Forfatter Emne: SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine  (Læst 3105 gange)

prinsessesmeden

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine
« Dato: December 06, 2021, 18:48:18 »
Hej Frylund og co., jeg er i fuld gang med at samle mig et fint lille metalværksted på Sydfyn og i den sammenhæng er jeg på udkig efter en lille fræser/søjleboremaskine. Mit budget ligger omkring de 5-6000 kr.
Drømmen er en minifræser med antræk, der i daglig drift også kan fungere som søjleboremaskine. Ønsker til krydsbord er ikke store, bare det kan køre.
Jeg skal bruge maskinen til diverse boring (som man jo gør..) men specifikt skal den kunne køre 100 o/m eller langsommere da jeg kommer til at bruge en del kopbor til tilpasning af rør.

Er der nogen som har en maskine stående som måske kunne være i min interesse, så smid gerne et par fotos, lidt info om den og hvor den befinder sig her i tråden.

Dbh, Tore

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine
« Svar #1 Dato: December 06, 2021, 19:53:43 »
Velkommen til :)

Du kan få små fabriksnye fræsere til den pris, men får naturligvis mere ved at købe brugt.

Når du skriver “lille”, hvad tænker du så egentlig? Jeg har på den korte tid jeg har haft en fræser fundet ud af at det jeg kalder en stor fræser er der andre der kalder en lille :)

Hilsen Kenneth

prinsessesmeden

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Sv: SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine
« Svar #2 Dato: December 07, 2021, 21:01:18 »
Hej Kenneth, tak skal du have!
Det er et godt spørgsmål. Jeg er måske også stadig selv lidt i tvivl, men det er nok en ret lille med efter de standarder ;) skal vi sige noget under 100 kg.
Men egentlig er jeg ret interesseret i bare at scoute markedet lidt, da jeg ikke har specielt travlt med at købe.

Jeg er helt klart mere ude i noget ældre brugt kvalitet fremfor noget nyt  :)

Dbh, Tore

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine
« Svar #3 Dato: December 07, 2021, 21:37:54 »
Hvis du kun forventer at fræser lidt, så er en Arboga em825 måske noget for dig.

Fordelen ved en 'god' søjleboremaskine er at den kan tage et forholdsvis stort emne mellem plan og spindel.
En fræser, på under 100kg kan sjældent dette. Og så bliver man hurtigt begrænset hvis man har et værktøj der fylder godt til, plus et emne+skruestik.

Hvis du har plads, så får du ofte mere for pengene ved at gå op i størrelse

Altså +1000kg
Og måske lidt mere i puljen
( Og så har du ofte sikret en bedre gensalgsværdi )

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk
« Senest Redigeret: December 08, 2021, 06:00:10 af RH »

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine
« Svar #4 Dato: December 08, 2021, 00:58:38 »
Jeg er så enig med RH . Hvis man skal lave noget som kan bruges, så skal maskinen helst stå fast hvor men har placeret den

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine
« Svar #5 Dato: December 08, 2021, 08:30:04 »
Jeg er så enig med RH . Hvis man skal lave noget som kan bruges, så skal maskinen helst stå fast hvor men har placeret den

Jeg er enig i at det er en fordel med en stor maskine, men det er naturligvis også muligt at lave præcisionsarbejde på små maskiner - man skal bare ikke forvente at tage kæmpe spåner eller at kunne bruge et 500mm delebord der vejer lige så meget som fræseren.

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine
« Svar #6 Dato: December 08, 2021, 19:34:55 »
Jeg er så enig med RH . Hvis man skal lave noget som kan bruges, så skal maskinen helst stå fast hvor men har placeret den

Jeg er enig i at det er en fordel med en stor maskine, men det er naturligvis også muligt at lave præcisionsarbejde på små maskiner - man skal bare ikke forvente at tage kæmpe spåner eller at kunne bruge et 500mm delebord der vejer lige så meget som fræseren.
Hilsen Kenneth

Helt enig Kenneth.  [th]

Jeg er utrolig taknemlig for den hjælp, jeg har fået herinde, siden jeg startede som HELT grøn for en del år siden. Jeg kan OGSÅ huske, at da jeg søgte råd om køb af min første fræser, da var de spørgsmål, som jeg nok fik stillet 25 gange: "Hvad er dit behov? Hvad vil du bruge den til?" - Måske er den tankegang skubbet lidt i baggrunden!

Jeg vil ikke skrive en roman ;) men bare lige nævne Stefan Gotteswinter (Youtube). Han har en borefræsemaskine og har for nylig "opgraderet" fra en lille kineserdrejebænk til en Emco Super 11, som vist vejer ca. 300 kg. Vurder selv kvaliteten af hans arbejde. :)
OG så synes jeg, at man burde læse en 10 år gammel tråd herindefra. Læg mærke til m_kildes "maskinpark" og brug evt. lidt tid på at se hans resultater.

Edit: Nå ja for Katten. Så skal man jo huske linket. ;D
https://frylundsmaskinforum.dk/fagteori/index.php?topic=463.msg2946#msg2946

« Senest Redigeret: December 08, 2021, 19:38:25 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

prinsessesmeden

  • Newbie
  • *
  • Indlæg: 4
Sv: SØGER: Mini-fræser / søjleboremaskine
« Svar #7 Dato: Januar 18, 2022, 15:09:14 »
Så er der gjort et køb!
Valget endte på en fin gammel Meddings/Pacera bænkboremaskine. Da denne maskine jo ikke har nogen mulighed for fræsning betyder det selvfølgelig at jeg OGSÅ skal have mig sådan en.
Men for nu nøjes jeg med at lave runde huller og så satser jeg på en rigtig fræser til den slags når tid er.

Tak for diverse råd  :) :)