Frylunds Maskinforum
Debat Forum => Faglig debat => Emne startet af: Max efter Oktober 20, 2010, 22:22:56
-
Jeg har en lille kineserbænk, den kunne jeg godt tænke mig at lave et gevindur til.
Gevindspindlen har en stigning på 2 mm.
Hvor mange tænder skal tandhjulet på uret have ?
Hvordan skal skalaen deles ?
Hvordan laver man tandhjulet ?
Jeg er kun interesseret i et til metrisk gevind ?
Håber nogen har nogle input til mine spørgsmål.
-
Hej Max
At fremstille et gevindur kræver en del udstyr. Du skal have adgang til en fræser med et delehoved og selvfølgelig kunne betjene det. Du spørge om hvordan man fremstiller et tandhjul,(http://www.fagteori.dk/tandhjul.aspx) så jeg går ud fra at du ikke er maskinarbejder.
For at hjælpe dig vil det være rart at vide lidt om din baggrund inden for faget.
-
Hej Max
At fremstille et gevindur kræver en del udstyr. Du skal have adgang til en fræser med et delehoved og selvfølgelig kunne betjene det. Du spørge om hvordan man fremstiller et tandhjul,(http://www.fagteori.dk/tandhjul.aspx) så jeg går ud fra at du ikke er maskinarbejder.
For at hjælpe dig vil det være rart at vide lidt om din baggrund inden for faget.
På mit svendebrev står der faktisk Smede- og maskinarbejder. Jeg har lavet masser af tandhjul på tandhjulsfræser og med et delehovede på en fræser, så den proces har jeg styr på. Det var mere et spørgsmål om det praktiske i udformningen af tandhjulet, bl.a. tandprofil og sådan mit spørgsmål gik på. Jeg har da også set at du kan lave delinger på en drejebænk, så man kan nok også lave et tandhjul på en drejebænk.
-
Som jeg plejer at sige: "Det er bedre at komme galt af sted end slet ikke at komme af sted". :-\
Vi der har et svendebrev hvor der står Smede- og maskinarbejder er jo ved at være nogle meget erfarende svende.
På min lille kineserdrejebænk har ledeskruen også en stigning på 2 mm. Herunder kan du se nogle billeder af gevinduret og måske få svar på nogle af dine spørgsmål.
-
Rigtig flot, herlig info der giver en fin oversigt over hvad der skal laves.
Nu skal jeg bare finde en måde at lave tandhjulene på, gad vide om en M16 snittap kan bruges til opgaven ?
Hvordan skal tabellen forståes ? (altså de tal der står under scale)
Og det er korrekt at den ikke man bruges til imperial gevind, ikke ?
-
Jeg kan godt se ideen med en M16 tap som tandhjulsfræser, men skal den ikke have samme radius om ledeskruen?
Billedet skulle forklarer skalaen.
-
Jeg nævnte jo at jeg havde en "lille" kineser bænk og den har en ledeskrue der kun er 16 mm.
Nu skal jeg så bare finde ud af at beregne udvendig diameter på emnerne til tandhjulene.
Jeg takker mange gang for info.
-
Er gevindspindelen ikke med trapetz gevind?
Så vil det jo kræve en snittap med samme gevind.
Fremgangsmåden er vist her, dog med en hjemmelavet fræser.
Jeg har da godtnok et gevindur, jeg lader nu som regel være med at frigøre gevindlåsen, og slår bak istedet.
mvh jens
-
Jeg tror faktisk at ledespindlen er nærmest firkantgevind :)
Og da der jo ingen belastning er på tandhjulet, ja så betyder tandfaconen nok ikke alverden, det er sikkert nok bare delingen passer.
Fremgangsmåden har jeg set før, bl.a. med en pladetallerken fra en gramofon der blev lavet om til et snekkedrev til en astronomisk kikkert.
Jeg bruger også bak metoden, men det kunne jo være rart at kunne bruge begge måder.
