Forfatter Emne: Anderledes centrerpatron.  (Læst 8893 gange)

Kenneth

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 647
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #30 Dato: December 05, 2021, 17:00:11 »
Er der nogen, som kender merprisen og bøvlet ved at handle i England. [quest] [quest] [quest]

Ja det gør jeg. Jeg laver lige et seperat indlæg om at handle udenfor EU.

Hilsen Kenneth

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #31 Dato: December 26, 2021, 09:28:39 »
Nå - det blev ikke til (denne) juleaften, jeg fik en ny patron. :-\

Ja RH, Som du viser, så står der tydeligt Made in England på Setrite serien. Den er ekstremt præcis og hundedyr og måske også den eneste "Englænder".
Hos "Pratt International" kan man kun finde den ret billige "Standard Accuracy", som RGD sælger, og en dyrere "Super Precision" model. Ingen af dem er angivet med fabrikationsland - hvilket vel ellers ville være naturligt i disse Kina tider.
På "Practical Machinist" er der mange som "mener" (hvad det så er værd ;)) at de laves i Polen eller Tjekkiet.

 ??? Måske skulle jeg bare bruge kloplanet, de få gange jeg har brug for noget lidt større. Så er man da selv skyld i, hvis noget ikke løber lige.

JensOC, Joh, jeg tror nok Vertex laver patroner endnu, men det er åbenbart blevet Taiwan ejet - og tilsyneladende helt udkonkureret i EU. ::)
http://www.vertex-tw.com.tw/products/products_list.php?cid=485
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #32 Dato: December 26, 2021, 10:09:15 »
Har vertex Ikke altid været ejet og lavet i Taiwan ?

Ja internettet er fuld af teoretikere der mener, synes osv osv
Jeg ved ikke om de billige er lavet i Tjekkiet eller Polen. Men det skulle være underligt hvis de gør.
Jeg fik af vide af den engelske for handler at de var lavet i England. Men måske han også har taget fejl.

Uanset hvad, så er ting lavet i Tjekkiet bestemt ikke dårlige.
TOS, skoda og feks intos er lavet der, og det er super fine værktøjs maskiner.
Polen kan også lave høj kvalitet, se bare bison.

Mvh


Sent from my iPad using Tapatalk

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #33 Dato: December 26, 2021, 12:13:21 »
Jeg tror heller ikke, at det bliver ringere af den grund. TOS patroner er dem de fremhæver på "Practical Machinist", og den verdensberømte (i Danmark) ;) Morsø brændeovn bliver støbt i Polen og skruet sammen i en lagerhal i vores industrikvarter. :D
Det ødelægger bare de nostalgiske associationer lidt, at en Pratt ikke laves i England - lige som Triump, Norton m.fl. laves i Indien.

Jeg tror Vertex har været en del af en større tysk koncern. Jeg har snakket en del med Jim fra Rotagrib. Han bestilte Vertex i Tyskland, men det var kun "dyrere ting" som målegrej, spændetangspatroner - det jeg lige kan huske, som kom fra Tyskland. Det grovere blev leveret direkte fra Taiwan.

Man kan i øvrigt stadig købe Vertex patroner et enkelt sted i Tyskland, men ikke større end 130 mm. Det er faktisk dem jeg har, som jeg kaldte 125. ::)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #34 Dato: December 26, 2021, 13:37:57 »
Jeg købte denne her tre klo af Sten i Låsby for et par år siden. Der var lidt rustpletter, så vi fik den forhandlet ned i en god pris kr. 1800 De kunne så fjernes med wd 40, så var den fin. Jeg købte den til mit rundbord og der funger den rigtig godt. Ja det er sikkert noget Kineserbras. Har nogen gange tænkt at den skulle prøves af i drejebænken, men så skal jeg have lavet en bagplade og hvor får man tid til det. Den vejer 16 kg. måler 200 og er godkend til  2500 omdr. Når man skider den ad  og ser på den så virker den meget fornuftig. Man kan så spørger, hvad får man for kr. 5000, ja man får en røm men er den så meget mere værd eller betaler man for et navn , man skal tænke på et det er for os hobby brug og ikke hverdag fra 8-16
Den hedder HBM 11- 200 F  Bag siden af sneglen er teflon belagt så det glider beder når man spænder T nøglen Den er front monteret og det er god når den bruges til rundbord og med smøre kop på forsiden. Jeg er godt til freds

