Forfatter Emne: Firkantet hul i 4 mm alu-plade  (Læst 7704 gange)

ksor

  • Gæst
Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Dato: Januar 11, 2009, 17:42:43 »
Jeg har lavet en forplade til en strømforsyning, og skal nu til at lave huller til forskellige komponenter. Til volt- og ampere meter skal det være 4-kantede udskæringer på 75 X 31 mm, hvor et færdigt "voltmeter-panel" lige kan præses ind og låse sig fast med nogle "plastikklips" på panelet.

MEN ...

Kan jeg lave de 4-kantede huller ved at bore et hul stort nok til en endefræse og så base fræse dem ud ? (- det sidste i hjørnerne må så files væk)

Mvh

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #1 Dato: Januar 11, 2009, 23:51:34 »
Kan jeg lave de 4-kantede huller ved at bore et hul stort nok til en endefræse og så base fræse dem ud ? (- det sidste i hjørnerne må så files væk)

Mvh
Det kan du godt, jeg ville spænde pladen op på en tykkere aluminuniumsplade. placerer spændejernene så tæt på det færdige hul som mulig. Brug en borende endefræser, fræs lidt ned i hjælpepladen.

UPS havde lige overset at pladen var 4 mm tyk, så behøver du ikke en hjælpeplade.

/Frylund
« Senest Redigeret: Januar 12, 2009, 08:38:06 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Gordon

  • Gæst
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #2 Dato: Januar 12, 2009, 16:31:08 »
Hvis det drejer sig om en enkelt forplade (med 2 firekantet "huller"), vil jeg personlig nok brug en elstiksav. Der skal bare bores huller i de fire hjørner og man er fri for at file til sidst - filen kan bruges til at fjerne grater/skarpe kanter. Jeg går ud fra at meteren har en "overbukning" eller kant som skjuler kanterne af "hullet" når færdig monteret.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #3 Dato: Januar 12, 2009, 19:15:27 »
Det kræver vist topkarakter i den udvidede sagførereksamen hvis man skal save et hul hvor > "voltmeter-panel" lige kan præses ind <
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

klaus@kk-larsen.dk

  • Gæst
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #4 Dato: Januar 13, 2009, 14:31:27 »
Måske kan man bruge en rømme-nål ??!!

/Klaus

Gordon

  • Gæst
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #5 Dato: Januar 14, 2009, 09:14:43 »
Skal det/de virkelig ”presses” ind?

De fleste aflæsningsinstrumenter jeg har set (og som skal indsættes/påmonteres i et panel eller skab) har et bukket krav som skjuler hulkanterne og derefter fastgøres de fra bagsiden. Denne metode tillader også lidt finjustering da ikke alle er fejlfri. 

Bevar mig vel, jeg har været forkert før, og kan være det igen :-)

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #6 Dato: Januar 14, 2009, 22:02:55 »
Jeg ville følge Gordons råd.

Jeg har monteret masser af eltavler, styringsskabe og touchscreens, hvor der kun saves ud, og tilrettes med en fil. Start med at ridse op, hvor hullerne nøjagtigt skal placeres, bor et starthul og sav til stregen, og ret til med en fil.

Samtlige komponenter jeg har monteret har haft en kant fortil, og monteres fast fra bagsiden - Typisk med en clips.
« Senest Redigeret: Januar 14, 2009, 22:05:40 af Dr. Metallic »

Gordon

  • Gæst
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #7 Dato: Januar 15, 2009, 09:26:43 »
Mit pointe med at brug en stiksav var blot, at hvis det drejer sig om et enkelt plade, vil opspænding af en relativ stor panel for at fræse et par mindre rektangulær huller virker til mig, som at skyde gråspurve med en kanon. Specielt når udgangsmaterialet er aluminium. Fræsning vil alligevel kræve en efterbehandling med en fil (hjørnerne plus afgratning). Jeg tror (håber) at Dr. Metallic så det på samme måde.
Ved masseproduktion var den ideale metode standsning, men det er vist et helt andet snak.

Jeg (og måske andre?) kunne tænke mig at ved hvad slut resultatet bliver/blev.

ksor

  • Gæst
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #8 Dato: Januar 25, 2009, 09:12:25 »
Nu er jeg færdig med pladen og resultater er helt fint !

Der var mange formål med at fremstille denne plade - dels skal jeg bruge den  ::), dels ville jeg gerne afprøve fræserens muligheder og mine egne evner til at få emnerne sat rigtigt op, så det bliver nemt at udføre arbejdet og med rimelig sikkerhed fører til et godt resultat - så der skal ikke laves rentabilitetskalkuler eller lign - der er rent tilsæt og unødvendigt tidsforbrug  ;D - sådan er det vel med hobby !

