Forfatter Emne: God fræser på DBA  (Læst 11774 gange)

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: God fræser på DBA
« Svar #15 Dato: August 07, 2017, 23:11:23 »
Lækker lille sag hvis man var urmager, men i rustfrit tror jeg ikke at den holder. Den er for lille og for svag, det er nu meget rat at have noget som kan tage lidt mere end en neglefil

Bjørn H

  • Gæst
Sv: God fræser på DBA
« Svar #16 Dato: August 08, 2017, 08:07:47 »
Lækker lille sag hvis man var urmager, men i rustfrit tror jeg ikke at den holder. Den er for lille og for svag, det er nu meget rat at have noget som kan tage lidt mere end en neglefil
Det ka' ende som en diskussion om hvorvidt en Lamborghini er et ringere køretøj end en HT bus, fordi den ikke tager ligeså mange passagerer 😁
Jeg arbejder f'øvrigt mest i duplex Rf & hærdet stål med min F1'er

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: God fræser på DBA
« Svar #17 Dato: August 08, 2017, 15:09:30 »
Laver Lamborghini ikke også havefræsere? ;D Hans har vel så meget ret, at de er udviklet og blevet brugt til schweizernes urindustri, men det bliver de jo ikke ringere af, og fine er de i hvert fald.

Det havde undgået min opmærksomhed (det er der meget der gør ;)) at F1 og F2 faktisk kan køre op til 4000 rpm. Med 1200 rpm, kom du vel heller ikke langt i de materialer du nævner.uden at man er afhængig af et high speed hoved til samme pris som hele fræseren.
Måske derfor, at de holder nogenlunde samme pris som Deckel klonerne med både tilspænding og borefunktion? Det er vel også derfor, at du kan arbejde i de materialer, du nævner.

Jeg kan se, at en F3 har 1,5 kw motor. Er det det samme på de to andre [quest]
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: God fræser på DBA
« Svar #18 Dato: August 08, 2017, 17:33:31 »
For lille og for svag,..... alt er jo relativt, jeg vil nu mene at den fint kunne tygge igennem noget rustfrit, det er jo altsammen et spørgsmål om at tilpasse spåndybde og tilspænding så det passer til maskinen.

Og til hobby brug er det en ganske fin maskine, selvfølgeligt med de begrænsninger der nu er, men hvis jeg havde pengene og skulle vælge imellem den til 15 kilo contra en Pedersen fræser til 5-8 kilo så ved jeg godt hvad jeg ville vælge.

Mvh

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: God fræser på DBA
« Svar #19 Dato: August 16, 2017, 21:04:07 »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: God fræser på DBA
« Svar #20 Dato: August 17, 2017, 01:41:46 »
Ja det er en fin maskine, det er der ingen tvivl om. Nu står der ingen pris, men mit gæt er  kr.30.000 eller mere, men det er den også værd

Villy

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 422
Sv: God fræser på DBA
« Svar #21 Dato: August 17, 2017, 03:20:42 »
Synes nu godt nok det er langt ude og sammenligne pedersen og schaublin.....Hvis man vil sammenligne skal de da være i samme størrelse.... :) Ellers er det da lidt som bananer og pærer......

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: God fræser på DBA
« Svar #22 Dato: August 17, 2017, 07:32:08 »
Der er vel ikke nogen, der direkte har sammenlignet dem. Det var jo netop også det, Bjørn gjorde opmærksom på længere oppe, at man ikke kan.

Ligesom alt andet herinde, er det vel et spørgsmål om, hvad man gerne vil, og (fordi det  er ens eget og ikke noget man bruger på jobbet) især om, om man er fascineret af ekstrem præcision eller af rå kraft og størrelse.

