Forfatter Emne: Mere hærdning.  (Læst 5123 gange)

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Mere hærdning.
« Dato: Januar 22, 2015, 10:51:36 »
Nå ja. Jeg tumler jo stadig med tanker om selv at lave hurtigskift, men for ”Dælen” hvor dukker der mange spørgsmål op, når man gerne vil gøre det så godt som muligt.

Spørgsmål 1: Jeg har tusket mig til en stang 40x80 ”almindeligt jern”, som egentligt var tænkt til formålet. Det er dejligt nemt at arbejde i, - men kan jeg hærde det efter forarbejdning.
Der er sikkert for lidt kul i, men det jeg har fået ud af Youtube er, at jeg først kan ”orangegløde” det og nedkøle i vand. Dernæst ”blågløde” og køle i olie. Er det rigtigt?

Spørgsmål 2: Ellers må jeg jo bruge noget andet til noget af det i hvert fald.
Kan man arbejde i kilestål? Evt. ved at følge Hans´s opskrift her: http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=1348.0

Hvis ikke nogle af mine ideer dur :-\ hvad skal jeg så have fat i?
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.

m_kilde

  • Sr. Member
  • ****
  • Indlæg: 55
Sv: Mere hærdning.
« Svar #1 Dato: Januar 22, 2015, 20:58:55 »
Hvis stålet har lavt kulstofindhold - kan du gør en del ved at indsatshærde, start evt på denne side:

http://www.ebi.dk/kompetencecenter/ordforklaring.aspx

så kan du jo rode videre på nettet for at finde yderligere information.

Mogens Kilde

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Mere hærdning.
« Svar #2 Dato: Januar 23, 2015, 19:05:25 »
Jeg tro sådanset ikke det er nødvendig at hærde holderne, på mit tidligere arbejde, havde vi nogle Malcus holdere de var af støbejern, og ikke hærdet, det havde da holdt i 25 år til produktions drejning, og var stadig i fin "kondition".

Husk altid at skille tingene ad.

BjørnH

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 109
Sv: Mere hærdning.
« Svar #3 Dato: Januar 24, 2015, 10:13:56 »
Malcus hurtigskiftesystem , både stålholdere og grundkrop, er lavet af indsatshærdet kromnikkel,
lad ikke en "nopret" overflade snyde dig - - - :)


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Mere hærdning.
« Svar #4 Dato: Januar 24, 2015, 10:36:58 »
Jeg mener nu bestemt det er støbejern, jeg har arbejdet med dem i mange år.
Det hændte at de knækkede i bunden, men kun hvis de blev knokkelspændt.
Som jeg husker det var den nemme at fræse i med en HSS endefræser, så de er meget blødere en hærdede
 holdere.
Men de kan jo have ændret det senere, dem jeg brugte var fra 1962, da hed de kun Malkus.
Senere hedder de vist toolfix-malcus

Vi brugte også nogle Rapid holdere, de var hærdede og utrolig hårde, der var sommetider problemer med skruerne, da begge dele var hærdede, og de var bare hærdet rigtig hårdt, her var der ikke noget der bed på.
« Senest Redigeret: Januar 24, 2015, 10:46:54 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Mere hærdning.
« Svar #5 Dato: Januar 24, 2015, 14:20:56 »
Dem jeg har hedder toolfix. Og det er støbejern ingen tvivl om det, men nok ikke noget hvilken som helst, men de kan godt rykkes i stykker.
Hans

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Mere hærdning.
« Svar #6 Dato: Januar 24, 2015, 16:32:04 »
Ja men Malcus/toolfix er nu nogle rigtig gode holdere, selv om de ikke er hærdede.
Så min pointe er, at holdere lavet i almindelig uhærdet stål, vil være udmærket til hobbybrug.

Det vil være en fordel hvis selve grundblokken er hærdet, så du ikke har to ens "bløde" materialer der arbejder sammen.

Begynder du at hærde, trækker holderne sig også noget, så skal de slibes efterfølgende på anlægsfladerne.
Husk altid at skille tingene ad.

Tommy

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1794
Sv: Mere hærdning.
« Svar #7 Dato: Januar 24, 2015, 17:28:27 »
@ m-kilde. Tak for linket - det er sådan set det samme, som der står i Fagteori under hærdning, og jeg tror ikke mine evner rækker til at lege med kulholdig gas, beskyttelsesgas osv.

@ Jens m.fl. Det er nok det her med gerne at ville gøre det så godt som muligt ;D
Men jo! Det er jo kun til hobbybrug og i hobbystørrelse, så jeg må nok droppe hærdningen, og så finde noget egnet stål til de dele af blokken (jeg regner med at lave den i flere dele) hvor det er nødvendigt.
Jeg må på jagt hos den lokale jernpusher. ;)

Tak for svarene. :)
Mvh. Tommy
Der skriver, som kvinder taler- Lidt hurtigere end hjernen kan følge med til. ;-)

System i rodet er bedre end rod i systemet.