Forfatter Emne: manual  (Læst 59478 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #15 Dato: December 31, 2009, 12:50:55 »
Det var da en uhyglig pris for stål.
Prøv et lokalt maskinværksted, måske har de lidt rester du kan købe billigt.
Spørg efter noget automatstål, det er utrolig bearbejdningsvenligt. (ikke så velegnet til at svejse i)

Ja kør aldrig længere udenfor trekloen end nødvendigt, hav stålholderen med mindst mulig udhæng, sørg for din fortsætterslæde ikke er kørt langt frem, og at den er låst.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #16 Dato: December 31, 2009, 14:36:32 »
Hej Preben

Du har nok ret i at megen af den snak der foregår kan virke sort på nogen.
Vi er jo en del der har været i faget i mange år så meget er indforstået.

Lige lidt om jern/stål
Der er kun tale om jern når det er ren Fe og det kan kun fremstilles i et laboratorie er meget blødt og ingen praktisk anvendelse.
Når man kommer tilsætningsstoffer i jern hedder det stål.
Det mest almindelige tilsætningsstof er kulstof.
For at stål kan hærdes skal kulstofmængden være min 0.3%
Kulstofstål betegnes ud fra mængden af kulstof f.eks.
Stål 37 (0.37% kulstof) blødt stål men at bearbejde.
Stål 60 meget sej og noget vanskeligere at bearbejde.
Jens nævner automatstål, her er tilsat bly eller svovl som gør det nemt at bearbejde, stålet bliver dejlig kortspånet.

Du skriver at du er ved at lave nogle studser til en vandslange, men husk stål ruster.

Rustfast (intet stål er rustfrit) er tilsat bl.a. krom og nikkel. Fås i mange kvaliteter heriblandt også i en automatkvalitet.

Undskyld der gik lidt faglærer i den.

600 kr for 1 m Ø30 aldrig i livet, gør som Jens skriver eller find en produkthandler.
« Senest Redigeret: December 31, 2009, 14:38:56 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

j håndstad

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 461
Sv: manual
« Svar #17 Dato: December 31, 2009, 17:03:25 »
Hej Preben.
Hvor i landet befinder du dig.

Mvh Jørgen.

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #18 Dato: Januar 02, 2010, 12:59:21 »
det var meget fint at du lige fortalte mig det med at forsætterslæden skal være låst så det vil jeg gøre næste gang for jeg har ikke rigtig haft heldet med mig endnu med at tage afsked med min emner jeg vil godt høre jer om afskedsstålet skal være meget tyndt da det jeg bruger er et som ikke passede til min holder men har tilpasset den så den går fint ind i holderen jeg kører med 500 omdr i 2 gear når jeg tager afsked med emnet  jeg bor i odense så hvis der er nogen herinde som kender en dygtig drejer som bor i odense kunne det være intressant lige at få en snak med ham

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #19 Dato: Januar 02, 2010, 13:29:03 »
Hej
Er dit stikstål løse hårdmetal platter?
Hvis det er tilfældet, er 500 o/m nok lige i underkanten, hvis det er en ø 3o mm du skal stikke over.

Hvis det er toolbits-stikstål, er det tilgengæld for stærkt.

Hvis du først har brændt dit stål af, vil emnet ofte være blevet hærdet, og forsøg med nyt skær, ofte være nytteløst.

Sæt evt et billede ind af dit stikstål

Jeg vil mene det gerne skal være 4mm eller derunder i bredden.


mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #20 Dato: Januar 02, 2010, 15:37:35 »
Bruger du toolbit skal du køre ca. 25m/min ved Ø30  er det ca.250 omdr/min.
Bruger du HM skal du køre min. 125 m/min ved Ø30 er det min 1300 omdr/min
Du skal bruge boreolie, det letter spånafgangen og spånerne har ikke så nemt ved at pakke i sporet, det gælder både toolbit og HM.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #21 Dato: Januar 02, 2010, 22:38:24 »
                      Hej igen
jeg sender lige et billeder som i kan prøve at kigge på det kan være at det gør det lidt nemmer for jeg er træt af at lige meget hvad jeg gør så vil det bare ikke som jeg vil men jeg måtte bruge min nedstryger da mit stål blev helt rødglødende så det er nok færdigt det stål jeg drejer i er en aksel som har siddet i en elmotor som jeg laver de studse af
« Senest Redigeret: Januar 02, 2010, 22:44:21 af preben »

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #22 Dato: Januar 02, 2010, 22:51:34 »
her er der lige et billede mere

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #23 Dato: Januar 02, 2010, 23:07:14 »
Hej Preben

Det ser ud til at du har vendt holderen på hovedet.