-
På min lille kinerse er der også en slags fladgevind, hvilket der ikke er på snekkehjulet.
En fyr der kalder sig Hobbynut har lagt nogle instruktionsvideoer på YouTube, om hvordan man laver sin egen tandhjulsfræser.
Søg på "Home made gear cutting hobs"
-
Ja, ham Hobbynut gør et stort arbejde ud af at leve de fræsere selv, men jeg tror jeg prøver at satse på en M16 gevindtap.
Jeg tror jeg vil prøve at lave tandhjulene tynde, kun et par mm. tykke, der er jo ikke brug for mere.
Men hvordan beregner man mon den ydre diameter ?
-
Ja han gør et stort arbejde, det er vi et par stykker her der også har med godt resultat begge to.
Til dit spørgsmål om diameter må du først finde tandantallet og modul så kan du måske få hjælp. Du kunne også læse Frylunds fagteori om tandhjul.
Mvh Jørgen.
-
Snekke og snekkehjulsberegninger findes desværre ikke på Frylunds Fagteori, men de er her:
-
Snekke og snekkehjulsberegninger findes desværre ikke på Frylunds Fagteori, men de er her:
Jeg har kikket på de billeder du sender og på siderne der omhandler Tand- og snekkehjul i min gamle maskin ståbi, men som jeg ser det, ja så forudsætter de beregninger at man kender modulet, men jeg kan ikke finde noget om hvorledes man bestemmer modulet.
-
Ja det er nu vi skal til at gætte :) jeg kender ingen metode til at finde modulet ned de oplysninger vi har.
Hvis du ser på http://www.fagteori.dk/tandhjul/modulsystemet.aspx har jeg afbilledet profiler af de forskellige modulstørrelser.
Mon modul 1 ikke er passende at starte med.
-
Jeg vil mene at man kunne bruge et almindeligt tandhjul hvis man drejer af diameteren så tanden bliver flad på toppen.
Samtidig skal tandantallet vel være lige antal.
Mvh Jørgen
-
Jeg vil mene at man kunne bruge et almindeligt tandhjul hvis man drejer af diameteren så tanden bliver flad på toppen.
Samtidig skal tandantallet vel være lige antal.
Mvh Jørgen
Jeg tror slet ikke det vil være nødvendig at bearbejde et hjul der passer i modulet. Desværre har jeg kun modul 0,5 og 2 tandhjul i skuffen, men jeg kan måske låne mig frem et sted.
Det ser ud til at der skal bruges både et lige og et ulige antal tænder når man betragter uret Frylund viser billede af.
-
Jeg fandt denne side som faktisk beskriver hvordan modulet beregnes
http://www.kaltechgear.dk/index.php?id=29
Og som jeg ser det, ja så har vi med noget at gøre der hedder modul 0,65
-
Stigning på ledeskruen = 2mm
0,65 x pi=2
-
Stigning på ledeskruen = 2mm
0,65 x pi=2
Det var jo netop også hvad jeg var nået frem til.
Topdiameter skulle så være d = z x m
d skulle være z x m
så z 42 skulle være 42 x 0,65 + 1,3 = 28,6 mm
og z 45 skulle være 45 x 0,65 + 1,3 = 30,6 mm
Jeg prøvede så at lave disse to, i noget skodplast forøvrigt :(
På billedet ses resultatet.
De passer faktisk fint, men tandantallet passer ikke,
de fik henholdvis 45 og 47 tænder.
Gad vide hvad problemet er ?
-
Er det ikke den udv. diameter der er for stor?
Prøv med Modul 0.64 x antal tænder
Målene på de to tandhjul med 42 og 45 tænder får jeg til:
-
Er det ikke den udv. diameter der er for stor?
Prøv med Modul 0.64 x antal tænder
Målene på de to tandhjul med 42 og 45 tænder får jeg til:
Mangler der ikke den halve tandhøjde i dine beregninger ?
