Forfatter Emne: Jeg skal have mig en drejebænk  (Læst 16793 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #30 Dato: December 16, 2021, 20:12:05 »
Synes også ofte de gode maskinhandlere har barberet meget af udstyret væk, så er det jo op ad bakke, når der så skal handles yderligere ind.

Er små drejebænke blevet betydelig dyre her de seneste år, eller er jeg bare blevet mere nærig..
(eller et sammenfald af de to ting)   ;D

Mon ikke bare vi bliver ældre, og har svært ved at følge med [quest] ;D

Kenneth skulle jo have haft den Boxford VSL, som fik mundvandet til at løbe hos os begge for et par uger siden. Den havde det hele. Desværre er der nok ikke mange af den slags sælgere, som ikke er klar over, hvad det er de har.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #31 Dato: December 16, 2021, 21:20:20 »
Mit indtryk er at tingene er steget i pris, det samme er selvfølgelig interessen.

YouTube, Instagram og Facebook bugner med gør det selv videoer, og folk der laver ting.
Jeg tror der smitter af på mange.

Feks drejebænke som 'før' kostede forholdsvis billige penge, er steget 2~3~4 gange.

Samtidig er der også blevet færre og færre i et vist segment.  Den type som er for stor til de fleste, men godt kan stå i en garage. Sådan 1~1 1/2 meter bænk, - mange er opkøbt af krejlere og eksporteret.
Jeg ved flere som sender flere containere afsted om året med gamle maskiner.
Dét gør det svært at finde en god maskine til en god pris.
Og desværre står vi tilbage med en masse Kina skrammel til brugtmarked.

Jeg er selv på udkig efter en tos SN40, - men den skal være i super stand.
Jeg snakkede med en som lever af at lave og sælge maskiner, han sagde også at det var ved at være svært at finde en god ældre europæisk maskine. 

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #32 Dato: December 16, 2021, 22:29:56 »
Ja internettet har uden tvivl skaffet både vores og alle andre hobbyer væsentligt flere interesserede og aktive.
Når så man medregner, at danskere - på trods af mange beklagelser :) generelt har temmelig mange penge mellem hænderne, så vil prisen vel stige på de attraktive, ældre ting, som der jo hele tiden bliver færre af.
Jeg synes nok, at det er mest udpræget for små maskiner i netop den størrelse, som Kenneth leder efter. Sådan en kan hobbyister overskue, og den virker ikke stor og farlig, når man bliver træt af den 100 kg. kineser, som man fandt ud af, alligevel ikke duede.
Bevæger du dig op over 1 ton eller 1½ som en Tos sn40 o.l. så tror jeg mest at den er efterstræbt af proffer, som tager hobbyen med hjem fra arbejde. Men det er sikkert nok også den klasse, der forsvinder flest af ved eksport. Og så er det selvfølgelig heller ikke dem, jeg kigger mest efter. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #33 Dato: December 16, 2021, 22:52:08 »
Jeg kender flere, som hverken er hel eller halv professionelle, som har forholdsvis store bænke stående.
Primært fordi at man nogle gange kunne få dem for at fjerne dem.  Eller blot give jern prisen.

De tider er nok ved at være forbi.
Og jeg kan se at selv maskiner som jeg selv ville køre til skrot, sælges for flere tusinde kr.

Men selvfølgelig er prisen på de mindre maskiner høj, - ift til hvad man får for pengene kontra en Industri maskine. Der er normalt et større brugtmarked til dem, og det vil presse prisen op
Men både små og store maskiner er steget i pris.
Og så er folk sikkert også blevet mere oplyste anno 2021. Det er let at søge priser og få en 'vurdering' af sin maskine.


Men ja, tror ikke Corona'en skal have skylden for prisstigningerne. (Som alt andet)

Men nok bare at det er mere populært i øjeblikket. Og det er da kun godt at der er interesse for faget
 Godt for sælger, trist for køber


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: December 16, 2021, 22:53:53 af RH »

jens.ews

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 126
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #34 Dato: December 17, 2021, 08:18:40 »
Er der nogen af jer der har prøvet og snakke med Fornæs skibsophug i Grenå. Der må da være en del skibe der ophugges, hvor der står en drejebænk i maskinrummet som ikke har kørt så meget?
Jeg har selv en lille kineser Quantum D250, til mit hobbyarbejde er den udmærket jeg drejer og slår gevind på de ting som kommer uden problemer, men selvfølgelig begrænset af størrelsen.
god jul til jer alle
                          Jens.ews

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #35 Dato: December 17, 2021, 09:30:30 »
Min kostede 10.000 + en (lang og hård) værtshustur med sælgeren. ;D Det skal du nok ikke regne med at finde den til.
Om du har råd, er det kun dig der ved. Når jeg nævnte V10én, var det sammenlignet med Vesuven og det beløb du nævnte. Det er i det leje, de bliver solgt - og du kommer ikke til at lave en handel som Søren, med mindre du medbringer oversavet jagtgevær, når du tager på indkøb. 8) ;D ;D

JensOC. Nej, for at få 35 mm boring skal du have en speciel "Big bore" modet eller en V13. Begge er temmelig ubetalelige.

