Forfatter Emne: Mit STØRSTE ønske til jul.  (Læst 3164 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Mit STØRSTE ønske til jul.
« Dato: December 07, 2021, 12:42:02 »
Og ikke bare denne jul, men mange foregående. Jeg har også forsøgt herinde før, men der er jo heldigvis kommet masser af nye flinke brugere til. ]tks[

Jeg ville SÅ gerne have en "gammeldags"  støbejernes spånbakke, som kunne passe under min EMCO.

Længde mellem 120 og 160 cm. Helt ideelt ca. 130.
Bredde over 40 og ideel lidt over 50. Bredere kan også bruges.

Det er for meget at håbe på, at nogen lige har sådan en stående, men ved I et eller andet - evt. hvor der står en skrotningsfærdig bænk, så vil jeg meget gerne høre det.

Der må gerne være skabe under ala modelfotoet, men det er bestemt ikke nødvendigt.

Der er en flaske julesnaps klar som belønning for en oplysning, der giver resultat. ]jul[



Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #1 Dato: December 07, 2021, 13:30:57 »
Har du slet intet understel nu? Jeg har da spånbakke sammen med underskabene på min.
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #2 Dato: December 07, 2021, 13:47:36 »
Måske ham her har noget ? har ofte en forskellige dele til drejebænke til salg.
https://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-og-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/52925069-vesuvprincebriller
Husk altid at skille tingene ad.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #3 Dato: December 07, 2021, 13:49:46 »
Jens. jeg skulle lige nøjagtigt til at linke til den samme annonce, dog på DBA. :D :D
Steffen ligger inde med mange dele..
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #4 Dato: December 07, 2021, 15:44:57 »
Har du slet intet understel nu? Jeg har da spånbakke sammen med underskabene på min.

Jo, jeg har det originale Super 11 understel og stænkskærm, hvor olien/kølevand løber fra sideskabene ned i en dyb spånbakke i midten. Jeg har lavet skuffer mellem skabene, med en spånbakke, som kan trækkes ud. Det er sådan set OK, men jeg er træt af den manglende stivhed pladejernsskabene. Jeg har altid haft "bøvl" med at selve bænken ville vride sig ud af water over tid.
Derfor skal det være en støbejernsbakke, som er stiv i sig selv.  Jeg kan ikke lige huske, hvilket understel der sidder under din F-10.

Jeg har faktisk ringet til Steffen. Dengang havde han ikke noget brugbart, men jeg kunne selvfølgelig prøve igen.

For et par år siden fandt jeg én ved en skrothandel. Den var for lang og desværre slået i tre stykker >:( men i dag havde jeg nok taget den, og forsøgt at få den kortet op og svejset. - Det er bare lidt sent.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #5 Dato: December 08, 2021, 01:23:47 »
Tommy du finder da bare et par gamle brandovne, Så kan du også fyrer lidt op i værkstedet :) Nå ja nej det dur ikke ,kan jeg godt se. Men hvorfor støbejern ? Tag 4 stk. 10-12 mm plade og læg en 20 mm plade på oversiden, Så skal du have noget bagbeklædning som kan være 5 mm  plade og i bunden lægger du 2 u jern  profiler og fronten kan du så indrette med skuffer og låger. Hvis du får det svejset sammen, så bliver det hele så tung og stiv at du får ingen problemer i fremtiden med at stå fast Jeg har også hørt fra gamle folk at de blev støbt fast i gulvet

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #6 Dato: December 08, 2021, 08:05:22 »
Blev de gamle folk støbt fast i gulvet?  ;)

Beklager kunne ikke styre mig efter jeg selv havde opfattet det sådan 😊

Hilsen Kenneth

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #7 Dato: December 08, 2021, 08:29:57 »
Der er ofte gamle revolverbænke til salg for en slik.
Har set dem billigere end den her..

Der er da vist hvad du kunne ønske dig. ;)
Om du så nænner at skille den ad til formået... :D :D

https://www.dba.dk/revolverbaenk-weller-med-d/id-1077237640/

Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #8 Dato: December 08, 2021, 13:32:11 »
Der er ofte gamle revolverbænke til salg for en slik.
Har set dem billigere end den her..

