eneste jeg har gjort er at justere center til center efter samme metode som "Halligan" på Youtube. Der har jeg mindre end 3/100 på 30 cm. og jeg tror at det er OK. Det svarer jo også meget godt til det Jens skriver.

Fin "brille" Jens. Jeg har kikket meget herinde, specielt efter den slags "lav det selv" ideer, men har ikke set den, før du selv linkede til den. Det eneste jeg savner på forum, er næsten et sted hvor den slags kunne samles. Søgemaskinen virker godt nok fint, men mange stikord får man et helt uoverskueligt antal resultater på.

Man kan selvfølgelig spørge ;) og det gør jeg jo så til overflod. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #9 Dato: December 30, 2014, 17:04:48 »
Det var netop også for at få den lidt op i højden at jeg ville gøre det :)
- Enten med maskinfødderne, eller svejse den ramme.

Mit 'problem' er nemlig at den står i mit lille værksted, som er bygget sammen med garagen. Gulvet i værkstedet er fliser, og derfor kan jeg ikke fæstne den i det.

Dog er der et sted støbt en klods på 1000x500mm, som jeg ikke ved hvad har været brugt til. Men den overvejer jeg om ikke skal bære drejebænken hvis det andet svigter.  Hér vil kunne bolte den fast, og det vil nok give en stabil drejning.  ( ville man i dette tilfælde lægge gummi imellem beton/bænk? )

Da jeg kørte den ind, havde jeg lånt en pallevogn på værkstedet hvor jeg arbejder. Den har en indbygget vægt, og den sagde knap 280kg, så lidt gods er der trods alt i den :D
- Samme sted kan jeg også låne maskinvatterpas når den skal rettes op..

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #10 Dato: December 31, 2014, 09:07:06 »
Du kunne tage et par fliser op og grave 20 cm ned og smide en klat betong i hullet, så har du en fast grund at rette op på
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #11 Dato: December 31, 2014, 10:38:00 »
Vælger du at støbe et lille fundament til drejebænken, kan du jo lave det lidt højere end gulvet, så drejebænken kommer op i en passende højde.
Husk altid at skille tingene ad.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #12 Dato: December 31, 2014, 15:36:07 »
Det var bestemt en mulighed.  Og ja vil så i samme omgang lave den i passende højde.

Vil dog prøve på den betonsokkel der i forvejen er.   ulempen er bare at det er i modsatte side af vinduerne.  Men det går jo nok alligevel :)



Godt nytår til alle ! :)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1379
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #13 Dato: Januar 29, 2015, 18:20:53 »
Så kom dagen hvor jeg skulle prøve at skære lidt gevind.

Jeg ville bare for at teste, prøve at skære gevindet længere på en M12 bolt.

Hurtigt kunne jeg godt konstatere at jeg ikke kunne sætte den til den ønskede stigning.

Jeg åbnede derfor ind til tandhjulene, og kunne nu konstatere at det store tandhjul er med 90tænder, - hvor jeg tror, ud fra billedet, at det skal være 80 tands?

- Det lille er rigtigt nok på 45T.  - Er det korrekt forstået at det skal være 80T ?  - Og hvor får jeg fat i sådan et?

mvh

Rasmus

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: boxford drejebænk, mangler lidt dele
« Svar #14 Dato: Januar 29, 2015, 22:03:35 »
Et M12 gevind er med 1.75mm stigning, så du skal bruge et 50 tands tandhjul som hjul G, og bruge indstilling B

Det 80 tands er et mellemhjul, så det har ikke nogen betydning, at det er et 90 tands, det ændre intet.
« Senest Redigeret: Januar 29, 2015, 22:06:55 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.