Harry

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 69
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #35 Dato: December 26, 2021, 15:16:47 »
Jeg ville nødig bruge en selvcentrerende firklo til noget der ikke var 100 % rund, der kan ske mærkelige ting med et emne der kun er fastholdt af to klør

Godt nytår til alle

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #36 Dato: December 26, 2021, 17:18:48 »
Jeg ville nødig bruge en selvcentrerende firklo til noget der ikke var 100 % rund, der kan ske mærkelige ting med et emne der kun er fastholdt af to klør

Godt nytår til alle
Nej jeg er heller ikke fan
Vi har en til vores tos SN40 på jobbet.  Folk har en tendens til at sætte den på i utide. Men jeg piller den konsekvent af af samme grund som du nævner.

En firklo var aldrig noget jeg ville købe, med mindre at den var rigtig billig

Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #37 Dato: December 26, 2021, 17:25:47 »
Jeg købte denne her tre klo af Sten i Låsby for et par år siden. Der var lidt rustpletter, så vi fik den forhandlet ned i en god pris kr. 1800 De kunne så fjernes med wd 40, så var den fin. Jeg købte den til mit rundbord og der funger den rigtig godt. Ja det er sikkert noget Kineserbras. Har nogen gange tænkt at den skulle prøves af i drejebænken, men så skal jeg have lavet en bagplade og hvor får man tid til det. Den vejer 16 kg. måler 200 og er godkend til  2500 omdr. Når man skider den ad  og ser på den så virker den meget fornuftig. Man kan så spørger, hvad får man for kr. 5000, ja man får en røm men er den så meget mere værd eller betaler man for et navn , man skal tænke på et det er for os hobby brug og ikke hverdag fra 8-16
Den hedder HBM 11- 200 F  Bag siden af sneglen er teflon belagt så det glider beder når man spænder T nøglen Den er front monteret og det er god når den bruges til rundbord og med smøre kop på forsiden. Jeg er godt til freds
Jeg har en 250mm HBM med direkte camlock montering.
Den kostede 2000kr hos RDG tools i England, inkl et sæt bløde bakker, inkl porto

Det er den centrerpatron jeg har med bedste rundløbs nøjagtighed.
Men inden jeg tog den i brug, blev den adskilt og renset for en masse slibestøv osv.

Den kører helt fint til prisen.
Men der er virkelig langt fra dén og så op til en Röhm.  Man ser det tydeligt i kanter/afgratninger og ellers generel finish osv.

Der er absolut ingen tvivl om at feks Röhm er bedre.  Og skulle den bruges på daglig basis ville den holde mange flere år.

Min HBM kan jeg godt mærke har været i brug. Især hvis man har spændt meget hårdt, så er den begyndt at blive stram når man skal løsne.
Og bakkerne kan godt føles strammere i føringen når man kører fra yder til inder position, visse steder.

Ca samtidig fik vi en sprit ny Røhm på mit arbejde. Og den bruges dagligt, og på en helt anden måde.  Den kører stadig som ny.

Så klart der er en forskel.  Men prisen er også 4x så høj.  Det skal man have in mente


Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #38 Dato: December 28, 2021, 16:44:42 »
Det er lidt svært at vide, hvor højt man skal stræbe og efter hvad. Jeg har hele tiden koncentreret mig helt om bedst muligt rundløb, fordi jeg er ligeglad med navnet og egentlig også om den kan holde til dagligt brug i 25 år.
Jeg skal bruge den nogle gange om året, og om 25 år står jeg med garanti ikke bag en drejebænk.

Men hvor godt er et godt rundløb. Uden at have forstand på DIN normer, kan jeg læse mig til, at Pratt, Tos, Röhm og andre opgiver "Rund und flachlauf" til DIN 6386-1. Det er, hvis man kan tro på nedenstående, 0,04  mm. for en 160 mm. patron.  :o
Jeg troede, at godt var nogle få µ, og var lidt skuffet over at den Tos, jeg kikker på, skal være en "Superior" udgave for at komme ned på 0,025

:) men egentlig ville jeg spørge om, hvor og hvordan det tal måles. [quest]

Langt ned i tråden.
https://forum.zerspanungsbude.net/viewtopic.php?t=34118
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #39 Dato: December 28, 2021, 19:34:15 »
Det er vel angivet ved en given diameter på emnet, der måles dette kast med et måleur.


Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du vil lave. Og jeg har måske skrevet det før.
Men hvorfor ønsker du så lille et rundløb?
Jeg er selvfølgelig med på at man vil have det så godt som muligt.
Men hvor ofte har du reelt brug for det?
Og i hvilken størrelse emne?

Skal jeg lave små(alt under 38mm) nøjagtigt, så bruger jeg klemtænger. Over, hvis det skal være nøjagtigt, så bruger jeg et kloplan og retter op. (Måske en klemtang var mere relevant for dig?+ At undgå spændemærker)

Ellers kan næsten alt andet laves i en alm treklo, da man enten ikke har krav til det vilde rundløb (0.05mm feks er ikke ret meget.)
Eller man laver noget, for at stikke det af



Sendt fra min Redmi Note 9 Pro med Tapatalk


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2610
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #40 Dato: December 28, 2021, 19:46:54 »
Rundløbet går hurtig fløjten, hvis man er uheldig at et emne glider rundt i kløerne..  :)

Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #41 Dato: December 28, 2021, 21:02:14 »
Det er vel angivet ved en given diameter på emnet, der måles dette kast med et måleur.


Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du vil lave. Og jeg har måske skrevet det før.
Men hvorfor ønsker du så lille et rundløb?
Jeg er selvfølgelig med på at man vil have det så godt som muligt.
Men hvor ofte har du reelt brug for det?
Og i hvilken størrelse emne?

Skal jeg lave små(alt under 38mm) nøjagtigt, så bruger jeg klemtænger. Over, hvis det skal være nøjagtigt, så bruger jeg et kloplan og retter op. (Måske en klemtang var mere relevant for dig?+ At undgå spændemærker)

Ellers kan næsten alt andet laves i en alm treklo, da man enten ikke har krav til det vilde rundløb (0.05mm feks er ikke ret meget.)
Eller man laver noget, for at stikke det af


Det tror jeg ikke, du har spurgt om men jeg tænkte vel bare, at hvis jeg skulle have en ny patron, så ville jeg have en "bedre" end dem jeg har - og det første, andre nævner i den forbindelse, er altid rundløbet.
Jeg bruger nu også spændetænger (hvis det er det, du mener) men de når kun til 25 mm, og jeg har kun en holder med konus til at sætte i spindlen - altså ingen gennemgang.

Og nej, 0,05 mm er afgjort heller ikke meget i min verden, men hvad er en "god" patron så [quest] Selv den billigste kineser holder vel emnet fast, og hvis man får sandet ud, smører den lidt og måske filer et par grater, så kører den vel også fint, når man skruer på den.
Det som tiltalte mig ved en kvalitetspatron, var da sådan set at eje et stykke superpræcist mekanik - uanset om jeg nu har brug for den præcision eller ej. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #42 Dato: December 29, 2021, 12:16:47 »
Men du kan jo også vende det om RH.
Jeg spurgte om de der "løse" bakker, og talte om at købe en kineser fra Paulimot eller Disella - de ville dække mit behov fint.
Og så tog det hele "hus i helvede" :D og tråden gik i selvsving omkring "kina skrammel" kontra en "kvalitets patron".
Den eneste (målbare) forskel jeg kan se, er rundløbet.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

JensOC

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 440
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #43 Dato: December 29, 2021, 12:46:53 »
Tommy--- Du har vist sagt at du har OZ spændtænger og gerne ville have
en holder til drejebænken.
Kan se at OZ og ER har samme Konus bare en ide kan en ER holder ændres
til OZ
Mvh JensOC.
Læs hodjasblog.one på Nettet

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Anderledes centrerpatron.
« Svar #44 Dato: December 29, 2021, 13:33:27 »
Tommy--- Du har vist sagt at du har OZ spændtænger og gerne ville have
en holder til drejebænken.
Kan se at OZ og ER har samme Konus bare en ide kan en ER holder ændres
til OZ
Mvh JensOC.

Jeg har også tænkt tanken Jens. ;) Men når OZ tængernes diameter i "omløber enden" er 3 mm større end ER, så tror jeg ikke, at der kommer noget godt ud af at forsøge. :(
Jeg kunne sagtens finde nogle billige ER32 tænger, og så købe firkant- sekskant og drejebænksholder til dem. Det ville bare ærgre mig lidt når jeg nu har et helt sæt temmelig dyre Vertex tænger i OZ25.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.