Forfatter Emne: KØBES: 8mm nøgle til treklo  (Læst 11623 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #15 Dato: Januar 02, 2022, 10:20:57 »
På denne måde kan du fræser firkantet uden at have en form for deling.  Altså lodret stående i en skruestik.
(Sådan tolker jeg det)

Og ved at bruge en rundings fræser, så kommer der en runding fra '4kant til rundt' og ikke en skarp kant.

Vh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk



Du har ret RH.
"Pinden" lodret stående op i skruestikket, finde centeret med tangering af fræseren.  20-8 = 12. 12/2 = 6. Altså skal der fjernes 6 mm på fire sider for at ende med en 8 mm firkant.
Når man fræser med en konveks fræser, så bliver der jo en dejlig blød runding,  så undgår man en kærv, i overgangen fra de 8 til de 20. Jeg lavede vel en 10-12 mm høj firkant.

Håber det giver mere mening så? :)

Og ja, denne simple måde duer jo kun med en firkant. :)

 ]tks[ Fattet. ]flub[ Den konvekse fræser forklarer "kærven". ;)   Hedder et skarpt indvendigt hjørne sådan [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #16 Dato: Januar 02, 2022, 11:30:15 »
Jeps, kærv-virkning er når f.eks en drivaksel knækker ved en diameter overgang, uden rundinger. Det bliver et meget svagt sted,  hvis der ikke er en runding. Har hørt om folk der mener at rillerne rundt fra et drejestål også skal væk og i stedet være i aksial retningen.  Så nørder man, men er det noget der skal sendes til Mars er det nok ok. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #17 Dato: Januar 02, 2022, 12:00:46 »
Er den svaghed der vil opstå i overgangen ogå relevant når vi taler om belastninger om på en nøgle til en treklo?

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #18 Dato: Januar 02, 2022, 12:03:07 »
Kun når man har så store overarme som mig..  8) 8) 8)
Nej, tænker ikke det er et reelt problem. ;)

 
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #19 Dato: Januar 02, 2022, 12:32:13 »
Jeg har en smører nippel og der skal olie i. Men jeg ved ikke hvor dan jeg skal gøre ,for smører kanden står 3 meter væk og kan ikke nå den, fra der hvor jeg står

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #20 Dato: Januar 02, 2022, 12:42:45 »
Hans, du skal også give plads til de videbegærlige.. Det som er nemt som at klø sig i nakken for dig,  kan jo være et stort spørgsmål for andre. Der skal være plads til alle herinde, også selvom du måske mener Kenneth stiller dumme spørgsmål.
Du bør hellere glæde dig over at yngre mennesker vil ind i faget, om det så blot er på amatør basis. Der er sku nok af sure gamle r*vhuller der kan skræmme folk væk.

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #21 Dato: Januar 02, 2022, 17:19:49 »
Jeg har en smører nippel og der skal olie i. Men jeg ved ikke hvor dan jeg skal gøre ,for smører kanden står 3 meter væk og kan ikke nå den, fra der hvor jeg står

Hans hvis du synes jeg stiller dumme spørgsmål kan du så ikke bare springe dem over i stedet for at komme med spydige kommentarer?

Vi har sikkert alle områder hvor vi ved en masse og kan ‘jorde’ andre hvis det er det vi ønsker, men det er vel ikke formålet med forummet? Så bliver her ikke særligt sjovt at være.

Derudover ville jeg rent faktisk gerne vide nøjagtigt hvad der fik dig til at komme med den kommentar i lige denne forbindelse, men du plejer jo desværre ikke at svare når man kommenterer dine indlæg, så det må jeg nok leve uden.

Hilsen Kenneth




0005

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 168
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #22 Dato: Januar 02, 2022, 18:33:11 »
Den fremstiller du selv 10mm fræser i centrer patronen og emnet i stålholderen
Per Bærentzen mobil 20760753

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #23 Dato: Januar 02, 2022, 19:22:22 »
Her er billede af 8mm nøgle. Det tog 25,8 sekunder og lave, af det der var omkring. 10mm bolt filet til firkant og vold spændt til noget gammel jern. Med lille svejser kan det svejses sammen, men så er vi på 59 sekunder !  ;)

oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #24 Dato: Januar 02, 2022, 19:37:57 »
Den fremstiller du selv 10mm fræser i centrer patronen og emnet i stålholderen

Ja er der ikke noget med at man til nød kan fræse i en drejebænk, det lyder som et sjovt projekt, er der noget sketchy/usikkert i at gøre sådan noget?

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #25 Dato: Januar 02, 2022, 19:39:18 »
Tak for alle forslagene. Jeg ved godt at jeg kan lave én selv, jeg har indtil videre bare forsøgt at købe én. Det er meget svært at få lov til ;)

Hilsen Kenneth


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #26 Dato: Januar 02, 2022, 19:47:26 »
Ja der er utallige fremgangsmåder og videoer der viser hvordan
Bla denne.
       

           
       


Men ellers kan de der mener at det er så let at lave, vel lave en til dig?
I bedste forum ånd

Ellers har RDG tools eller chronos normalt haft dem til ~50kr i den størrelse.

Men hvor du kan købe den billigst inden for toldmuren, ved jer desværre ikke

Vh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


oleSV

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 94
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #27 Dato: Januar 02, 2022, 20:45:54 »
Undskyld
Tak for alle forslagene. Jeg ved godt at jeg kan lave én selv, jeg har indtil videre bare forsøgt at købe én.

https://drechslershop.de/en/chuck-key-8mm-square#

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 650
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #28 Dato: Januar 03, 2022, 07:33:31 »
Takker - og ingen grund til at undskylde 👍

Hilsen Kenneth

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #29 Dato: Januar 03, 2022, 09:21:35 »
Kenneth. Jeg skal have mit dele hoved sat op, og så skal jeg lave en T-nøgle til dig. Skriv lige diameter på firkant og total længe  længde. Så skal  jeg se om jeg har et stk. rustfri at lave den af . Det skal ikke tage mange minutter og lige fræse den og så må du få den som en ekstra jule gave ,jeg skal have din adresse