Forfatter Emne: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser  (Læst 67584 gange)

Palle

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #30 Dato: November 04, 2012, 15:40:43 »
Nyere store trafoer bliver ofte viklet med kobberbånd, der er temmelig tyndt og ret bredt. De er normalt belagt med Mylar på den ene eller begge sider.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #31 Dato: November 04, 2012, 15:50:48 »
Mener også sekundær viklingerne i mit gamle Esab æg, er flade kobberbånd.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

STANKO

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #32 Dato: November 04, 2012, 18:28:56 »
I dette link ( bemærk alt det kobber der er blevet brugt :) )
http://www.sm7ucz.se/Spotwelding/Spotwelding.htm

mvh jens

Det er da HELT unødvendigt med SÅ meget kobber - før kablerne helt ud til elektroderne i stedet for !
Ja der er da brugt pænt meget kobber ;D
Men på en fabriksfremstillet,håndholdt  er armene jo også af kobber, det er jo med at have så lidt spændingsfald som muligt.
Men på stor punktsvejsere, er kablerne sommetider ført ud til elektroderne.
Jeg har ikke kunne finde et billede af trafoen, i en fabriksfremstillet punktsvejser, det kunne være sjovt, at se hvordan de viklinger ser ud.

Je prøvede i dag at lave to sæt sekundær viklinger, med 3 omgange om kernen, og så paralel forbinde dem, så kunne det godt klistre to 1 mm plader sammen, men ikke en kvalitet jeg er til freds med.
Men så brugte den også over 20 ampere på primær spolen.

mvh jens

Hvor hårdt presser du pladerne sammen MENS  du svejser
det er meget vigtigt at der ikke kommer luft imellem , så svider man pladerne .og det kan sprøjte gnister ud

tingene /pladerne skal blive rødglødende , og synke sammen mod hindanden så det lyder lidt som det knager

så trykket skal være der hele tiden , et skruetik eller lignende mister trykket ligeså snart tingen bliver varme

det er som de gamle esse smede svejsninger

prøv at reducere punktet der svejses med

doppelt diameter = 4 gange så stor overflade = eller korrekt sagt kvadratet på forstørrelses faktoren i anden potens 2 =doppelt = 2x2=4

2 til 3 = 1,5x1,5 =2,25

så en 2mm i stedt for en 3 kræver under det halve energi for at lave en dyb gennem svejsning


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #33 Dato: November 04, 2012, 18:56:06 »
Jeg bruger min bænkeboremaskine, som press så der er nok tryk på, pladen bliver også rød men det er som om det lige mangle den sidste power, det tager også lidt tid at varme op.
Polernes spids er omkring ø 2,5 mm
Men jeg går og spekulere lidt på, nogle flade sekundær viklinger af  ca. 2mm plade, det må vel være et must at der er isolering mellem lagene?

Jeg fandt lige nogle billeder af rigtige punktsvejse transformere.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #34 Dato: November 04, 2012, 22:01:50 »
det må vel være et must at der er isolering mellem lagene?
Nej, men mellem kobberet og jernkerne skal der være.
Du forbinder jo alligevel lagene i enderne.

Palle

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #35 Dato: November 04, 2012, 22:08:35 »
Naturligvis skal der isoleres mellem lag og naboviklinger, ellers svarer det jo til, at man fyldte pladsen op med massiv kobber.
Og det er ikke ligegyldigt, hvad man bruger til at isolere med. Tykkelse og afstand heller ikke.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #36 Dato: November 04, 2012, 23:26:35 »
Palle, jeg kiggede på det link Jens sendte tidligere hvor der kun er en vikling.

Palle

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #37 Dato: November 04, 2012, 23:55:29 »
Jo, men han tænkte i sidste indlæg på at klippe strimler i kobberplade. Det er ikke isoleret.
Lagene skal bare holdes fra hinanden på en eller anden måde. Prespan på et par tiendedele ville være godt.
Visse typer plastic er også godt. Bare det kan tåle varme. Det ekskluderer f.eks PVC og PE mm.
Der bliver jo ikke ret stor spændingsforskel mellem lagene, så det er ikke det store problem.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #38 Dato: November 05, 2012, 21:31:08 »
Fik lige lånt en 600 ampere tang-amperemeter,  med hjem fra arbejde.
Jeg fik målt lidt på opstillingen, med de to paralel koblede viklinger.
Ampere-meteret ryger helt i bund, ved punktning af 2 x 1 mm plader, spændingen er 0,65 volt
Jeg letter på trykket på polerne, så den akurat trækker 600 ampere, så ligger spændingen på 1,6 volt
Så omregnet til 0.65 volt giver det godt 1450 ampere
Nu er der jo to viklinger a 50 mm2 , der er paralelkoblet, så det giver 2900 ampere.

