Forfatter Emne: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?  (Læst 4505 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Dato: Januar 07, 2022, 19:32:51 »
Hejsa,

Jeg overvejer at anskaffe mig et rensekar eller en ultralydsrenser. Hvor godt er ultralyd til maskindele?

Har kig på et rensekar som det på billedet, men hvis ultralyd nu er “the shit” så vil jeg da gerne vide det inden :)

Hilsen Kenneth


oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #1 Dato: Januar 07, 2022, 22:01:55 »
Jeg synes rotary smp havde en god video om den han købte på godt og ondt i sin serie om en schaublin cnc drejebænk… jeg har meget få egne erfaringer indtil nogen begynder at donere alt muligt udstyr til mig på grund af mit vindene væsen

https://youtu.be/QRuRhVC0E2c


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #2 Dato: Januar 08, 2022, 11:32:11 »
Tak, den kigger jeg på :)

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #3 Dato: Januar 08, 2022, 16:50:41 »
Jeg købte en stor UL vasker på job, sådan en til 45000,-
Den var fantastisk effektiv, men det afhang meget af væsken der blev brugt. Vi havde 2 forskellige, en der kunne fjerne rust og en der kunne fjerne olie.
Den anden model er ganske udmærket, men igen. Det afhænger meget af væsken. Den gang vi var ligeglade med arbejdsmiljøet brugte vi petroleum i sådan en. DET virker. :)

Men der er sket meget med værkerne, heldigvis.  :)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #4 Dato: Januar 08, 2022, 17:08:18 »
Tak Søren - jeg må i tænkeboksen, men der er jo også en pæn prisforskel. UL renseren er i hvert fald dobbelt pris

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #5 Dato: Januar 08, 2022, 17:27:10 »
Jeg har altid brugt lidt petroliun eller dieselolie i et gammelt vaskefad og så en stiv børste, så blev det rent og pæn og rust gik også væk. Det brugte vi også på værkstedet i mange år. Alt det nymodens bras står bare og fylden, og så klager man over at have for lidt plads

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #6 Dato: Januar 08, 2022, 17:41:15 »
Jeg har altid brugt lidt petroliun eller dieselolie i et gammelt vaskefad og så en stiv børste, så blev det rent og pæn og rust gik også væk. Det brugte vi også på værkstedet i mange år. Alt det nymodens bras står bare og fylden, og så klager man over at have for lidt plads

Ja det kan du have ret i Hans :)

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #7 Dato: Januar 08, 2022, 17:43:28 »
og så en stiv børste

Tal pænt om dig selv Hans  :D

Jeg tror man kommer langt med knofedt, men legetøj er bare så sjovt, og især når det er nyt...

I forhold til det med væskerne så mener jeg også det er nævnt i nogen af de projekter ham i ovenstående video kommer ind på

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #8 Dato: Januar 08, 2022, 18:46:37 »
Jeg bruger ofte bremsespray til småting, der hvor jeg køber det, kan man når det er på tilbud for 14,95 for en dåse med 500 ml (ved køb af 12 stk)
Til lidt større ting bruger jeg Aspen miljøbenzin, det virker fortrinligt og lugter ikke, det er i en balje og med børste.

Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #9 Dato: Januar 09, 2022, 13:27:14 »
Tak for tippet Jens, det med det færdig blandede Aspen benzin, det havde jeg ikke tænkt over. :) Det virkede fortrinligt uden at jeg blev dårlig af lugten.
Også selv om det var det billige fra Biltema. ;)

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #10 Dato: Januar 09, 2022, 13:39:23 »
Jeg begyndte at bruge Aspen benzin, fordi jeg fik et par dunke forærende, som den glade giver mente var blevet for gammelt, da det havde stået en del år, men det havde ikke dårlig lugt, som almindelig overgemt benzin kan får.
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #11 Dato: Januar 09, 2022, 13:48:26 »
Kan se de skriver det kan holde sig 10 gange længere end almindelig benzin, så 3-5 år burde ikke være noget problem. :)
Men godt at det fik nyt liv som rensemiddel. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #12 Dato: Januar 09, 2022, 13:52:31 »
Lad være med at bruge benzin Det skader huden ,åndedræt og er meget brandfarlig. Der er andre prodigter som virker lige så godt

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #13 Dato: Januar 09, 2022, 15:38:41 »
Lad være med at bruge benzin Det skader huden ,åndedræt og er meget brandfarlig. Der er andre prodigter som virker lige så godt
Har du ikke selv foreslået dieselolie?
Det er da lige så dumt at stå og indånde og få på huden.

Generelt skal man undgå at røre ved, og indånde ting der ikke er luft og vand.
Men selvfølgelig ikke være hysterisk.

Kan man komme til det, så er det godt at gøre det udendørs eller ved god ventilation. Og ellers bruge egnede gummihandsker.  Så kan man nemt bruge benzin og andet.

Det er nemt med dåser/spray.  Men en stor del bliver forstøvet og sprøjtet ud i luften.  Så man indånder store mængder.  Dét er også farligt.


Dem som jeg kender der bruger ultralyd er meget tilfredse. 
En af dem har en marine service, og han bruger den meget til karburatore osv.  Den kan fjerne al snavs uden at skulle skille det hele ad (indvendigt selvfølgelig)

En fordel er at man kan lave noget andet imens !

Det er jo vigtigt i et topmoderne hobbyværksted.


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Ultralydsrenser eller rensekar til maskindele?
« Svar #14 Dato: Januar 09, 2022, 15:50:38 »
Det er nok ikke sundt, men aspen benzin har ikke den grimme lugt  som almindelig benzin har, det er heller ikke så ætsende.
Flamingo opløses i almindelig benzin, det gør det ikke i Aspen.

Jeg bruger altid engangshansker når jeg vasker af, og er vejret til det sker det udendørs, ellers med god udluftning.
Husk altid at skille tingene ad.