Debat Forum > Faglig debat

Slebet morse konus ?

<< < (2/3) > >>

j håndstad:
Det er faktisk lettere med ned drejning på midten hvis man selv skal lave en enkel konus,man kan let tilpasse konussen med et stykke smergellærred.

Tommy:

--- Citat fra: j håndstad efter December 17, 2019, 19:15:58 ---Det er faktisk lettere med ned drejning på midten hvis man selv skal lave en enkel konus,man kan let tilpasse konussen med et stykke smergellærred.

--- Afslutning på citat ---

Det forklarer jo så nok, hvorfor Youtube folket bruger det.
Men hvordan holder den i forhold til en hel konus. [quest]

RH:
Det kommer vel meget an på hvad den skal holde?
Man må formode at en længere holder bedre end en kort? Hvis altså den bærer 100% perfekt.
Omvendt kan en lille B konus på Feks en borepatron jo sidde sindsygt godt fast. Og den er forholdsvis kort

Er det en konus med eller uden antræk du mener?

Tommy:

--- Citat fra: RH efter December 18, 2019, 00:16:42 ---Det kommer vel meget an på hvad den skal holde?
Man må formode at en længere holder bedre end en kort? Hvis altså den bærer 100% perfekt.
Omvendt kan en lille B konus på Feks en borepatron jo sidde sindsygt godt fast. Og den er forholdsvis kort

Er det en konus med eller uden antræk du mener?

--- Afslutning på citat ---
.Jeg har MK3 med antræk, og bruger max et 80 mm knivhoved - med små spåner. ;) (1 hk på en rundsøjlet bore/fræsemaskine)
 
Teorien (altså min helt egen) var jo sådan set, at hvis man fjerner f.eks. de midterste 50% af arealet, så burde samme antrækskraft vel give dobbelt tryk på de resterende 2 x 25% og dermed (måske) samme holdekraft.

Hvis det holder nogenlunde stik, så er der jo i hvert fald ingen risiko for rivninger eller andre unøjagtigheder (som vel er det, der får den til at sætte sig fast) på det stykke man har fjernet. Ydermere er det som JensOC siger nemmere at tilpasse resten - hvis det er nødvendigt.

Der er mange hvis-er og måske-er, men det er jo nemt at prøve. Jeg tænkte bare, om nogen havde forsøgt, og måske fundet ud af, at det ikke duede. Det kunne jo også være, at to korte flader var endnu værre til at sætte sig fast. Som du siger, kan en lille borepatron-konus jo sætte sig gevaldigt. ??? [quest]
.

Floyd:
Undskyld jeg kommer lidt sent ind i debatten, måske jeg har overset et indlæg, men er det ikke alene konusens formål at registrere/centrere borepatron/boret? Der er jo en flad ende (tang), som går ind i en slidse i bunden af fatningen og således forhindrer den i at dreje rundt.
Efter min ringe mening er svaret altså, at en konus med tang sagtens kan have en neddrejning på midten, hvorimod på en konus med antræk er det næppe en god ide.
Eller er der noget jeg har misforstået?

Navigering

[0] Emneindeks

[#] Næste side

[*] Forrige side

Skift til fuld version