Nu har jeg set Stefan G's video, og jeg synes faktisk der er pænt meget støj fra maskinen. Jeg er ikke sikker på at det duer for mig da mit maskinværksted er en kælder i en boligforening :(

Jeg ved ikke om jeg i stedet skal over i en bæltedrevet maskine som mange af de bedre kineserbænke er ???

Hilsen Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #36 Dato: December 17, 2021, 11:04:29 »
Der er jo heller ikke noget galt med remtræk til mindre maskiner, og kan du finde en med fiber/plast tandhjul til tilspændingen, så reducere det støjen betydeligt.
Husk altid at skille tingene ad.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #37 Dato: December 17, 2021, 11:12:40 »
Der er jo heller ikke noget galt med remtræk til mindre maskiner, og kan du finde en med fiber/plast tandhjul til tilspændingen, så reducere det støjen betydeligt.

Næ, men det går ud over udvalget, desværre.

Den Emco som jeg nævner fra Stefans video er med fiberhjul - alligevel støjer den en del synes jeg - i hvert fald sammenlignet med remtræk.

/Kenneth

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #38 Dato: December 17, 2021, 11:33:06 »
Der er jo heller ikke noget galt med remtræk til mindre maskiner, og kan du finde en med fiber/plast tandhjul til tilspændingen, så reducere det støjen betydeligt.

Næ, men det går ud over udvalget, desværre.

Den Emco som jeg nævner fra Stefans video er med fiberhjul - alligevel støjer den en del synes jeg - i hvert fald sammenlignet med remtræk.

/Kenneth

Kender ikke Emco men mon ikke tandhjulene der driver spindelen er metal mod metal, det plejer det at være i gearkasser til spindelen.
Husk altid at skille tingene ad.

Niels Haldrup

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 107
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #39 Dato: December 17, 2021, 11:46:59 »
Når man nu diskuterer fiberhjul, så husk også, at mange af de 'store' bænke har et enkelt fiberhjul i gearrækken et sted. Det er det 'svage' led og er designet ind med vilje, så man smadrer det i stedet for at bøje en masse ting i metal, hvis man kvajer sig.

Det er ikke så længe siden jeg læste et indlæg (tror ikke det var her), hvor folk skrev, at nu havde de endelig skiftet fiberhjulet, så det ikke gik i stykker. Jeg kunne ikke bestemme mig for, om jeg skulle banke mig i hovedet eller rulle ned af stolen af grin... Bevars, på nogle producenter har der været problemer med at tandhjulene blev sprøde og krakkelerede, men det er så en anden sag.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #40 Dato: December 17, 2021, 12:26:12 »
Ja, der er jo ofte en grund til at der er et "blødt" element. :)

På den anden side, så er der Strands som er notorisk kendte for at smadre fiberhjul.. Også selv om folk ikke har
voldboret med dem..
« Senest Redigeret: December 17, 2021, 17:04:46 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #41 Dato: December 17, 2021, 12:54:22 »
Der er jo heller ikke noget galt med remtræk til mindre maskiner, og kan du finde en med fiber/plast tandhjul til tilspændingen, så reducere det støjen betydeligt.

Næ, men det går ud over udvalget, desværre.

Den Emco som jeg nævner fra Stefans video er med fiberhjul - alligevel støjer den en del synes jeg - i hvert fald sammenlignet med remtræk.

/Kenneth

Kenneth. Nej der er ingen fiberhjul i en Super 11, de er hærdede og slebne alle sammen. Østrigsk kvalitet. ;D 8)
Dem du har set, er nogen Stefan har lavet selv, for at kunne lave mere specielle gevind. Det er nemmere at lave dem i fiber end stål
Men nej - den er ikke lydløs, selv om det aldrig har været et problem for mig - jeg tager altid høreapparaterne af, når jeg er i værkstedet. ;D ;D
Sørens V10 har nogle indbyggede fiberhjul. Det kan sådan set være en fordel, fordi det beskytter lidt mod en totalt smadret gearkasse, HVIS  noget går galt. Men om det dæmper lyden, aner jeg ikke. Meget lidt vil jeg tro.

Edit: Nå, det med sikkerheden og fiberhjul havde Jens Haldrup skrevet, kan jeg se.
En sandhed kan ikke siges for tit. ;D
« Senest Redigeret: December 17, 2021, 13:08:47 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 648
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #42 Dato: December 17, 2021, 13:30:33 »
Ok, så blev jeg lidt klogere :)

Jeg tænker videre...

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1366
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #43 Dato: December 17, 2021, 13:36:59 »
Ganske udemærket video med gennemgang af en V10P. Han snakker også samtidig med at den kører, så kan man vurdere lidt på niveauet.

Det er lidt ligesom at høre Greengrass fra Små og store synder.. :D
Og nej, selvfølgelig er den ikke lydløs.. Ikke i en stil  med den South Bend som RH havde en video af.


       

           
       



Svensk søgning, der er flere små Emco'er og en enkelt lille Schaublin.
https://www.tradera.com/search?q=svarv
« Senest Redigeret: December 17, 2021, 13:46:14 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: Jeg skal have mig en drejebænk
« Svar #44 Dato: December 17, 2021, 17:01:53 »
Hva så RH er du blevet tosse fan på dine gamle dage........ [th] [quest]

Du er da ellers ret godt kørende i forvejen......