Det lykkedes da også at punkte 2 x 1 mm plader sammen, med et nogenlunde resultat.

Nu er kablerne også rigeligt lange, og forbindelserne nok ikke helt optimale, så bliver det optimeret, bør det kunne fungere tilfredsstillende.
mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Palle

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #39 Dato: November 05, 2012, 21:38:53 »
Det regnestykke forstår jeg ikke?

Noget helt andet er, at en kerne har en max effekt, og den kan ikke overskrides. Billige svejsetrafoer bruger nok det billigste jern.
Så det kan være at du er på grænsen?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #40 Dato: November 05, 2012, 22:12:58 »
Nej kernen er ikke perfekt, den er lavet i to dele, som bare er samlet med kiler,
og er alt for åben.
Det mest effektive er nok hvis primær, og sekundær viklingerne liger "oven" på hinanden.
Regnestykker er lavet efter jeg fiflede med poltrykket, til jeg ramte 600 ampere, aflæste volt, målte så volt ved max belastning, og gangede amperne op derefter.
Jeg lavede et kontroltjek, spændingsfald målt over 0,5 meter på 50mm2 kobber kabel, her er spændingsfaldet 0,25 volt. så første bud er vel  ikke helt skævt.
(regnede med at der 0,0174 ohm i 1 meter 1mm2 kobbertråd)
mvh jens

Som det kan anes på billedet, består kernen af 2 "E" er, som bare er samlet med en kile i top og bund-
« Senest Redigeret: November 05, 2012, 23:03:22 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #41 Dato: November 06, 2012, 21:51:41 »
Jeg fik klunset et stykke 95mm2 elkabel, med 4 ledere i masiv aluminium, som jeg fik skildt ad, så det blev til 4 enkeltledere.
Jeg prøvede at lave 2 stk viklinger, med to omgange om kernen.

Ved kun at bruge den ene vikling, smeltede den lynhurtigt et stykke ø6 mm rundstål over, når det var direkte på viklingernes ende, som stikker ca 200mm uden for spolen.
Med begge viklinger paralelkoblet, kan den punkte 2 stk 1,5 mm plader sammen, enda med ø6 mm flade på polenderne, det var med kobberpolerne direkte monteret på viklings enderne.
Men plastiken på alu ledningerne, er ikke ligefrem varmebestandig, den bliver hurtig noget blød i det.
Så de skuffende resultater i de første forsøg, skyldes helt sikket, for lange ledninger til polerne.
mvh jens
« Senest Redigeret: November 06, 2012, 21:55:40 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #42 Dato: November 06, 2012, 22:11:37 »
Det regnestykke forstår jeg ikke?
1.6V*600A = 0.65V*xA
1.6/0.65*600A ~ 1477A


Men så kommer din bemærkning om begrænsningen i kernens evne til at overføre effekten.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #43 Dato: November 06, 2012, 22:25:49 »
Men plastiken på alu ledningerne, er ikke ligefrem varmebestandig, den bliver hurtig noget blød i det.
Jeg har lidt kig på PTFE krympeslanger http://www.krympslang.nu/krympslang_teflon.asp Det burde kunne du.
Din ide med boremaskinestativet er super. Jeg fik lige fat i nogle stumper corian. De skal bruges til en isoleret prop, som kan spændes op i holderen. Et stykke fladjern frem til kobberelektroden og en skruestik med den anden elektrode neden under. Det búrde kunne blive brugbart.
Corian bruges bl.a. til køkkenborde. Det bliver plastisk omkring 80°, så kobberelsktroden skal ikke monteres lige på det.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #44 Dato: November 06, 2012, 22:28:21 »
Ja jeg tror ikke det bliver nemt at opnå, en særlig stor virkningsgrad, vel næpper mere end 30 - 40 %
Men kan den bare lave nogle hæderlige punktsvejsninger, og sikringerne ikke springer, så er det også fint nok, primærspolen bliver slet ikke varm, selv om den sluger over 20 ampere.


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.