Forfatter Emne: Plasmaskæring  (Læst 3751 gange)

HPH

  • Gæst
Plasmaskæring
« Dato: Februar 11, 2009, 13:48:05 »
Jeg villle lige høre om hvilke sikkerhedsmæssige overvejelser, man skal ta når man plasmaskære den kører på trykluft, er der nogle af jer der har erfaringer med det? Jeg skal skære i noget 2mm plade.

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Plasmaskæring
« Svar #1 Dato: Februar 11, 2009, 21:05:51 »
Jeg er lidt i tvivl om, hvad du konkret mener med sikkerhedsmæssige overvejelser, men et par gode råd til brugen kan du da få. Det er blot lidt erfaringer jeg har gjort mig.

Hvis du for eksempel skal skære i noget der er for stort til at have på et bord, er det en god ide at have en tynd plade som underlag hvis du er tæt på dit gulv. Dette fordi at gnisterne æder enhver epoxymaling, og er ikke lige fedt at forklare sin chef (Don't ask  :o)

hvis muligt så lave altid dine skabeloner i et matriale der ikke kan skæres i, feks. en limtræsplade, og gerne så tyk at du ikke kommer til at smutte over kanten.

Hold en jævn og ensartet gang og lad være med at stoppe midt i arbejdsgangen.

Hold alt brændbart laaaaaaangt væk, da gnisterne kommer vidt omkring. Dette især hvis de falder på gulvet, så kan de godt rulle ind til kluden du har tabt under bordet.

Ellers er det stort set som med enhver form for svejsning, og kræver ikke det store 'kørekort'. Jeg overvejer at købe en til mit arbejde, da vi mangler noget der kan bruges når vi lige skal 'klippe' en plade, eller skære et hul i en eller anden profil på et løftebeslag eller lignende. Jeg finder den langt mere universal end en saks, men desværre er plasmaskærere ikke særligt udbredt. Mulighederne er mange, og den er genial til konturer der ikke bare lader sig klippe.


HPH

  • Gæst
Sv: Plasmaskæring
« Svar #2 Dato: Februar 12, 2009, 12:42:18 »
Tak for informationen det var lige i den retning jeg mente.