Forfatter Emne: KØBES: 8mm nøgle til treklo  (Læst 10736 gange)

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #30 Dato: Januar 03, 2022, 09:25:41 »
Jeps, kærv-virkning er når f.eks en drivaksel knækker ved en diameter overgang, uden rundinger. Det bliver et meget svagt sted,  hvis der ikke er en runding. Har hørt om folk der mener at rillerne rundt fra et drejestål også skal væk og i stedet være i aksial retningen.  Så nørder man, men er det noget der skal sendes til Mars er det nok ok. :)

Og for nu at undgå den lemfældige omgang med det danske sprog, så hedder det en "spændingskoncentrationsfaktor" (ja, det er faktisk det det hedder :) ), eller på engelsk en "stress concentration factor".
Det er en hel videnskab i sig selv at finde og kvantificere dem, så der findes en del litteratur om emnet. I almindelige termer bliver det også omtalt som en kærv eller kærv-effekt.

Kort fortalt: Jo mindre runding, jo større koncentration af belastning lige i overgangen fra en størrelse til en anden. Så, hvis der er plads til en runding kan det klart anbefales.

@Kenneth, hvis du skal have et udgangspunkt, så køb en passende 12.9 bolt på arbejde og ret den til. Jeg mener også du kan hærde dem ved at bratkøle dem, så det giver dig lidt ekstra at lege med.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #31 Dato: Januar 03, 2022, 10:19:53 »
Kenneth. Jeg skal have mit dele hoved sat op, og så skal jeg lave en T-nøgle til dig. Skriv lige diameter på firkant og total længe  længde. Så skal  jeg se om jeg har et stk. rustfri at lave den af . Det skal ikke tage mange minutter og lige fræse den og så må du få den som en ekstra jule gave ,jeg skal have din adresse

Mange tak for tilbuddet Hans  [th], men det skal du ikke gøre. Jeg kan godt selv lave den, men ville bare forsøge at købe én først.

Hilsen Kenneth

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #32 Dato: Januar 03, 2022, 10:22:43 »
Jeps, kærv-virkning er når f.eks en drivaksel knækker ved en diameter overgang, uden rundinger. Det bliver et meget svagt sted,  hvis der ikke er en runding. Har hørt om folk der mener at rillerne rundt fra et drejestål også skal væk og i stedet være i aksial retningen.  Så nørder man, men er det noget der skal sendes til Mars er det nok ok. :)

Og for nu at undgå den lemfældige omgang med det danske sprog, så hedder det en "spændingskoncentrationsfaktor" (ja, det er faktisk det det hedder :) ), eller på engelsk en "stress concentration factor".
Det er en hel videnskab i sig selv at finde og kvantificere dem, så der findes en del litteratur om emnet. I almindelige termer bliver det også omtalt som en kærv eller kærv-effekt.

Kort fortalt: Jo mindre runding, jo større koncentration af belastning lige i overgangen fra en størrelse til en anden. Så, hvis der er plads til en runding kan det klart anbefales.

@Kenneth, hvis du skal have et udgangspunkt, så køb en passende 12.9 bolt på arbejde og ret den til. Jeg mener også du kan hærde dem ved at bratkøle dem, så det giver dig lidt ekstra at lege med.

 [th]

Det kunne godt være en mulighed med en 12.9 bolt - der er mange muligheder hvis jeg beslutter mig for at lave den selv  :)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #33 Dato: Januar 03, 2022, 11:11:08 »
Godt så har du fået tilbud og vi kan så ikke gøre mere her fra

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #34 Dato: Januar 03, 2022, 11:44:18 »
Godt så har du fået tilbud og vi kan så ikke gøre mere her fra

Og tak for tilbuddet  :)

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #35 Dato: Januar 03, 2022, 11:57:46 »
Ja der er utallige fremgangsmåder og videoer der viser hvordan
Bla denne.
       

           
       


Men ellers kan de der mener at det er så let at lave, vel lave en til dig?
I bedste forum ånd

Ellers har RDG tools eller chronos normalt haft dem til ~50kr i den størrelse.

Men hvor du kan købe den billigst inden for toldmuren, ved jer desværre ikke

Vh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

RH. Når du nu selv nævner de to, så er England altså stadig svær at finde ud af.
Der er ingen told på køb under 1150 kr. hvis emnet er fremstillet i England. Dt er der ikke voldsomt meget der er, men vist heller ikke så høj.
Jeg ringede til RGD. Varer til EU sender de konsekvent uden engelsk moms (19%) - men hvad sker der så, når den lander i DK [quest]
Vi kender jo Postnord, og ikke for noget godt, og den ene (åbenbart) tlf.medarbejder, som måske ved det, er det ikke lykkedes at nå frem til. >:(
Er der nogen, som har handlet i England for nylig [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #36 Dato: Januar 03, 2022, 12:02:59 »
Jeg har nyligt købt nogle kabler , dog på Ebay. De lagde momsen på, og så røg den lige igennem.


Sendt fra min SM-G780F med Tapatalk

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #37 Dato: Januar 03, 2022, 12:11:43 »
Jeg har nyligt købt nogle kabler , dog på Ebay. De lagde momsen på, og så røg den lige igennem.