Prøv dette: frigang på stikstål mellem 5 og 10 grader

/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #24 Dato: Januar 03, 2010, 00:39:36 »
 ja du har ret at den vender på hovedet men det var med vilje for at gøre den lidt mere sikker da det ikke er et stål som normalt passer til holderen men den passer i pinolhøjden den eneste jeg udmildbart kan se er at jeg ikke kan komme så tæt på min klo da den fylder lidt mere efter at jeg har vendt den men jeg prøver lige at vender den og ser hvad der så sker det billede du sendte er det en anden type stål eller model ja jeg spørger meget men jeg vil bare være helt sikker på at jeg har forstået det rigtigt for at komme vider på den rigtige måde så du må bære over med mig  jeg skal lige høre dig af angående kursus
som jeg har tænkt på at tage i 14 dage for at få noget mere grundliggende viden og så er det også lidt nemmer når man har en stående ved siden af som både kan forklare og vise hvordan man gør da det.    det jeg vil høre dig af er om det er nok med 14 dage bare for at komme rigtigt igang
« Senest Redigeret: Januar 03, 2010, 00:49:57 af preben »

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #25 Dato: Januar 03, 2010, 08:30:44 »
Se lige dette link:
http://www.fagteori.dk/drejebaenken/drejebaenkens-vaerktoej/hss-staal.aspx

På et 14 dages drejekursus vil du kunne lære alt hvad du har brug for for at udnytte din maskine, det er en rigtig god ide. Hvor bliver kurset holdt og hvad hedder det.
« Senest Redigeret: Januar 03, 2010, 08:32:48 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

preben

  • Gæst
Sv: manual
« Svar #26 Dato: Januar 03, 2010, 09:31:54 »
jeg har ikke undersøgt det endnu men vil gå igang inde så længe med at undersøge hvor jeg kan komme ind  jeg har hørt at et kursus koster et sted imellem 600 og 800 kr pr uge
ved du hvor man kan købe billige stålholder og og nogle værktøjsholder som den jeg har sendt et billed af for jeg kunne godt tænke mig at jeg kunne skifte mit værktøj ud uden at jeg skal skifte min stålholder hele tiden jeg har 3 værktøjsholder

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: manual
« Svar #27 Dato: Januar 03, 2010, 10:13:55 »
Stålholder/ værktøjsholder
Jeg kan se at du har en hurtigskifte stålholder med 3 løse stålholdere, den ser ud til at være af proff. kvalitet. Du skal prøve om du kan finde ud af hvad fabrikat det er før vi kan finde noget billig.
Værktøjsholder fås i mange kvaliteter nogle meget billig fra Kina som ikke bruger standardplatter (nu taler jeg om holdere til HM platter).

Her er en billig en og oven i købet fra Odense
Han muligvis også hjælpe med ekstra stålholdere.
http://www.vcfyn.dk/?id=71824&catalogue_selected=112479_2781
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #28 Dato: Januar 03, 2010, 11:53:40 »
Hej
Den Stikstålsholder er ikke optimal, der er alt for lang udhæng.
Prøv evt at kikke på stikstålsholdere og stikstål her. (toolbits)
WWW.net2l.dk
(jeg har sådan et her, det fungere fint, og ekstra klinger, er ikke ret dyre.)
Det er rigtige stikstål, som er nemme at slibe, de skal ikke slibes på siderne, men kun på enden, og så toppen hvis der skal være en spånbryder.

Men ellers som Frylund foreslår, www.vcfyn.dk

Men ellers vent lidt, med at stikke dine emner af, indtil du får lidt mere erfaring, lige nettop afstikning er noget der godt kan drille, selv for erfarne drejere.

Det jeg foreslår nu, er slet ikke efter bogen, men jeg havde på et tidspunkt, en lille klejn drejebænk som ikke kunne klare et stikstål, der brugte jeg følgende metode.
Sæt o/m til ca 100, brug en nedstryger, og sav så forsigtigt mens emnet rotere, det bliver rimeligt lige.
Men pas på den roterende treklo, hav ikke løse beklædningsgenstande, sæt hænderne således på nedstrygeren, at du ikke række ind over trekloen.

MVH jens
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: manual
« Svar #29 Dato: Januar 03, 2010, 11:55:31 »
Husk altid at skille tingene ad.