Forfatter Emne: Gevindgearkasse ?  (Læst 7884 gange)

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #15 Dato: December 19, 2021, 12:17:07 »
Hvis en sr80 kan slå metrisk med hjælp fra et 127t tandhjul, så kan en myford vel også

Jeg skal lige have målt ledeskruen på min.
Men mon ikke den også er tomme.

Og ja den har glideleje forrest, og rulle bagerst.
Og det er alt rigeligt/helt fint til sådan en lille maskine.

I øvrigt har den et fint arbejdsområde med 400mm mellem pinoler og 80mm pinolhøjde.  Så den kan alligevel lave en del forskelligt



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: December 19, 2021, 12:19:29 af RH »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #16 Dato: December 19, 2021, 12:57:46 »
Ja en myford kan også skære metrisk, med en konverteringssæt, med bla et 127 tands tandhjul.
Og det samme på min Boxford

Jeg lavede selv konverteringssættet
Men istedet for det originale Z 127/100,  (127/100= 12,7)
Lavede jeg det i Z  94/74, det giver en minimal stigningsfejl. (94/74 = 12,703)
Det var af to grunde, har ikke en deleskive med 127 deling, samt min løsning fylder betydelig mindre.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #17 Dato: December 19, 2021, 13:43:15 »
Ja en myford kan også skære metrisk, med en konverteringssæt, med bla et 127 tands tandhjul.
Og det samme på min Boxford

Jeg lavede selv konverteringssættet
Men istedet for det originale Z 127/100,  (127/100= 12,7)
Lavede jeg det i Z  94/74, det giver en minimal stigningsfejl. (94/74 = 12,703)
Det var af to grunde, har ikke en deleskive med 127 deling, samt min løsning fylder betydelig mindre.

Har du så kun de to tandhjul til den eller bruger du skiftehjul til andet?

Jeg ved "NADA" om Nortonkasser, men jeg kan se, at den på SR80 ikke (udvendigt) er mage til den der sad på min Myford.
Når man kikker i brochuren kan den ikke købes uden gearkasse, men man får alligevel en lang stribe skiftehjul med som standard udrustning. Når man så kikker under tilbehør, så kan man tilkøbe de to ekstra hjul til at lave metrisk gevind. [quest] [quest] [quest]

Glemte linket ??? http://www.sr80.dk/
« Senest Redigeret: December 19, 2021, 13:50:53 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #18 Dato: December 19, 2021, 15:15:34 »
Nej jeg kunne ikke nøjes med de to hjul, med dem er der få metriske man kan skære, uden ekstra hjul.

Jeg lavede de her hjul, så kan jeg lave stigninger fra 0,2 - 6,00 mm

Nogle er de ældre SR80 var uden Norton gearkasse
« Senest Redigeret: December 19, 2021, 15:17:15 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #19 Dato: December 19, 2021, 18:28:59 »
Ja jeg ved godt, at de har kunnet fåes uden gerkasse, men det giver alligevel ingen mening, at sælge en  masse hjul med, hvis ikke de også skal bruges til at lave tomme gevind. Det ved jeg ikke om dine kan [quest]

Men din gearkasse er altså ikke mage til den på Myforden. Skiftehjulssættene er ændret lidt, men ingen af dem ser ud til at passe med dine, og ingen bruger 127/100 til metrisk. Det ny er her -
Citat Tony:  "Supplied as standard with an ML7 or Super 7  the changewheel set comprised: 2 x 20, 25, 30, 35, 38, 40, 45, 50, 55, 60, 65, 70 and 75t. To cut a wide range of metric threads requires, in addition, just two 21t."
Altså 14 hjul i standard sættet og 2 x 21 tands til metrisk konvertering.
 
SR 80 bruger 127/75 til konvertering og 12 hjul i standardsættet. (25, 30, 35, 35, 40, 45, 50, 55, 60, 90, 100, 120)
 [quest]

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #20 Dato: December 19, 2021, 18:49:50 »
Kenneth her er en video hvor du kan høre SR80 uden Norton gearkassen til. Og også med.
Den står til en eller anden høj stigning jeg ikke kan huske.