Lad os nu bare glæde os over en fælles fascination for maskiner, og over at andre også kan få deres drømme opfyldt. 8)






« Senest Redigeret: August 17, 2017, 07:38:58 af Tommy »
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: God fræser på DBA
« Svar #23 Dato: August 17, 2017, 13:48:04 »
jeg  sammenligne ikke pedersen og schaublin ! Min tålmodighed er ikke til små spåner. Har jeg en aksel på 50 og skal med på 30, så får den alt hvad den kan trække 

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: God fræser på DBA
« Svar #24 Dato: August 17, 2017, 15:54:26 »
Nej de tåler ikke sammenligning. De er to vidt forskellige maskiner, og bygget til hver deres opgaver.
Hvad vi er til, afhænger jo at plads, penge og igen, arbejdet der skal laves.


Hvad mener du så er store spåner Hans?
Jeg bruger selv dagligt en Pedersen der er større end din. Og synes hurtigt den kommer til kort.
Men det er stadig en dejlig fræser alligevel.
Det hjælper jo også lidt på det at det er dansk grej, og pedersen var det første man brugte på skolen i sin tid.
Det hænger stadig ved hos mange. 

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: God fræser på DBA
« Svar #25 Dato: August 17, 2017, 17:32:09 »

Hvad mener du så er store spåner Hans?
Jeg bruger selv dagligt en Pedersen der er større end din. Og synes hurtigt den kommer til kort.
Men det er stadig en dejlig fræser alligevel.

Hvis vi nu skal til at definere spåntykkelser som potensforlængere, så tror jeg sgu alligevel min 1 hk Scantool bore / fræsemaskine skal skiftes ud. ;D ;D ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

RH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1377
Sv: God fræser på DBA
« Svar #26 Dato: August 17, 2017, 18:04:29 »

Hvad mener du så er store spåner Hans?
Jeg bruger selv dagligt en Pedersen der er større end din. Og synes hurtigt den kommer til kort.
Men det er stadig en dejlig fræser alligevel.

Hvis vi nu skal til at definere spåntykkelser som potensforlængere, så tror jeg sgu alligevel min 1 hk Scantool bore / fræsemaskine skal skiftes ud. ;D ;D ;D
Du kan nok hurtigt få mindreværdskomplekser så

Men nu var det altså ikke på nogen måde ment som pral,  eller lign.
Men mere for at sige at man altid kan finde en større maskine der kan præstere mere.  Men det definere alligevel ikke om maskinen er god eller ej

Bortset fra dét,  så er det altså lettere tilfredsstillende at se en maskine trække en god sletspån
« Senest Redigeret: August 17, 2017, 18:22:28 af RH »

Bj@rne

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 360
Sv: God fræser på DBA
« Svar #27 Dato: August 17, 2017, 18:47:29 »
Synes nu godt nok det er langt ude og sammenligne pedersen og schaublin.....Hvis man vil sammenligne skal de da være i samme størrelse.... :) Ellers er det da lidt som bananer og pærer......

Hej, må jo altså sige, hvis det var en hentydning til mit indlæg, at jeg netop ikke sammenligner de 2, men pointere at jeg ville vælge en Aciera eller en Pedersen så ville jeg til hver en tid vælge en Aciera som den jeg linkede til.

Nogle kan lide moderen, andre foretrækker datteren 😄

hvis jeg har en aksel der skal være ø30 så starter jo nok med et råemne der er 32-35 og ikke 50, med mindre selvfølgeligt at jeg ikke kan få råemne i den diameter.

Det er i øvrigt også misforstået at en "fin" sweitzer ikke kan tage store spånner, ved ikke hvor den ide har sneget sig ind i folks hoveder 😎

Mvh

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: God fræser på DBA
« Svar #28 Dato: August 17, 2017, 21:27:43 »
De spåner jeg tager er på 2-2,5 mm det har jeg ingen problemer med hvis det er noget skøjjern. Og en god platte eller et knivhoved Ofte får man en fin overflade så det er bare køre på mål.

De små maskiner er ofte meget dyre og det er for at der er en stor efterspørgsel . De maskiner jeg har er nok hun til skrotprisen, for den er der ikke nogen som har plads til, og i industri dur de slet ikke

Bjørn H

  • Gæst
Sv: God fræser på DBA
« Svar #29 Dato: August 17, 2017, 21:44:07 »
Snak om spåndybde uden samtidigt at nævne tilspænding er meningsløs  8)