Forfatter Emne: Gevindgearkasse ?  (Læst 7811 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #45 Dato: December 21, 2021, 13:35:33 »
Tak endnu engang Tommy,

Udover gevinddelen så vil der jo så også være tommeinddeling på skalaerne tænker jeg? Men hvis man alligevel bruger digital på den så gør det vel ikke så meget?

Jag har INGEN idé om hvor meget gevind jeg kommer til at slå, men jeg har ikke umiddelbart lyst til at fravælge muligheden. Netop drejebænken er jo god til alle mulige størrelser gevind - også de lidt obskure :)

Hilsen Kenneth

Ja! Som jeg også skrev længere oppe, så er skalaer unødvendige, når du får DRO på. På min Myford var alle skalaer i tommer. - Så skal man enten regne eller måle temmelig meget. :D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #46 Dato: December 21, 2021, 16:53:21 »

Det var af to grunde, har ikke en deleskive med 127 deling

Det har jeg hellere ikke, har ingen delebord. Hvis man ikke kan springe hvor gærdet er lavest, må man kravle under den. Her billede af mine hjemmelavede "tandhjul". Jeg har brugt tandrem. Der skal regnes lidt, justere, m.m. Eks. stump rem med 127 tænder ilægges stump afrejet krydsfiner. Finjusteres med klar tape eller maling. Fyldes op med "plastik padding" fiber + diverse.  Mener og have brugt 0,8 svejsetråd til opretning af remmen i formen.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #47 Dato: December 21, 2021, 18:52:23 »

Det var af to grunde, har ikke en deleskive med 127 deling

Det har jeg hellere ikke, har ingen delebord. Hvis man ikke kan springe hvor gærdet er lavest, må man kravle under den. Her billede af mine hjemmelavede "tandhjul". Jeg har brugt tandrem. Der skal regnes lidt, justere, m.m. Eks. stump rem med 127 tænder ilægges stump afrejet krydsfiner. Finjusteres med klar tape eller maling. Fyldes op med "plastik padding" fiber + diverse.  Mener og have brugt 0,8 svejsetråd til opretning af remmen i formen.

Super smart løsning det er virkelig godt udtænkt  ]flub[  [th]
Husk altid at skille tingene ad.

Chrismark

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 85
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #48 Dato: December 25, 2021, 14:21:20 »
Tak for de pæne ord, Jens.

Her er mine første forsøg, Hvor jeg bruger målebånd afklip til og lave delinger. Her er 50cm der giver deling med eks 100. Det er simpelt og printe hjælpeskala til 0,1 aflæsning.
Gennem mine briller simpel og ikke mindst idiotsikker måde og og lave en meget flad "delehoved" til eks. bor maskine.
Det drillede dog en del og lave stabil spindel lås.
Og husk: KISS.  ;)

Julehilsen til alle.

rcflier

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 50
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #49 Dato: Januar 12, 2022, 21:35:58 »
Hej, jeg har ikke læst det hele - men vil alligevel kloge mig.

Tommy, jeg scannede den originale manual til din model. Sig til, hvis du vil have den.

Din er den allerførste udgave fra 1950'erne. Kendetegnet er smøringen af hovedlejet.

Koblingen kan risikere at rasle. Ledeskruen er i tommemål, vistnok 6 TPI (6 stigninger pr. tomme).

Tilspænding med vekselhjul, som kan fås brugte, især i England. De har masser af dem.

Metrisk er *næsten* nøjagtigt med 63 tænders gear... Glem alt om gerkasse. Den helt gamle er speciel,

kan sikkert ikke findes, og skal du skære metriske stigninger, skal du bruge vekselhjul alligevel.

Pinolhøjden er 89 mm. Der er ikke mulighed for slædestop og ej heller nogen sikkerhedsstift,

så kører du ind i kløerne, bliver det dyrt (anden brugt ledeskrue og halvmøtrikker).

Mvh.
Erik

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #50 Dato: Januar 12, 2022, 22:38:23 »
Hej, jeg har ikke læst det hele - men vil alligevel kloge mig.

Tommy, jeg scannede den originale manual til din model. Sig til, hvis du vil have den.

Din er den allerførste udgave fra 1950'erne. Kendetegnet er smøringen af hovedlejet.

Koblingen kan risikere at rasle. Ledeskruen er i tommemål, vistnok 6 TPI (6 stigninger pr. tomme).

Tilspænding med vekselhjul, som kan fås brugte, især i England. De har masser af dem.

Metrisk er *næsten* nøjagtigt med 63 tænders gear... Glem alt om gerkasse. Den helt gamle er speciel,

kan sikkert ikke findes, og skal du skære metriske stigninger, skal du bruge vekselhjul alligevel.

Pinolhøjden er 89 mm. Der er ikke mulighed for slædestop og ej heller nogen sikkerhedsstift,

så kører du ind i kløerne, bliver det dyrt (anden brugt ledeskrue og halvmøtrikker).

Mvh.
Erik

Tak Erik [th] men jeg tror, at du adresserede det forkert, men Kenneth er nok mere interesseret. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #51 Dato: Januar 12, 2022, 22:48:40 »
Hej, jeg har ikke læst det hele - men vil alligevel kloge mig.

Tommy, jeg scannede den originale manual til din model. Sig til, hvis du vil have den.

Din er den allerførste udgave fra 1950'erne. Kendetegnet er smøringen af hovedlejet.

Koblingen kan risikere at rasle. Ledeskruen er i tommemål, vistnok 6 TPI (6 stigninger pr. tomme).

Tilspænding med vekselhjul, som kan fås brugte, især i England. De har masser af dem.

Metrisk er *næsten* nøjagtigt med 63 tænders gear... Glem alt om gerkasse. Den helt gamle er speciel,

kan sikkert ikke findes, og skal du skære metriske stigninger, skal du bruge vekselhjul alligevel.

Pinolhøjden er 89 mm. Der er ikke mulighed for slædestop og ej heller nogen sikkerhedsstift,

så kører du ind i kløerne, bliver det dyrt (anden brugt ledeskrue og halvmøtrikker).

Mvh.
Erik

Mange tak, den manual kunne jeg godt tænke mig :)

Og tak for den anden information.