       

           
       


Ledeskruen er 6 gevind pr tomme.

Det 127t tandhjul passer vel med 2x127=254 = 1"

Derfor skal både myford, boxford og SR80 bla bruge dette.  Eller et andet der er delbart.
Men 127 er vel brugt, da det giver stor udveksling kontra mange små.

Så Tommy, du behøver ikke nødvendigvis vælge myford'en fra frem for SR80 pga tomme~metrisk problematikken.
Det er same-same, næsten.



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #21 Dato: December 19, 2021, 18:59:26 »
254 kan deles med 2 til 127, men ikke med 4 giver 63,5 tænder det er ikke så godt med halve tænder.
Jeg mener at have set tandhjuls sæt med 64 tænder det giver en minimal fejl.
Man skal jo også bruge 127 tænder den anden vej fra mm til tommer.

mvh jensOC
« Senest Redigeret: December 19, 2021, 19:05:33 af JensOC »
Læs hodjasblog.one på Nettet

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #22 Dato: December 19, 2021, 19:13:46 »
Boxforden kan lave et utal af tomme gevind, uden at skifte tandhjul, dog skal man til de grove gevind, skifte et Z 20 til et X 40
Så fra 224 til 7 gevind pr tomme.

Men tror mange englændere har "snyt" med at gå metrisk, og kun lavet tværslæden og forsætteren i metrisk.
Da mange af dem ikke har længdeskala, så er ledeskruen i tommer, og på de små bruges ledeskruen ofte til tilspændingen også.


Gevindskala boford model A
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #23 Dato: December 19, 2021, 19:49:49 »
Mange tak for videoen RH - det er jo ikke meget støj :)

Du har en SR80, ikke? Ville du selv vælge en anden hvis du skulle købe i dag?

Hilsen Kenneth


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #24 Dato: December 19, 2021, 20:30:15 »
Jo det har jeg
Det er mig der har filmet det, til dig

Ja den er utrolig støjsvag, og kører generelt super godt.
Da jeg har andre drejebænke, så bruger jeg den 9/10 gange uden Norton gearkassen, så jeg slipper for 'larmen'.  Skal der bruges tilspænding eller gevind, så laver jeg det på en af de andre


Om jeg havde købt den igen?
Jeg skal prøve at gøre det kort.

Jeg kan godt lide maskiner bygget i Danmark, så SR80 var lige sagen. Og da jeg kunne købe den til 2500kr var jeg ikke i tvivl.
Havde den koster 6-7-8-10.000kr som de normalt sælges til, så havde jeg ikke købt den.
Fordi, at jeg har andre drejebænke.

Var plads osv et problem, så var den klart en god kandidat til en god lille drejebænk.
Jeg har for år tilbage haft en Contimac, en kopi af EMCO 8, og den de fleste 'større' Kina bænke er kopieret efter.
Sammenliget med SR80, - selvom den er mindre, så er den væsentligt bedre på alle punkter. (Altså SR80)

Så ja, det var klart en drejebænk jeg ville købe igen, hvis man kan sige det sådan.
Eller omvendt, - det er ikke en drejebænk jeg nogensinde har intentioner om at sælge igen
Fordelen ved en lille drejebænk er stor når man laver små emner. Kombineret med en klemtang er det et super værktøj. 

En anden drejebænk jeg har været ved at købe flere gange, er en TOS MN80a - som et godt bud på en lille, men meget præcis og stabil drejebænk.  Men hver gang tænkt, 'nej, jeg har jo SR80'

Men, havde jeg ikke de andre, større drejebænke så ville den ikke være tilstrækkelig.
Men det kommer jo meget an på hvad man skal lave.
Men jeg ved bare af erfaring, at de ting man regner med at skulle lave, sjældent holder stik. Og der vil altid være dén opgave som maskinen liiiige er for lille til.  Så vil klart anbefale at købe så stor som overhovedet mulig.
Ikke nødvendigvis med flere funktioner.  Men bare med længere vanger, større pinolhøjde osv.