Der er da vist hvad du kunne ønske dig. ;)
Om du så nænner at skille den ad til formået... :D :D

https://www.dba.dk/revolverbaenk-weller-med-d/id-1077237640/

Ja det er lige det - man skulle jo nødig blive forelsket i sådan en lille fætter, som man ikke har plads til. ;D

Jeg har faktisk prøvet at rige på et par stykker, som var skrotningsparate. En Schaublin og en "svensker" [quest]
Den ene var kun lige 1 meter. Det kunne MÅSKE godt gå, men ville se dumt ud. Den anden var en underlig skabning, bl.a. med 3 forskellige bredder bag ud.
Det er svært at se længden, på den du viser, men både stand og pris er nok lige til den gode side. 8)

Jeg prøvede Steffen igen i går, men han havde stadig ikke noget. De Vesuv dele han sælger, er mest "nye dele fra gammelt lager".

Jeg kunne jo også lave en af en stålplade, men jeg tror den skulle være tyk for at svare til støbejern - OG så gider jeg ikke rigtig "projekter" som jeg ikke kan stå med i den ene hånd.  ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Søren

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1363
    • Frylunds Maskinforum
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #9 Dato: December 08, 2021, 13:34:55 »
Min gamle Schaublin var 135 cm lang i totalen. Tænker den Weiler er lidt i samme størrelse.
Lige et bette smut med trailer til Næstved, det er da ingenting at regne. :D

På det første billede på annoncen kan du faktisk se den rager ud over pallen i begge ender, og sådan en er jo 120cm.
« Senest Redigeret: December 08, 2021, 14:01:50 af Søren »
Mvh Søren

Roder med (alt alt - ALT for) meget. :) Til gengæld så keder jeg mig heller aldrig. :D

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #10 Dato: December 08, 2021, 22:51:02 »
Det er selvfølgelig bare mig.

Men jeg forstår slet ikke problemet. Og slet ikke med så lille en drejebænk?
Jeg vil næsten påstå at den er så stiv i sig selv, og at det er ekstremt begrænset hvad den kan vride sig, eller flytte sig. Selv på et kabinet lavet af plade.
(Både min boxford og lille Colchester er lavet på samme måde)


Men jeg kan se at din Guro Stefan godt kan få den til at virke på en simpel rhs-ramme


https://gtwr.de/emco-super-11-lathe/

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #11 Dato: December 08, 2021, 23:05:14 »
Min Boxford var med et dårligt hjemmelavet stativ af vinkeljern, det gjorte ikke fungerede optimalt.

Jeg lavede et nyt understel i 50x100x3 firkantrør, det hjalp utrolig meget, jeg har spændt stativet fast i beton gulvet.
(ikke den kønneste løsning, men det fungere)
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Mit STØRSTE ønske til jul.
« Svar #12 Dato: December 09, 2021, 00:21:35 »
Jeg tænker ikke, at det var et problem, hvis de to skabe stod på et plant gulv. Men det har "ham" ;) der har lavet forarbejdet, ikke lige taget i betragtning.
Det kunne helt sikkert løses, men en spånbakke under hele maskinen var også på flere måder en mere hensigtsmæssig løsning end "tagnedløbet" fra skabene.
Før jeg flyttede værksted, stod den også på en jernramme. Hvordan det fungerede, ved jeg faktisk ikke - den drejede nogenlunde rundt, og det var fint dengang. 8) Skabenes forskellige dybde, gør det i øvrigt besværligt at lave noget ordentligt på den måde.
RH. Jamen det er jo det jeg siger. Stefan har nogle helt specielle evner. ;D ;D Men han har jo heller ikke haft den så længe. ;)
Men desværre må jeg nok indrømme, at en Boxford er en noget mere stiv konstruktion - men lov mig, at du ikke fortæller det til Jens. ;)
Jeg har egentligt ikke tænkt på, om jeg bare kunne spænde den fast i den tunge ende, og så se, om vangerne var stive og lige nok i sig selv [quest] [quest] [quest]
« Senest Redigeret: December 09, 2021, 00:24:39 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.