Forfatter Emne: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?  (Læst 3509 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Dato: Januar 18, 2022, 15:50:19 »
Halløjsa,

Jeg har med jævne mellemrum mulighed for at få fat i befæstelse - også i store størrelser - til skrotprisen/kg. Lige nu har jeg nok mulighed for at få fat i 2M gevindstænger M36 i A2. Jeg har overvejet om det ville være smart at købe nogle af dem og så dreje gevindet af og lægge dem på hylden "til en anden god gang", men for det første så skal de jo skæres over da jeg jo kun har en mini-drejebænk (Myford Super 7), men derudover så ved jeg ikke hvor nemt det er at dreje gevindet af på en maskine som min.

Er det et tåbeligt projekt?

Bemærk: Jeg har IKKE mulighed for at købe dem til andre. Jeg kan kun købe dem til eget brug.

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #1 Dato: Januar 18, 2022, 16:01:09 »
Hvis man ikke lige har let ved at skaffe det, så er materiale jo materiale og altid rart at have på lager til den rigtige pris.

Men det betyder jo ikke noget, lige at rive gevindet af en stump på 15 cm. hvis det er det, du skal bruge.
At købe dem i større mængder, og så starte  med fjerne gevindet på dem alle inden de kom på hylden, var nok ikke lige det, jeg ville gøre. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

SZIM

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 45
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #2 Dato: Januar 18, 2022, 16:20:56 »
Man skal altid samle materialer på bunke når muligheden byder sig, står ofte og mangler noget en søndag formiddag og så er det godt at have noget, men ingen grund til at gøre noget ved det før det skal bruges.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #3 Dato: Januar 18, 2022, 17:06:37 »
Jeg gør det tit.

Både med 8x8 eller 12x9 bolte.  Det er godt stål men også med rustfrit.  Primært er det brystet jeg bruger.  Men nogle gange må gevindet af.  Det er let nok at dreje i, men giver lidt ryk i slæden indtil det meste er væk.  Men ikke værre end at det kan lade sig gøre

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #4 Dato: Januar 18, 2022, 21:11:53 »
Det er ikke noget problem at dreje gevindene af gevindstangen, men du kan da lige så godt vente til du skal bruge det, og så bare have gevindstængerne på lager, så kan du skære den længde af du får brug for.

Jeg fik krejlet nogle store bolte i A4 20mm 24mm og 27mm er det vist, og i omegnen af 200 mm lange som jeg lige husker det,de ligger og venter på at blive brugt, til at dreje ting af.

Der er for øvrigt forskellige styrkeklasser i A2 og A4 bolte..
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #5 Dato: Januar 18, 2022, 22:18:33 »
Takker for svarene.

Det er kun A4 vi har i to styrkeklasser 70 og 80.

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #6 Dato: Januar 18, 2022, 22:25:26 »
Takker for svarene.

Det er kun A4 vi har i to styrkeklasser 70 og 80.

Hilsen Kenneth

Så er det jo fint materiale, styrkeklasse 80 er det ikke den højeste i A4 ?
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #7 Dato: Januar 19, 2022, 00:49:23 »
Når jeg skal bruge materieler så går jeg ind på en lokal virksomhed her hvor jeg bor. Og det er mit indtryk at det er der ikke rigtig nogen som kan finde ud af , for det er flere gange oppe at vende, hvor får vi materialer fra. Og det har jeg lige skrevet oven for, så hvos jeg skal bruge et stygge akselstål så henter jeg det og betaler til kaffe kassen eller er det gratis

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #8 Dato: Januar 19, 2022, 06:02:18 »
Ja det har du jo snart skrevet mange gange gennem årene Hans.

Men nu kan det jo også tænkes at det langt fra er alle steder man har den mulighed.
Og langt fra alle steder hvor man har interesse i at handle ud af bagdøren.


Og lige en historie fra den virkelige verden :

Den lokale maskinfabrik hos os, hvor vi får lavet en del ting. Og ofte køber stål ved akutte nedbrud, - de vil ikke sælge stål i øjeblikket da de ikke kan skaffe nyt.  Der er simpelthen materiale mangel pga corona.


Så Kenneth.
Køb du bare alle de bolte og stænger du kan få fat i.  Det materiale kommer du nok ikke billigere til alligevel

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: Januar 19, 2022, 06:04:37 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #9 Dato: Januar 19, 2022, 06:48:30 »
Når jeg skal bruge materieler så går jeg ind på en lokal virksomhed her hvor jeg bor. Og det er mit indtryk at det er der ikke rigtig nogen som kan finde ud af , for det er flere gange oppe at vende, hvor får vi materialer fra. Og det har jeg lige skrevet oven for, så hvos jeg skal bruge et stygge akselstål så henter jeg det og betaler til kaffe kassen eller er det gratis

Det har jeg da ofte været inde på den lokale maskinfabrik, og har fået diverse materialer, men kan jeg finde materiale gratis andre steder gør jeg det, jeg vil jo ikke misbruge den gode forbindelse jeg har til dem.

Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Dreje gevindstænger ned for at få råmateriale?
« Svar #10 Dato: Januar 19, 2022, 07:45:58 »
Takker for svarene.

Det er kun A4 vi har i to styrkeklasser 70 og 80.

Hilsen Kenneth

Så er det jo fint materiale, styrkeklasse 80 er det ikke den højeste i A4 ?

Jo i hvert fald den højeste jeg har hørt om 😊

Hilsen Kenneth