Jeg skrev forøvrigt forkert udvendig diameter da = d + 2 x m
hvor d = z x m
d er jo delcirklens diameter og er det ikke den dine tegninger viser ?
-
Det er d0 delediameter tegning viser (ups -burte jeg jo have skrevet).
Men det løser jo ikke dit problem med for mange tænder :(
-
det går galt fordi du har den forkerte diameter når du starter ;)
du er nød til at lave den fordybning/raduis du skal ha på det færdige tandhjul
når du starter uden , har du en længere omkreds end der er brug for
så deler snittappen selv denne omkreds op i stigningen
med en fordybning/radius er der en mindre omkreds = mindre tænder
prød det igen med samme mål , men lav en fordybning , nede i den vil diameteren være mindre
radius burde nok være 8
omkreds 28,6 xpi =89,84
delt med stigning 2 = 44,92 det ender med 45 tænder
42 tænder af 2 mm stigning= 84
84 delt med pi =26,738
det mål ville være et godt gæt på diameterewn NEDE i fordybningen
hvis det virker
45 tænder x 2 =90
90 delt med pi 28,64 nede i fordybningen
eller uden fodybning bare brug tallene direkte
men så vil bære fladen ikke blive så stor
men det skal jo ikke bære meget
-
PS pi er3,141592654
så hvis du vli ha det i modul med en tandstand med 2 mm stigning (alle tandhjul fødes i tandstangen)
2 delt med pi =modul 0,636619
bestemt ikke et standard
men snittappen har også en vinkel på 60
hvor et standard modul har 40
-
Ps ,, er der nogen der har et gevindur til en bænk med en ledespindel med stigning 6mm ?
-
Her er et link til andre, der sysler med gevindure:
http://www.practicalmachinist.com/vb/south-bend-lathes/thread-dial-kits-any-interest-128605/
-
Ja, mine erfaringer indtil nu siger også at de mål STANKO opgiver måske er meget tæt på de rigtige.
Jeg prøvede lige at lave et hjul i aluminium, men det gik slet ikke, efter et stykke tid barberede tappen bare alle tænderne af :(
Jeg skal lige have fat i noget POM og prøve med det.
Måske skal man overveje at lave dem i et delebord, så kan man jo slibe et stål der passer ordentlig til den tandprofil der bør være.
-
Ibot
Det er en yderst interesant tråd, du linker til.
Jeg skulle da også lige prøve, at lave et simpelt snekkehjul.
Jeg havde en holder, som passede til en ø 25 mm skive, med en bredde på 8 mm.
Jeg stak en R7 runding (det var der lige et stål der var) jeg stak ned til ø 23,75 mm i bunden
(den er stadig ø 23,57 mm i bunden)
Så op i trekloen med en m16 tap
Det kom der 40 tænder ud af ;D
(den sad ikke helt i center, derfor ser den lidt skæv ud.)
-
Jens
da tappen begyndte at nappe i hjulet ,var det da nede i bunden af radiusen
eller ude i kanterne
da en 16mm tap jo har radius 8 ville jeg tro at den nappede i kanten (den burde røre der før den når bunden af radiusen)
så tror tappen at det er en større omkreds på hjulet end det er nede i bunden af radiusen
det forklarer så at der kommer 40 tænder i stedet for noget der burde ligne 37
-
Det var en R7 der blev stukken for med, så den begyndte på en større diameter, så det har du da ret i.
Den køre perfekt sammen med en M16 bolt, det tror jeg så ikke vil være tilfældet på Trapetz/fladgevind.
mvh jens
-
Det tror jeg heller ikke
MEN det er fint at man kan lave et tandhjul med det rightige antal tænder
ved hjælp af en simpel snittap
BAGEFTER kan man jo udvide snittene med en tap med flade toppe (samme stigning )
fordelen ved en normal snit tap er at den starter med en spids top
dvs at det er midten af tanden der skærer + den skærer fint
hvis man brugte en med flade toppe , så ville den jo begynde at skære med siden af tanden
-
Nu der tales om tandhjul
http://www.joergenurmager.dk/index.html
Hilsen Klaus
-
Så er jeg nået lidt længere i mine overvejelser omkring et gevindur til min drejebænk. For at have et ur til alle de metriske stigninger den kan lave skal man have tandhjul på 14, 15 og 16 tænder. De bliver lidt små i det, så jeg vil lave dem på 28, 30 og 32 tænder. De skal placeres i samme hus, et hus der så kan flyttes efter hvad tandhjul man vil bruge.