Da jeg gik fra Contimac til en Boxford AUD3 var forskellen også som nat og dag.  Den ene var dårlig, den anden føltes lidt som en 'rigtig' drejebænk skal.  Og så var den bedre til alt, - præcision, tage spåner, afstik osv osv.

Jeg har set mange Boxford'er solgt for det samme som en SR80.   Og her ville jeg klart vælge Boxford'en.
Og den kan (burde) du kunne få ned i en kælder.
I min optik er den det bedste bud på en god, lille drejebænk, som er til at betale.  Især kontra hvad du skal give for en tilsvarende ny fra Kina.

Håber at der giver bare lidt mening det jeg har skrevet

Mvh



Ps
Her en video med min gamle Boxford og frekvensomformer.
Når man slog Norton gearkassen fra, så var den også ekstremt lydløs
Og den har mellemgear, som Jens også skrev om. Dvs den bliver mekanisk gearet, så omdr reduceres meget, og momentet stiger tilsvarende

       

           
       



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: December 19, 2021, 21:38:01 af RH »

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #25 Dato: December 19, 2021, 21:25:32 »

Ledeskruen er 6 gevind pr tomme.

Det 127t tandhjul passer vel med 2x127=254 = 1"

Derfor skal både myford, boxford og SR80 bla bruge dette.  Eller et andet der er delbart.
Men 127 er vel brugt, da det giver stor udveksling kontra mange små.

Så Tommy, du behøver ikke nødvendigvis vælge myford'en fra frem for SR80 pga tomme~metrisk problematikken.
Det er same-same, næsten.

Nej det kan jeg godt se. Jeg er blevet meget (nej i grunden kun lidt ;D) klogere på Norton kasser.
Det undrer mig bare, at der, i det man betegner som små præcisionsmaskiner, er så høj grad af forvirrende "tilsnigelser". 2x21 tænder i en Myford passer jo heller ikke med 127, og hvis Augistinus`oplysninger passer, så må du jo have en metrisk skala siddende på enden af en spindel med tomme rynker.
DEN slags forekommer altså ikke i en Emco. ;D

Nå pjat. ;)  Den er dælme altså sød :-* og "købegenerne" slår kolbøtter, hver gang jeg ser en snurre på video. Den skal bare leveres incl. kuli, til at skifte alle de der tandhjul. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #26 Dato: December 19, 2021, 21:38:55 »
Nu er snakken jo lidt inde på sr80 (undskyld Tommy)
Men så denne her på GG som hedder BV80 , den ligner jo grangiveligt en SR80.
https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/53085294-drejebaenk
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #27 Dato: December 19, 2021, 21:47:31 »
Hvorfor siger du undskyld [quest] ;D

Jeg har læst et sted, at der laves en SR80 kopi i Polen. Det kunne vel sagtens være den der.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #28 Dato: December 19, 2021, 22:02:18 »
MANGE tak for din lange forklaring RH - det er en stor hjælp. Jeg havde ikke lige fattet at du selv lige havde lavet en video til mig, man føler sig jo helt beæret [th]

Jeg kan godt se at når jeg kun skal have én drejebænk så er en boxford som den du viser - eller lignende - nok et bedre valg. Jeg mangler som sådan ikke plads til en større drejebænk - det er reelt kun vægten der sætter en begrænsning, men den skal selvfølgelig også kunne komme ned af trappen som der ikke er meget plads på :)

Hvis den største del vejer nævneværdigt mere end 100kg så skal jeg have professionelle til at bære den ned.

Hilsen Kenneth

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Gevindgearkasse ?
« Svar #29 Dato: December 19, 2021, 22:31:02 »
Jeg skrev med en polsk gut for noget tid siden, på Instagram.

Han skrev at den danske SR80 var en kopi af den polske

Jeg har omvendt også set andre skrive det modsatte.

Var der ikke en mand der skrev herinde, som kendte Gunnar, som havde en forklaring på dette?

Jeg er begyndt at glemme....

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk