Forfatter Emne: KØBES: 8mm nøgle til treklo  (Læst 10747 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Dato: Januar 01, 2022, 18:59:56 »
Hejsa,

Nogen der sådan én i overskud?

Hilsen Kenneth

Problemet er løst.
« Senest Redigeret: Januar 07, 2022, 15:43:02 af Tommy »

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #1 Dato: Januar 01, 2022, 19:10:33 »
Kendte du bare en med en fræser.. ;)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #2 Dato: Januar 01, 2022, 19:13:08 »
Kendte du bare en med en fræser.. ;)

JA, jeg ved det godt, og har også overvejet det. Vi må se om der dukker én op til en god pris :)

/Kenneth

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #3 Dato: Januar 01, 2022, 19:29:19 »
Nu er det jo ikke så svært at bruge en  fil. vel.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #4 Dato: Januar 01, 2022, 20:02:26 »
Du kan tage en 3/8" forlænger til et topnøælesæt, det er godt materiale, firkanten måler 9.5 mm så er der ikke så meget at fræse / file væk.

Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #5 Dato: Januar 01, 2022, 21:48:46 »
Nu er det jo ikke så svært at bruge en  fil. vel.

Enten misforstår jeg dig, eller også er det indlæg skrevet i en underlig tone.

Men ok, jeg forstår ikke hvad du mener. Hvad er det du synes jeg skal file på? Tror hellere jeg vil bruge min fræser hvis jeg køber mig en stang rundstål, men så er det nok nemmere at købe nøglen færdig, og derfor lavede jeg min købsannonce herinde.

Hilsen Kenneth


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #6 Dato: Januar 01, 2022, 21:53:57 »
Du kan tage en 3/8" forlænger til et topnøælesæt, det er godt materiale, firkanten måler 9.5 mm så er der ikke så meget at fræse / file væk.

Tak for forslaget jens. I første omgang prøver jeg lige at finde én brugt. Hvis ikke så må jeg jo i gang selv. Det er en overkommelig opgave, men jag har ikke materiale lige ved hånden og så er det nemmere at købe en færdig nøgle når man alligevel skal ud i fragt mv.

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #7 Dato: Januar 01, 2022, 22:13:02 »
Det skal være materiale af en sej kvalitet, derfor jeg foreslog forlængeren til topnøglesæt.

En Umbrako bolt i 12.9 kvalitet vil også være fortrinlig...

Har desværre ikke en 8 mm nøgle i overskud..
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #8 Dato: Januar 01, 2022, 22:14:31 »
Nu skal vi lige passe på herinde at tonen ikke bliver alt for hård. Jeg forstår godt Kenneths undren over tonefaldet. Det er ikke alle der har samlet stumper sammen i årevis og blot rækker hen på hylden og tager det stykke jern vi vil trylle noget frem af. :)
Jeg har selv lavet sådan en nøgle i en fræser engang. En R10 fræser, pinden op på højkant, ø20 mener jeg det var. Og så fræse ned oppefra til der var den ønskede firkant. Så fik jeg ikke nogen kærv i hjørnet. Og så varme den op til rød og bratkøle den, den fulgte da med Scahublin'en da jeg solgte den. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #9 Dato: Januar 01, 2022, 22:34:18 »
Hvis du syntes jeg var lidt hård da jeg foreslog en fil så kan jeg da tilbyde at du låner min fræser hvis du selv har et stykke materiale. Jeg tror kun jeg har almindeligt bondejern. 

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #10 Dato: Januar 01, 2022, 23:29:39 »
Pointen var vist, at J håndstad ikke har deltaget i al snakken om Kenneths fræser, og ikke var klar over, at han havde sådan en.

Og skal vi så ikke lige endnu en gang ønske hinanden et

Godt, hyggeligt, fredeligt og fordrageligt NYTÅR gerne uden alt for meget Corona

:D :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #11 Dato: Januar 01, 2022, 23:49:05 »
Jeg har selv lavet sådan en nøgle i en fræser engang. En R10 fræser, pinden op på højkant, ø20 mener jeg det var. Og så fræse ned oppefra til der var den ønskede firkant. Så fik jeg ikke nogen kærv i hjørnet. Og så varme den op til rød og bratkøle den, den fulgte da med Scahublin'en da jeg solgte den. :)

Søren. Gider du ikke forklare en stakkels amatør den med kærven [quest]
Når jeg fræser fire- eller sekskanter i enden af et rundt emne, så ligger emnet da ned. (Sidder i et lodretstående rundbord/delehoved.
Sådan har jeg selv set, at de gør på Youtube.  ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #12 Dato: Januar 02, 2022, 00:04:34 »
På denne måde kan du fræser firkantet uden at have en form for deling.  Altså lodret stående i en skruestik.
(Sådan tolker jeg det)

Og ved at bruge en rundings fræser, så kommer der en runding fra '4kant til rundt' og ikke en skarp kant.

Vh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #13 Dato: Januar 02, 2022, 02:13:17 »
Jeg tænker at jeg bare kan smide den i delebordet hvis jeg skal ud i at lave én selv.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: KØBES: 8mm nøgle til treklo
« Svar #14 Dato: Januar 02, 2022, 07:45:10 »
På denne måde kan du fræser firkantet uden at have en form for deling.  Altså lodret stående i en skruestik.
(Sådan tolker jeg det)

Og ved at bruge en rundings fræser, så kommer der en runding fra '4kant til rundt' og ikke en skarp kant.

Vh

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk



Du har ret RH.
"Pinden" lodret stående op i skruestikket, finde centeret med tangering af fræseren.  20-8 = 12. 12/2 = 6. Altså skal der fjernes 6 mm på fire sider for at ende med en 8 mm firkant.
Når man fræser med en konveks fræser, så bliver der jo en dejlig blød runding,  så undgår man en kærv, i overgangen fra de 8 til de 20. Jeg lavede vel en 10-12 mm høj firkant.

Håber det giver mere mening så? :)

Og ja, denne simple måde duer jo kun med en firkant. :)
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D