Et udkast ses her :
(http://www.sandcastle.dk/artikler/udkast.gif)
og så har jeg opgivet at lave tandhjulene med en snittap, den løsning er ikke nem at have med at gøre når hjulet bliver for småt.
Så jeg har valgt at fræse dem ud i denne opstilling
(http://www.sandcastle.dk/artikler/setup.jpg)
og her ses så det første tandhjul så med 30 tænder
(http://www.sandcastle.dk/artikler/30t.jpg)
og man kan se en prøve kørsel her
http://www.sandcastle.dk/artikler/test.avi
-
Af hensyn til mine sarte nerver og metalfaglige korrekthedsfanatisme - Er du så rar aldrig mere at vise et billede med en borepatron med en fræser i :'(
;)
-
Af hensyn til mine sarte nerver og metalfaglige korrekthedsfanatisme - Er du så rar aldrig mere at vise et billede med en borepatron med en fræser i
Med de nerver må du hellere holde dig fra maskinværkstedet. Men kan det få dig til at sove bedre, ja så kan jeg fortælle dig at min borepatron er forsynet med antræksbolt.
-
... en borepatron med en fræser i
Vil du forklare hvad problemet er ved den kombination?
-
En borepatron holder laaaangt fra så godt fat i fræseren som en rigtig tang gør det (kik på hvor meget kontakt flade de har )
værre er det hvis patronen IKKE har en antræks stang , så kan HELE patronen nemt gå hen at flyve ud af maskinen
Det har Max`s så ;) så hans patron bliver i maskinen
og den lille fræser han bruger suger nok ikke så meget
men en alm endskærs fræser har jo noget der ligner gevind
og når den skæren så prøver dette at "trække" fraseren ud af hvad der end måtte holde den
lige NED i emnet :o mens man er igang ???
ikke så sjovt når det sker
selv en rightig tang kan ha problemer
-
Tak for svaret.
-
Såden et sæt er guld værd
med det kan man holde de gægse størrelser
de kan spring en milimeter nedad
dvs står der 18 på den holder den en 18 perfekt , men kan holde ned til 17 og alt imellem ,, også tomme størrelser
det her er forresten til salg
-
Hej STANKO
Ja det kan være store kræfter der er på spil, dem vi kørte hårdt med, ja de var forsynet med gevind, så de blev holdt af både tang og gevind, så de kunne overhovedt ikke trækkes ud.
-
det her er forresten til salg
Hvad størrelse er det ?
-
Jeg købte en spændepatron ER32 med tænger fra 3mm til 20 mm, og en morsekonus 3, hos www.net2l.dk
Ganske fortrinlig til prisen, men sikkert billiger hos RG-tools.
mvh jens
-
Det er ER 40
du kan holde næsten alle fra 3 mm til og med 26
dvs også en hel tomme fræser
de størrelser der ikke er der er nogle man nok aldrig ville møde alligevel
når man køber på ebay er det rart at kunne købe de ugængse størrelser
købte nogle fræsere med 9 mm skaft , dem var der åbent bart ingen andre der ville ha :D så jeg fik 6 ubrugte fræsere for 1 euro godt nok gamle DDR men til alu og blødt stål . fint fint
10èrn kan holde en 9èr ;)
men det er kun tængerne
holderen har jeg kun den jeg selv bruger
men den kan købes mange steder
jeg bruger MK 3med 12 mm antræks gevind
men de passer i alle holdere der er til ER 40
Jeg mener enda at en holder til ER er det samme som EZ , blot er EZ en tang der kun passer til en størrrelse
jeg havde engang en del ting til salg men tråden er forsvundet
mangler også at få smidt nogle fræsere af hos Frylund (du er ikke glemt )
men han bor lidt langt ude ;D, så desværre er turen ikke lige gået forbi der endnu
men en dag blir de smidt af eller ind af brevsmækken ;D godt polsteret
og en tur til Fyn mangler også for at lege lidt
men er stadig sygemeldt , så det går ikke efter mit hoved :P
med dig(Max) var/er det lidt lettere :D
hvad konus har din fræser ?
