Forfatter Emne: MK3 - MK4 Forskel?  (Læst 4902 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
MK3 - MK4 Forskel?
« Dato: Februar 15, 2017, 04:00:54 »

Jeg har fundet et defekt fræserhoved, som vist nok kunne bruges til at opgradere spindlen i  mit eget fra MK3 til MK4, men er der egentlig nogen forskel i praksis, når det kun skal overføre 2 hk?

Er en MK4 mere stabil? - mindre tilbøjelig til at "bide sig fast"? osv. osv.  [quest]

Der sidder jo MK3 i mange ældre fræsere med meget større motorer.

Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: MK3 - MK4 Forskel?
« Svar #1 Dato: Februar 15, 2017, 09:45:35 »
Jeg ved ikke med stabiliteten, men tror ikke du vil kunne mærke alverden af forskel.
Mange af mine dorne med MK4, er jo alligevel tyndere uden for konus.
Jeg fandt et vertikalhoved til min fræser, som jeg ændrede til MK4, men det var nu for at kunne bruge alle de værktøjer jeg havde i forvejen.


Jeg har MK4 i min fræser, de kan bare sætte sig utroligt "godt" fast, så kan ikke forestille mig det er værre med en MK3, nok tværtimod, da den jo er mindre.
Husk altid at skille tingene ad.

Bjørn H

  • Gæst
Sv: MK3 - MK4 Forskel?
« Svar #2 Dato: Februar 15, 2017, 13:42:23 »
Morse 4 er alene i i kraft af sin større diameter meget stivere end morse3 - men begge kan sætte sig noget så eventyrligt fast😝

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: MK3 - MK4 Forskel?
« Svar #3 Dato: Februar 16, 2017, 08:56:15 »
Hej

Jeg har nu heldigvis aldrig oplevet, at min MK3 har sat sig så fast, at det gav større problemer, men det var faktisk Jens´s tråd om ny spindel, som fik mig til at spørge.

Jeg gider selvfølgelig ikke rode med det (tid + penge) "bare er fordi jeg kan", men der er også logik i det Bjørn siger - især fordi selve spindlen jo også er væsentlig kraftigere.

Det er en søjle bore/fræse maskine jeg har, og jeg er vældig glad for den, med de begrænsninger sådan en nu har - bl.a. måtte "rufle / vibrationsgrænsen" da gerne være lidt højere.
Når det kommer til stykket er motorkraften og selve søjlekonstruktionen måske nok større begrænsning end konusstørrelsen.

Tak. Tænkeboks igen. ;)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: MK3 - MK4 Forskel?
« Svar #4 Dato: Februar 16, 2017, 10:17:36 »
Et godt råd. Man skel ikke sætte en kold dorn op i en varen spindel, for så får man problemer med at få det adskilt.
Ved min boremaskine giver jeg den med et spreg af W 40 så er der ikke nogen problem med at få det adskilt

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: MK3 - MK4 Forskel?
« Svar #5 Dato: Februar 16, 2017, 11:35:52 »
Jeg tror ikke du vil mærke den store forskel, mellem MK3 og MK4
Det bliver jo nok ikke de helt store værktøjer og spåndybder, du kommer ud i.
Men du kan vel give det et forsøg med MK3, når det nu er det der er, men en antræksbolt er et must..
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: MK3 - MK4 Forskel?
« Svar #6 Dato: Februar 16, 2017, 17:03:35 »
Hans: Lige for tiden er det hele vist lige koldt i mit værksted ;) men jeg ved godt at det er rigtigt.
Jeg giver også som regel dornen lidt tynd olie, men egentlig er det vel forkert at lave en oliefilm mellem to flader som skal overføre "en masse" kraft. [quest]

Jens: Jaah. Nu ER det der jo ikke bare sådan lige. Det er et helt MK4 hoved med "død" gearkasse, men med motor, og både borepatron, antræksbolt og en ER40 holder (uden tænger). Så det skal først købes og så enten med fragtmand eller hentes i den anden ende af landet. Og så skal begge hoveder skilles ad og i hvert fald det ene gerne samles rigtigt. :)

Så enten skal jeg nok tro på, at det har en effekt - eller også skal jeg synes, at det er sjovt. ;)

Selve spindelakslen er faktisk væsentlig kraftigere i MK4 hovedet, men den sidder jo i to lejer i samme størrelse borerør/spindelrør (hvad hedder det?) så jeg ved ikke rigtigt. ??? Du har nok ret i, at den mærkbare forskel ikke vil være stor.
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

kleinsmeden

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 61
Sv: MK3 - MK4 Forskel?
« Svar #7 Dato: Februar 16, 2017, 17:46:41 »
Hej

Jeg har nu heldigvis aldrig oplevet, at min MK3 har sat sig så fast, at det gav større problemer, men det var faktisk Jens´s tråd om ny spindel, som fik mig til at spørge.

Jeg gider selvfølgelig ikke rode med det (tid + penge) "bare er fordi jeg kan", men der er også logik i det Bjørn siger - især fordi selve spindlen jo også er væsentlig kraftigere.

Det er en søjle bore/fræse maskine jeg har, og jeg er vældig glad for den, med de begrænsninger sådan en nu har - bl.a. måtte "rufle / vibrationsgrænsen" da gerne være lidt højere.
Når det kommer til stykket er motorkraften og selve søjlekonstruktionen måske nok større begrænsning end konusstørrelsen.

Tak. Tænkeboks igen. ;)
Tror du har ret der ,det er maskinen der sætter begrænsningen og ikke mk3/ mk4
Smed af guds nåde

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: MK3 - MK4 Forskel?
« Svar #8 Dato: Februar 19, 2017, 11:32:26 »
Nå. Det blev en nem beslutning. Da der endelig kom billeder fra sælgeren, var det et MK3 hoved, helt mage til det jeg har i forvejen. :o
Mange unødige spekulationer, men det er da rart nok, at jeg ikke er den eneste, der ikke ved alverden om fræsere. ;D
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.