Der var flere tinge som gik galt - jeg kunne ikke løfte mit vertikalthoved op til montering, så endefræseren blev monteret i hovedspindlen og alu-pladen monteres LODRET  i maskinskruestikken med god støtte bagpå - alle lodrette flader kontrolleres med måleuret - helt fint - så løb det hele også lidt varm tilsidst  ::). Det havde være meget nemmere at se noget, hvis jeg havde kunnet montere vertikalhovedet, så pladen kunne ligge vandret i maskinskruestikken, men det gik alligevel.

Da jeg manglede ca. 20 mm af ca.500 satte spånnerne sig fast i endefræsen og friktionsvarmen var årsag til nogle voldsomme grater, men efter rensning og afkøling gik det hele glat igen.

Hjørnerne skulle jo files alligevel - hvor fræsningen gik uden at spånnerne satte sig fast - ser resultatet perfekt ud - blot en skarp kant, som kunne afgrates med et let træk med en kniv.

Jeg kunne forestille mig, at havde jeg lavet det med stiksav (Dekupørsav) ville der have være ridser fra savfoden på for- eller bagsiden af pladen (det skulle efterbehandles - det undgik jeg med fræseren) derudover vil der med garanti også have være større grater i kanten)

 - så alt i alt er konklusionen, at jeg vil gøre det med fræseren igen, MEN med vertikalhovedet monteret. (så jeg har nu købt mig en "kranbøjle" til fast montering på fræseren, så vertikalhovedet ved afmontering kan svinges om på siden af fræseren. Ved næste montering svinges det tilbage igen - ikke noget løften overhovedet - smart !

Mht. montering af instrumenterne - så "klikkes" de bare på plads i et velformet hul og de kan lige så nemt afmonteres igen.

Mvh KSor

Gordon

  • Gæst
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #9 Dato: Januar 25, 2009, 12:12:36 »
Nu er jeg færdig med pladen og resultater er helt fint !

OK, til lykke med det  ;)

Der var mange formål med at fremstille denne plade - dels skal jeg bruge den  , dels ville jeg gerne afprøve fræserens muligheder og mine egne evner til at få emnerne sat rigtigt op, så det bliver nemt at udføre arbejdet og med rimelig sikkerhed fører til et godt resultat - så der skal ikke laves rentabilitetskalkuler eller lign - der er rent tilsæt og unødvendigt tidsforbrug   - sådan er det vel med hobby !

Det kunne have været rart med denne oplysning i din indledning  :o

Der var flere tinge som gik galt - jeg kunne ikke løfte mit vertikalthoved op til montering, så endefræseren blev monteret i hovedspindlen og alu-pladen monteres LODRET  i maskinskruestikken med god støtte bagpå - alle lodrette flader kontrolleres med måleuret - helt fint - så løb det hele også lidt varm tilsidst  . Det havde være meget nemmere at se noget, hvis jeg havde kunnet montere vertikalhovedet, så pladen kunne ligge vandret i maskinskruestikken, men det gik alligevel.

Go' erfaring til næste gang  ;D

Da jeg manglede ca. 20 mm af ca.500 satte spånnerne sig fast i endefræsen og friktionsvarmen var årsag til nogle voldsomme grater, men efter rensning og afkøling gik det hele glat igen.

ca. 500? Jeg troede det var 75 x 31!  ???

Hjørnerne skulle jo files alligevel - hvor fræsningen gik uden at spånnerne satte sig fast - ser resultatet perfekt ud - blot en skarp kant, som kunne afgrates med et let træk med en kniv.

Jeg kunne forestille mig, at havde jeg lavet det med stiksav (Dekupørsav) ville der have være ridser fra savfoden på for- eller bagsiden af pladen (det skulle efterbehandles - det undgik jeg med fræseren) derudover vil der med garanti også have være større grater i kanten)

Jeg vil nok have spændt en stump masonitplade eller lign. på alu pladen for beskyttelse.

 - så alt i alt er konklusionen, at jeg vil gøre det med fræseren igen, MEN med vertikalhovedet monteret. (så jeg har nu købt mig en "kranbøjle" til fast montering på fræseren, så vertikalhovedet ved afmontering kan svinges om på siden af fræseren. Ved næste montering svinges det tilbage igen - ikke noget løften overhovedet - smart !

Mht. montering af instrumenterne - så "klikkes" de bare på plads i et velformet hul og de kan lige så nemt afmonteres igen.

Bare du er tilfreds og har tid og penge nok - det er hovedsagen  ;)

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #10 Dato: Januar 25, 2009, 17:35:45 »
Hej KSor

Ingen sure opstød herfra-, bare glad for at det gik godt og du blev nogle erfaringer rigere.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #11 Dato: Januar 25, 2009, 20:51:09 »
Hej
Brugte du kølevand, hvis du ikke har mulighed for køling, så kan sprit fra en håndflaske være en god hjælp til bearbejdning af allu.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ksor

  • Gæst
Sv: Firkantet hul i 4 mm alu-plade
« Svar #12 Dato: Januar 26, 2009, 19:49:51 »
Nej jeg brugte slet ikke noget kølevæske