måske jeg skulle genindstille tingene jeg har til salg
-
mangler også at få smidt nogle fræsere af hos Frylund (du er ikke glemt )
Lyder godt, de kommer under kategorien "nice to have" så det haster ikke.
-
Det er ER 40
OK, de er så lige store nok til mit brug.
Jeg bruger MK2 i fræser og pinoldok og MK3 i spindeldokken.
Jeg har lige købt ER32 tænger og MK3 holder hos Net2l.
-
Hvad måtte du bløde for henholdsvis holder og tænger
Det kan godt se lidt voldsomt ud med en Er 40 i en MK 3 men massen af holderen er med til at ting løber mere jævnt og roligt
Og ang Max størrelse
better to have it ,and not need it , than need it and not have it ;)
har smidt ngle ting på i køb salgs afd,
-
For lige at vende tilbage til fræsning med en borepatron - Så pålægger man et voldsomt sidevejs tryk, der med garanti trækker patronen skæv, og dermed er den ubrugelig. De er alt for spinkelt opbygget til den slags numre.
-
For lige at vende tilbage til fræsning med en borepatron - Så pålægger man et voldsomt sidevejs tryk, der med garanti trækker patronen skæv, og dermed er den ubrugelig. De er alt for spinkelt opbygget til den slags numre.
Du så godt størrelsen på den fræser jeg havde oppe i den, ikke.
Forøvrigt er det også svært at trække noget skævt så længe den køre rundt.
-
Max - Lad os så være enige om at være uenige ;)
-
Hvad måtte du bløde for henholdsvis holder og tænger
Det kan godt se lidt voldsomt ud med en Er 40 i en MK 3 men massen af holderen er med til at ting løber mere jævnt og roligt
Og ang Max størrelse
better to have it ,and not need it , than need it and not have it ;)
har smidt ngle ting på i køb salgs afd,
Ifølge din egen mening, ja så bør du jo slet ikke sælge dem :)
Ja, der er korrekt at de vil køre fint i drejebænken, men til de skal jeg forøvrigt have fat i sådan en her:
(http://www.sandcastle.dk/artikler/er40.jpg)
Prisen er 850 kr. for 19 tænger og 250 kr for en MK3 holder.
-
Max - Lad os så være enige om at være uenige ;)
Det er da helt OK, så længe du giver mig ret :)
-
Jeg sælger bestemt IKKE det sæt jeg selv bruger ;D
der gik noget ged i det dengang jeg skulle ha dem , og pludselig havde jeg to sæt
den holder du viser kan man da godt bruge i drejebænken
men hvad med konusen i din hoved spindel , havde den ikke MK 3
man er så nød til at fjerne centrer patronen , men så burde det også løbe
bruger du din fire klo til at sørge for at den flade ER holder løber ?
lidt salgs reklame
ER 40 sættet jeg har til salg står til 550 kr med alu kuffert
spærremålet 150
kan ikke huske hvad skruestikket skulle koste , men skal prøve at finde ud af det
men kom med et bud ved interesse
-
Så kom jeg et stykke længere, nu er tegningerne på plads, så nu mangler jeg bare lidt bedre vejr så jeg kan fyre værkstedet op til en rimelig temperatur.
