Forfatter Emne: Frekvens omformer dur den  (Læst 5033 gange)

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Frekvens omformer dur den
« Dato: December 06, 2022, 14:56:27 »
Dav i gruppen

Jeg er snart i mål med at få drejebænk styret af frekvens omformer, i dette har jeg fundet denne se link:

https://www.vevor.de/frequenzumrichter-c_10745/1-5kw-2hp-frequenzumrichter-variable-frequency-driver-kontrolle-inverter-single-speed-p_010276894883

1. Så mit spørgsmål til dem med mere viden om dette end mig, hvilket ikke er særlig meget skal siges   :o :o, er den godt nok.

Hvis det skulle være glemt så er min drejebænk en Luna MLF 1022, den med fræser på bygget, 1 faset 0,55 kw motor bliver udskiftet med en 0,75 kw 3 faset.

2. Er der nogen fordel ved at bruge de 3 faser jeg har i værksteds installation.

På forhånd tak for input

Hi
Ivan

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Frekvens omformer dur den
« Svar #1 Dato: December 06, 2022, 17:53:34 »
Kender ikke den frekvensomformer ( kender kun til Danfoss ) men tror da den er ok.
Fordelen ved at købe den med 3 x 400 volt indgang, den fordeler forbruget over alle 3 faser.
og din motor køre på 3 x 400 volt

Udgaven med 1 x 230 volt bruger en del flere ampere på en fase, så du belaster din installation en del mere.
Og så kræver det at din motor kan kobles til at køre 3 x 230 volt


« Senest Redigeret: December 06, 2022, 17:56:17 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Frekvens omformer dur den
« Svar #2 Dato: December 06, 2022, 22:10:51 »
Med den størrelse motor tror jeg ikke det i praksis gør nogen forskel om du bruger dit 1-fasede eller 3-fasede input.

Ellers kan jeg ikke se at der skulle være noget galt med valget af motor of VFD  :)

Hilsen Kenneth

Camembert

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 9
Sv: Frekvens omformer dur den
« Svar #3 Dato: Januar 31, 2023, 14:32:25 »
Disse vfd'er er ikke af den bedste kvalitet.

Jeg har det samme i 1hp, købt for 6 år siden, så måske er problemerne siden løst:

- potentiometertilstanden virker ikke: den skal sættes i spændingskontrol og komparatoren er åbenbart ikke særlig god, det er svært at justere hastigheden.
- blæseren starter hele tiden, jeg var nødt til at tilpasse en ekstern termostat så den først drejer når den når 25°