Forfatter Emne: Spindel næse type + materiale til bagplader  (Læst 8628 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #30 Dato: Januar 17, 2022, 20:35:53 »
Når du laver et gevind skal der være frigang "nedad" på dit stål, der er ikke som hvis man stikker en rille, her kan man nøjes med en lille frigang på nogle få grader.

Når du ser på et groft gevind, kan du se det ligger skråt i forhold til lodret, så frigangen skal være større til den ene side, jo tyndere stålet er jo nemmere er det at få frigang nok.
Husk altid at skille tingene ad.

alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #31 Dato: Januar 17, 2022, 20:47:41 »
Tak for svar jens
Er det sådan her du mener? Måske lidt overdrevet.
Eller skal det være "skråt" altså så det følger gevindet?

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #32 Dato: Januar 17, 2022, 20:50:25 »
Ja, der skal være frigang på siden også,  altså skråt ind mod midten og undersiden af stålet.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #33 Dato: Januar 17, 2022, 20:59:36 »
Fandt lige et gammelt hærget stål til trapetz gevind, håber du kan se hvad der menes med frigang.(set fra neden)

Det sidste billede er at et komet gevindstål til indvendigt gevind, ved indvendig gevind skal frigangen tage højde for hullets radius/runding.

Jeg tester ofte gevindstål i nylon/pom, så kan man hurtig se om frigang mv er i orden.
Husk altid at skille tingene ad.

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #34 Dato: Januar 17, 2022, 21:19:59 »
Du mangler det grundlæggende i gevindskæring gå ind på "slibning af gevindstål" på Google.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #35 Dato: Januar 18, 2022, 00:14:24 »
Jeg vil foreslå at du anvender en platte som er lavet til den stigning du vil lave, og der findes platter til en hver gevind type, de er neme  at bruge og så har du den frigang som passer til det gevind du vil lave

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #36 Dato: Januar 18, 2022, 01:13:06 »
Du mangler det grundlæggende i gevindskæring gå ind på "slibning af gevindstål" på Google.

Det var da ikke nogen dum ide.
Når man gør det, så står der Frylund på 2 af de 3 første muligheder. ;)

For snart mange år siden manglede jeg det grundlæggende i ALT. Jeg er bestemt ikke blevet "verdensmester", men jeg blev hjulpet i gang herinde og fik en fantastisk hobby. Samtidig blev jeg lidt "bidt" af vores forum, fordi der altid var en tålmodig sjæl, som gjorde sig umage med at forklare, så det kunne forstås.
Den holdning, at ingen spørgsmål er dumme, og at vi hjælper hinanden uanset niveau, synes jeg har holdt lige siden, og det synes jeg vi skal holde fast i.
« Senest Redigeret: Januar 18, 2022, 01:20:35 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #37 Dato: Januar 18, 2022, 06:23:30 »
Hvis du giver spån med forsætterren skal det kun være et bette gnøv dybden sættes med  tværslæden ca 1-2 tiendedele pr. gang
Hvad mener du?

Skal der stå :

Du giver spån med forsætteren, 1~2 tiendedele pr spån.

Tværslæden køres til samme/faste nulpunkt ved hver spån?



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #38 Dato: Januar 18, 2022, 06:34:59 »
Du skal se stålet forfra. (Toolbit stålets skær)
Der skal det ligne lidt en 3-kant.  Med spidsen nedad.

Set oppe fra, - selvfølgelig profilen af gevindet.

Set fra siden, der skal du forestille dig spidsen som en trekant igen. Fra spidsen og ned til bunden af stålet, skal det gå i enten en bue eller en ret 'streg' bagud. Altså for at skabe frigang mod emnet du skærer.

Når du kigger oppe fra, så skal alt du ser kun være profilen på gevindet.  Alt under den skærende kant skal slibes væk. Og gerne et stykke under bredden på gevindet, så du er helt sikker på at det ikke vil skrabe på

Du kan evt male det med en tusch forneden, så kan du tydeligt se hvis det skraber på når du slår gevindet. 

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Harry

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #39 Dato: Januar 18, 2022, 10:52:13 »
Jeg tror du har forsætteren stillet forkert. de  30 grader er fra vinkelret på centerlinjen, hvis forsætteren er drejet 30 grader fra normal stilling kommer gevindet til at ligne dine billeder.
Aner ikke om det er det der sker, kun en blandt mange muligheder

Mvh.
Harry

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #40 Dato: Januar 18, 2022, 11:03:57 »
Jeg tror du har forsætteren stillet forkert. de  30 grader er fra vinkelret på centerlinjen, hvis forsætteren er drejet 30 grader fra normal stilling kommer gevindet til at ligne dine billeder.
Aner ikke om det er det der sker, kun en blandt mange muligheder

Mvh.
Harry
Det kunne det meget vel være.
En klassisk fejl ved gevind og skærpning

Godt set

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


alex simonsen

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #41 Dato: Januar 18, 2022, 16:43:23 »
Hej alle
Tak for alle svar. Hav mig undskyldt hvis jeg ikke får svaret jer alle direkte. Jeg blev i nat, far til en lille pige. Så tiden går til lidt andet lige nu.
Jeg er bestemt ingen ørn til slibning af gevind jern. Men nu er stålet så der er fri gang på den ene og anden led. Vil prøve at male stålet, så jeg kan se hvor det går på.

Når jeg skal til at lave bageplader, køber jeg nok en indvendigt stål, med platter. Skal blot finde ud af hvilken størrelse det skal være. Det jeg har kan ikke lave så grove gevind.

Jeg tror dog Harry har fat i den lange ende.
0 grader på min bænk er langs med center Aksel. Og jeg har sat forsætter på 30 grader efter skala. Den skal jo selvfølgelig stå på 60 grader. Dum fejl.
Men dette projekt handler ligeså meget om at dygtiggøre mig selv, så det glemmer jeg nok ikke igen.
Tak.

Blev endelig ved med at grave efter bænkens historie. Har intet imod at sådan en tråd "stikker af".
Mvh

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #42 Dato: Januar 18, 2022, 17:10:19 »
Tillykke med den lille nye.

Håber at alle har det godt



Ja det er helt bestemt derfor flankerne ser sådan ud.  Den skal om på 60, eller 30 fra parallelt med tværslæden


Men du skal ikke fortvivle.
Jeg har set maskinarbejdere med mange års erfaring lave samme fejl.
Og endda ville diskutere om hvad der er rigtigt og forkert.  (Især når vi snakker skærpning til 60° svejsesøm)
(Pinligt!)


Så du kan være glad for at du så tidligt i stadiet allerede er foran

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #43 Dato: Januar 18, 2022, 18:17:52 »
meget har jeg set, men at slå gevind i bageplader, er nyt for mig :) :) :) :) :)
Smed af guds nåde

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Spindel næse type + materiale til bagplader
« Svar #44 Dato: Januar 18, 2022, 18:48:02 »
Stort tillykke med lille ny! Og det med gevindet skal du nok få lært. :) Tjek evt det link til fagteori jeg delte længere oppe i tråden. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D