Hvor længe var de så om det [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #38 Dato: Januar 03, 2022, 12:18:05 »
14 dage i alt Ca.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #39 Dato: Januar 03, 2022, 12:53:01 »
Ja der er utallige fremgangsmåder og videoer der viser hvordan
Bla denne.
       

           
       


Men ellers kan de der mener at det er så let at lave, vel lave en til dig?
I bedste forum ånd

Ellers har RDG tools eller chronos normalt haft dem til ~50kr i den størrelse.

Men hvor du kan købe den billigst inden for toldmuren, ved jer desværre ikke

Vh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk

RH. Når du nu selv nævner de to, så er England altså stadig svær at finde ud af.
Der er ingen told på køb under 1150 kr. hvis emnet er fremstillet i England. Dt er der ikke voldsomt meget der er, men vist heller ikke så høj.
Jeg ringede til RGD. Varer til EU sender de konsekvent uden engelsk moms (19%) - men hvad sker der så, når den lander i DK [quest]
Vi kender jo Postnord, og ikke for noget godt, og den ene (åbenbart) tlf.medarbejder, som måske ved det, er det ikke lykkedes at nå frem til. >:(
Er der nogen, som har handlet i England for nylig [quest]

Det er ikke svært - bare dyrt.

Hvis butikken ikke lægger dansk moms på så er de ikke med i IOSS programmet, og så kommer der moms + momsgebyr på. Tolden er typiske lav - 3-5%, men det varierer.

Du skal derfor regne med +25% DK moms + 160,- i momsgebyr fra England - MEDMINDRE shoppen som nævnt er på IOSS programmet. Jeg ved at Arceurotrade arbejder på at komme på programmet, men er der endnu ikke.

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #40 Dato: Januar 03, 2022, 17:48:21 »

Det er ikke svært - bare dyrt.

Hvis butikken ikke lægger dansk moms på så er de ikke med i IOSS programmet, og så kommer der moms + momsgebyr på. Tolden er typiske lav - 3-5%, men det varierer.

Du skal derfor regne med +25% DK moms + 160,- i momsgebyr fra England - MEDMINDRE shoppen som nævnt er på IOSS programmet. Jeg ved at Arceurotrade arbejder på at komme på programmet, men er der endnu ikke.

Hilsen Kenneth

Nå ja, men så svær at finde ud af da. ;D

Jeg havde egentlig forstået i starten, at toldgebyret ville forsvinde, og så tænkte jeg, at når RGD ikke opkræver UK told, var det måske i orden - men ingen af delene holdt så stik :( så man skal nok ikke lige bestille for et par hundrede ved RGD.
Vi må håbe Arceuro snart får held af det - de er slet ikke så tossede.
Tak ]tks[
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #41 Dato: Januar 03, 2022, 17:55:26 »
Jeg har ikke købt noget i England siden brexit. Netop fordi jeg ikke kender til det. Og ikke rigtigt har gidet at sætte mig ind i det.

Før jul fik jeg tilsendt en iso40 dorn til mit D'andrea hovede. En flink englænder fra Instagram sendte mig den ganske gratis

Men nu har pestnord pakken i deres varetægt.
De skriver at jeg skal kunne dokumentere købssted, pris på varen og forsendelsen.

Reelt ting jeg ikke kan bevise hvad koster
Andet end skærmbilleder fra vores 'samtale'.

Men efter 10 dage sender de den retur. Og jeg har intet hørt endnu.
Dejligt.  Og endnu en solstråle historie fra vores alle sammens dejlige postvæsen



Bare lige et sidespring.

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #42 Dato: Januar 03, 2022, 18:21:38 »
Ja det var sku et sidespring bare fordi jeg foreslog at bruge en fil,,,,Og så viser det sig at Kenneth selv har en fræser..Herre Jemini.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #43 Dato: Januar 03, 2022, 18:50:13 »
Ja det var sku et sidespring bare fordi jeg foreslog at bruge en fil,,,,Og så viser det sig at Kenneth selv har en fræser..Herre Jemini.

Vi var vist ude i mange sidespring, før filen kom på banen. :D

En af Forums grundregler (jeg har selv læst dem engang ;)) siger at man skal lave en ny tråd "uvedkommende" spørgsmål. Jeg ved ikke hvor svært det er at overholde, men søgefunktionen virker jo alligevel - såeh. [quest]
Sidespring er vel heller ikke altid så tossede. ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #44 Dato: Januar 03, 2022, 19:15:28 »
Ja det var sku et sidespring bare fordi jeg foreslog at bruge en fil,,,,Og så viser det sig at Kenneth selv har en fræser..Herre Jemini.

Det sjove er at jeg har lavet et købsannonce og får (næsten) ikke andet end forslag til at lave én selv. I en anden tråd hvor én ville lave nogle skruer til hurtigskift kom der næsten kun forslag til hvad man kunne købe og bruge i stedet for at lave dem selv.

Men ja, sidespring sker - det gør mig ikke noget i denne tråd :)

Hilsen Kenneth