Forfatter Emne: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.  (Læst 6086 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Dato: Januar 15, 2022, 19:09:51 »
Hejsa,

Først spørgsmålet: Hvilke indstillinger har I lavet i frekvensomformeren (herefter FO) i forbindelse med at den blev sat på drejebænken?

Jeg spørger fordi jeg lige har købt mig en FO til drejebænken som skal styres af min nye ELS. Man skal dog stadigvæk opsætte parametre i FO. . For eksempel så reguleres hastigheden ved at ELS sender et signal fra 0-10V til FO, hvor 10V betyder at FO kører med maks hastighed. Det betyder at man så stadigvæk skal opsætte max. frekvens i FO(tænker den skal være 60), men det vil også gælde andre indstillinger.

Jeg ville derfor gerne høre om én af jer har en liste?

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #1 Dato: Januar 15, 2022, 19:46:47 »
Normalvis er der jo strømgrænser, Max omdr., ekstern start/Stop, automatisk genindkobling, omdrejningsretning og f.eks et potmeter der skal sluttes til.
Nogle har jo også en autolearn funktion.

Men der er læssevis af andre funktioner i sådan nogle, også en masse du sikkert ikke har brug for.
Hvilken model har du købt?

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #2 Dato: Januar 15, 2022, 21:03:37 »
Udover det Søren nævner, er der også rampe op/ned.
Det er hvor hurtig motoren accelerer op til den ønskede hastig hed, og hvor længe den skal være om at køre ned i fart.
Det kan godt give fejl især hvis rampe op tiden er for kort, hvis du starter med 10 sec, går det ikke helt galt.
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #3 Dato: Januar 16, 2022, 01:41:45 »
Takker :)

Ved godt at der er mange indstillinger man ikke skal bruge. Jeg har sat en frekvensomformer på en røremaskine, og til den brug var det kun 5-6 indstillinger man skulle ændre.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #4 Dato: Januar 16, 2022, 13:38:37 »
Normalvis er der jo strømgrænser, Max omdr., ekstern start/Stop, automatisk genindkobling, omdrejningsretning og f.eks et potmeter der skal sluttes til.
Nogle har jo også en autolearn funktion.

Men der er læssevis af andre funktioner i sådan nogle, også en masse du sikkert ikke har brug for.
Hvilken model har du købt?

Jeg købte en Annan Bradley Powerflex 4M, 220V ind. 0.4KW. Manualen er nem at finde på nettet, og det er ikke forbindelserne eller at foretage indstillingerne der er problemet, men t gennemskue hvilke indstillinger man bør ændre fra starten af.

Men tak for hjælpen :)

Hilsen Kenneth

ivan

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 272
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #5 Dato: Januar 26, 2022, 19:54:17 »
Dav Kenneth

Forstår jeg dig ret så har din drejebænk 1 fase?
Når det "dims" er monteret så styre du hastig på din drejebænk, det lyder jo smart for jeg skal skifte rem på hjul når jeg vil en anden hastighed.
Hvad har den kostet den "dims"?
Jeg har søgt på navn og for en masse "dimser" frem, bliver bare rundforviret af det.
Hvor sidder/skal den side, i en eltavle eller hvordan.

Du kan godt høre at jeg ikke er helt hjemme i det her.
Hi
van

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #6 Dato: Januar 27, 2022, 06:06:44 »
Du kan se en tilsvarende til sidst i denne video


       

           
       


Den sættes bare mellem strømudtag og motor.
Bemærk at der kræves en anden type relæ, da frekvensomformer har en større lækstrøm (hvis du ønsker at have jord på omformeren)

Du kan både få 400v og 220v (3x220v) omformere. Så hvis din motor kan en af tingene, så kan du bruge den.
Men send et billede at typepladen på din motor.


Man kan også lave et panel/box så du kan styre den på afstand.  Altså så du flytter funktionerne op nær drejebænken.

Mvh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #7 Dato: Januar 27, 2022, 06:10:46 »
Ps
Der findes denne gut der laver det mod betaling.
Hans annonce er at finde på facebook ved at søge på frekvensomformer, på markedplace

Måske annoncen også ligger andre steder?



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #8 Dato: Januar 27, 2022, 08:51:31 »
Dav Kenneth

Forstår jeg dig ret så har din drejebænk 1 fase?
Når det "dims" er monteret så styre du hastig på din drejebænk, det lyder jo smart for jeg skal skifte rem på hjul når jeg vil en anden hastighed.
Hvad har den kostet den "dims"?
Jeg har søgt på navn og for en masse "dimser" frem, bliver bare rundforviret af det.
Hvor sidder/skal den side, i en eltavle eller hvordan.