(http://www.sandcastle.dk/artikler/001.gif)
(http://www.sandcastle.dk/artikler/002.gif)
(http://www.sandcastle.dk/artikler/003.gif)
(http://www.sandcastle.dk/artikler/004.gif)
-
Det ser jo alt sammen fint ud, og jeg kan også forstå princippet, men hvad er det man vinder ved at bruge et gevindur frem for at lade slæden stå i indgreb, stoppe maskinen, trække slæden lidt tilbage og bakke?
-
Det ser jo alt sammen fint ud, og jeg kan også forstå princippet, men hvad er det man vinder ved at bruge et gevindur frem for at lade slæden stå i indgreb, stoppe maskinen, trække slæden lidt tilbage og bakke?
Nu er det jo ikke det det komer an på, MAX har fundet en udfordring han vil løse om det giver en lettere/bedre process når man laver rynker er nok ligemeget (tror jeg), det er udfordringen der trækker :P.
Claus.
-
Det ser jo alt sammen fint ud, og jeg kan også forstå princippet, men hvad er det man vinder ved at bruge et gevindur frem for at lade slæden stå i indgreb, stoppe maskinen, trække slæden lidt tilbage og bakke?
Det går hurtigere, man skal jo ikke vente på at maskinen får stoppet og man skal ikke bakke.
Man udløser bare spindelmøtrikken, drejer lidt tilbage på stålet, køre slæden ud, sætter spån for og kobler møtrikken til igen. Og så kan man køre væk i en fart så man kan teste gevindet.
Men ellers er det bare en ting jeg har været vandt til at bruge, derfor vil jeg gerne have en.
Det bedste var dog at have en maskine som en Caseneuve jeg brugte engang, den kunne skære gevind op mod et vangestop, den stoppede bare, og så kunne man bare vippe håndtaget ned igen et tilfældig sted, og så skar den samme sted igen.
-
Nogle H. Ernault Batignolles, drejebænke har også gevindstop.
Og alle dem jeg har brugt, fanger gevindet automatisk, uden brug af gevindur, dog kun i mm gevind.
Dessuden har de også den finesse, at man lynhurtigt kan vende o/m på ledeskruen, så man slipper for at slå bak.
mvh jens
-
Det ser jo alt sammen fint ud, og jeg kan også forstå princippet, men hvad er det man vinder ved at bruge et gevindur frem for at lade slæden stå i indgreb, stoppe maskinen, trække slæden lidt tilbage og bakke?
Her er et eksempel på at du ikke altid kan slå bak.
Du står i en produktion og skal slå 50 stk. M20x2 gevind.
Gevindet skal slåes på enden af en aksel og du har en frigang på 2.5 mm til at stoppe/slå fra på.
Du slår gevindet med en HM platte og din min. skærehastighed skal være Vc100. omdrejningerne bliver så 1592 omdr/min.
-
Hej Frylund
Ja, det er også en af de opgaver der er dejlig at lave på en maskine med gevindstop.
Gevinduret kan forøvrigt også bruges til at lave flerløbet gevind i samme opstilling.
-
Har lige prøvet at lave 2 ender med 8mm gevind og nu kan jeg godt forstå hvorfor man skal ha et gevind ur, nu kan jeg jo vente på at MAX bliver færdig så vi kan se resultatet. Frudenlund er den drejebænk du har ikke meget lig min Wise 280V, tænkte om man kunne bruge samme tanhjul størrelse som du bruger? Kigger lige på stigning få min spindel.
Claus.
-
Hej Klaus
Løber din Weiss også kun halv hastighed når den køre bak ?
-
Min er en 280VF, og den gør i hvert fald.
Men man kan jo let sætte hastigheden op til max når man bakker, og så ned igen inden man tager næste spån.
-
Min er en 280VF, og den gør i hvert fald.
Men man kan jo let sætte hastigheden op til max når man bakker, og så ned igen inden man tager næste spån.
Det bliver så efterhånden til en del tastetryk og drejen på knapper for at skære et gevind.
-
Claus:
Min drejebænk er nok kommet ud af samme samlebånd som din Weiss.