Du kan godt høre at jeg ikke er helt hjemme i det her.
Hi
van

Hejsa,

Min drejebænk er en 380V udgave. Og det er lidt heldigt for man kan ikke (nemt) sætte en frekvensomformer på en 220V motor, så motoren skal også skiftes hvis man er på 220V - det behøver dog ikke være særligt dyrt.

Man skal være opmærksom på at når man går ned i hastighed med VFD så mister man noget moment, men mange har altid deres drejebænk i fx næsthøjeste hastighed(med remmen/gearet) og bruger så VFD til at justere hastigheden med.

Det er IKKE "bare lige" at lave det korrekt(jording, EMI filter, korrekt kabeltræk mv) så hvis du ikke er vant til at arbejde med 220V og derover så lad være, og betal dig fra det.

Jeg monterer mit i et metalskab men der findes også (billigere) plastskabe som er fine til den brug. Du skal nok regne med et eller andet sted omkring omkring 2000,- + eventuelt en motor. Prisen kan blive en del lavere hvis du køber brugt.

Spørg bare løs  :)

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #9 Dato: Januar 27, 2022, 08:54:29 »

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #10 Dato: Januar 27, 2022, 10:13:29 »
De fleste motore kan altså både køre stjerne/trekant. (Med forbehold selvfølgelig, med de fleste drejebænke i et vist segment)

Og så er det bare at finde en frekvensomformer der kan lave 3x220v fra 1x220v (fase og nul)

Og jording klares også meget let. Da man tager jord fra installation og sætter til jord på maskine/motor. Så kan man godt undlade andre relæer osv

En plastkasse er også at foretrække, da den ikke er ledende. Og det er godt hvis man ikke vil jorde omformeren


Skulle du have en motor der ikke kan køre 230/400v kan du normalt med lethed finde en på dba,GG eller Facebook.  Jeg har aldrig selv haft problemer med at finde en motor.  Og skulle den være større end den originale, så går det også

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #11 Dato: Januar 27, 2022, 11:33:56 »
RH,

Hvis man skal følge anbefalingerne fra producenterne så skal man også have sikring foran VFD'en, og EMI filter hvis det ikke er indbygget.

Plastkasse ville jeg have valgt alene ud fra prisforskellen hvis det ikke var fordi jeg havde handlet mig til en VFD + metalkabinet + 8M skærmet kabel + automatsikring+ diverse småting for 800,- i alt  ;)

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #12 Dato: Januar 27, 2022, 15:54:16 »
Ja men den er vel sikret i 'gruppen' som man tager strømmen fra?

Og jeg har aldrig oplevet problemer med støj på noget at det jeg har i værkstedet
Så tror mere det er et problem i andre 'miljøer'

Man kan selvfølgelig gøre som man vil.
Men en tilslutning af en frekvensomformer behøves ikke at gøres til raketvidenskab


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #13 Dato: Januar 27, 2022, 17:13:37 »
Ja sikringen i gruppen skulle være nok, man kan jo stille frekvensomformeren så den slår fra ved et forudindstillet ampere forbrug.
Noget andet er at det kræver et specielt hpfi relæ, da en frekvensomformer slår et almindeligt hpfi fra.
Sådan er det med de Danfoss jeg har, så jeg har undladt at jordforbinde frekvensomformeren, men har så jordforbunden maskinerne uden om frekvensomformeren.
PS. jeg har kun erfaring med Danfoss
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: Spørgsmål til jer der har sat VFD på drejebænken.
« Svar #14 Dato: Januar 27, 2022, 17:30:26 »
Ja men den er vel sikret i 'gruppen' som man tager strømmen fra?

Og jeg har aldrig oplevet problemer med støj på noget at det jeg har i værkstedet
Så tror mere det er et problem i andre 'miljøer'

Man kan selvfølgelig gøre som man vil.
Men en tilslutning af en frekvensomformer behøves ikke at gøres til raketvidenskab


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

Angående det med støj, så tjek de videoer jeg linker til - han viser på målinger hvad et filter betyder.

Det er ikke kun støj på udstyret i værkstedet da det også går “baglæns” i installationerne.

Men nej, det er ikke raketvidenskab, me hvis man ingen erfaring har så skal man sætte sig grundigt ind i det.

Hilsen Kenneth