Ledeskruestigning 2mm tandhjul z=42 og z=45 se det 4. indlæg i denne tråd.
Min kineser er opdraget til at køre med samme hastighed på ledeskruen ved frem og bak.
-
Om min spindel kører anden hastighed det ved jeg faktisk ikke, jeg kørte baglæns med bænken når jeg skal tilbage, skær en spån stopper, stålet lidt ud og køre baglæns, men det er meget muligt for jeg forsøgte først med gearskift på spindlen men der syntes jeg den mistede synkroniseringen alligevel så den smed et gevind oveni det første så det var ødelagt, så jeg måtte finde en anden måde uden gevindur. Har en bakke til 8mm men skulle lige prøve om jeg kunne få 280' til det. Det var til denne her de 2*8mm skal bruges til. Så er det er jo en leg at lave kugler og håndtag.
Claus
-
Nu efter at havde læst de sidste indlæg igen så blander jeg nok noget sammen.
1: Bruger jeg gear skift på spindel frem/bak mister jeg synkronisering.
2: Kobler jeg slæden fra spindlen mister jeg synkronisering.
3: Kører jeg bænken baglæns med slæde indkoblet holder jeg synkronisering
Og ja motorens hastighed er langsom i bak, men det kan sikkert ændres der er en DC motorstyring på bænken så den skal sikkert bare ha en anden modstand det er jo mit område :P
Claus.
-
Er ledeskruens stigning delelig med den ønskede gevindstigning kan gevindlåsen sættes i indgreb alle steder efter hvert overløb.
Eks.:
Ledeskruens stigning = 2mm
gevindlåsen kan sættes i indgreb alle steder ved følgende stigninger: 0,4 - 0,5 - 1 mm
-
Og ja motorens hastighed er langsom i bak, men det kan sikkert ændres der er en DC motorstyring på bænken så den skal sikkert bare ha en anden modstand det er jo mit område :P
Ja der sidder jo en PWM PSU i den, og du må gerne finde ud af hvordan man skifter den til at køre samme hastighed begge veje. Jeg forstår ikke hvorfor de har lavet det sådan, det var faktisk mere relevant hvis de havde lavet det omvendt.
Der er lidt om styrringen her
http://andysmachines.weebly.com/variable-speed-controls.html
-
Har lige kigget lidt på det og tager jeg en lednig af så kører den samme hastighed, der må sidde en modstand inde i det netfilter det er lidt underligt sted,men det virker tilsyneladende.
-
Har lige kigget lidt på det og tager jeg en lednig af så kører den samme hastighed, der må sidde en modstand inde i det netfilter det er lidt underligt sted,men det virker tilsyneladende.
Det skal afprøves når der bliver fyret op i værkstedet. Det er lidt irreterende at det jo er lavet på den måde. Jeg køre altid baglæns når jeg bruger stikstål og så er det jo lidt træls ikke at kunne komme op i tempo.
-
Nu samler jeg maskinen uden den ledning og prøver om der er nogle bivirkninger, har overvejet at sætte en omskifter i så man kan vælge om man vil ha hurtig eller langsom rewers, men jeg kan ikke se hvor det skulle være aktuelt, man kan jo stadig bare skrue ned på hastigheden hvis det skal gå langsomt.
Claus.
-
Hej Rim
Ja, det kunne være praktisk at man kunne bestemme hvilken vej man ville have halv hastighed. Så kunne man vælge halv hastighed ved frem og fuldhastighed ved bak, så kunne gevindskæring med indgreb gå lidt hurtigere.
-
Nå nu bliver det avanceret ;D det kræver en omskifter på den rev - frw omskifter, kan lige checke om der er sådanne en så kan man godt lave noget så man kan vælge hvor man vil ha lav speed, men tror ikke der er en omskifter tilrådighed.
Har kørt lidt i dag og foreløbig har jeg ikke konstateret nogle bivirkninger. :P
Claus.