Forfatter Emne: Hjælp til 0-punkter  (Læst 10909 gange)

jack

  • Gæst
Sv: Hjælp til 0-punkter
« Svar #15 Dato: Februar 25, 2010, 20:01:31 »

Hej Aniz.

Øv-Øv-Øv-Øv ??? ???
Jeg kunne ikke lave kones dimser, jeg kan simpelthen ikke lave emne eller
program 0-punkterne, jeg forstå det ikke, jeg har prøvet med G50, ved det er mig der ikke kan finde ud af det, har også prøvet med u og w dem kan jeg 0 stille hvor jeg vil, men hver gang maskinen bliver slukket eller køre ud i referencepunkt ,0 stiller den, og så kan jeg starte forfra DAM.
Maskinen har G1-G2 osv. det hedder de  bare også i hukommelsen men reagere kun på værktøjsopkald T1 til T16, det har jeg prøvet. Er lidt desperat nu. Jeg har også en cnc fræser Tos 32 med Heidenhain 155 stryring fra 1991 den er da til at finde ud af, der kan jeg sætte 0-punkten hvor jeg vil.

Med venlig hilsen og tak Jack.

Aniz

  • Gæst
Sv: Hjælp til 0-punkter
« Svar #16 Dato: Marts 01, 2010, 09:55:36 »
Hej Jack

Sådan her sætter vi emne-nulpunkt ude på firmaet: Man vælger det værktøj man skal køre med, derefter kører du ned til emnet og tangerer emnet. Der står nu nogle koordinater på din skærm som du skal ha ført ind i dit offset. Vi plejer at ha skærmen til at vise relative pos. når vi tangerer, hvis du har tangeret på Z-aksen skriver du den værdi der står i Z ned og slår maskinen om til at vise Absolute pos. Den værdi der står der skal du ha trukket den Relative værdi fra, og så derefter indtaste den værdi i dit Offset/Geometry med den kanp der hedder Input (hvis den ikke virker så prøv Alter).

Tangering på X-aksen er lidt det samme, men der er det dog nemmest at ta en spåne efter du har tastet værdier ind og så måle emnet . Hvis du så f.eks har kørt maskinen til X20.0 og dit emne måler 25 mm så lægger du de 5 mm ekstra til din Offset/Geometry X-værdi (er emnet mindre trækker du det fra). Er dit emne under 1mm for lille/stort så indtast værdien i Offset/Wear istedet.
Hvis dit enme f.eks. kun er 0.1mm fra at ha det rigtige mål taster du 0.1 ind i Offset/wear og trykker Input. Det samme gør du hvis der allerede står en værdi, her bruger du bare +Input knappen (så finder maskinen selv ud af at lægge værdien til). denne funktion bruger du osse når din platter efterhånden bliver lidt slidt. Når du har fået dine X-værdier til at passe skal du ikke røre ved dem igen før du har haft værktøjet ude af maskinen. Skifter du platter er afvigelsen så lille at du kan gøre det i Offset/wear.
Alt dette er jo godt nok en lidt lang process, derfor kan jeg kun anbefale at du sætter en håndfuld værtøjer op som du tit bruger, og hvis du så skal bruge andre værktøjer skal du kun måle dem op og ikke allesammen. (husk at hvis du har ændret i dit offset skal du altid kalde det værktøj igen inden ændringerne træder i kraft)
Når du så engang skal til at lave et nyt emne skal du bare tangere alle dine værktøjer i Z og indtaste de givne værdier. (X ændrer sig jo ikke da x0 ligger inde midt i emnet)

Håber du kan bruge overstående roman til noget ;)

Aniz

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
Sv: Hjælp til 0-punkter
« Svar #17 Dato: Marts 01, 2010, 15:34:30 »
Hej Jack
Du skriver i begyndelsen af tråden at du har en dansk manual som er skrevet noget uforståelig. Måske var det en ide at scanne de sider ind der vedrører emne 0-punkt og så smide dem ind her. Der er mange kloge hoveder herinde som garanteret vil forsøge at hjælpe.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

jack

  • Gæst
Sv: Hjælp til 0-punkter
« Svar #18 Dato: Marts 02, 2010, 21:50:40 »
Aniz.
Det er lige det jeg har gjort med stålene, men det jeg ikke forstå er at sætte
program 0-punket g50 op, maskine har referancepunkt i begge axseler som den skal køre tilbage til, ellers vil den ikke køre, jeg synes ikke det virker særligt professonelt at stå med en tommestok og måle, og så gange og dividdere for at få det til at gå op med referancepunktet og emnepunket, men det er smadder godt, det du skrive, har fået rigtig meget ud af det.

Ps. jeg skal nok sender sider fra manualen, på et tidspunkt.

Mange tak og hilsen Jack.

jack

  • Gæst
Sv: Hjælp til 0-punkter
« Svar #19 Dato: Marts 14, 2010, 20:52:05 »

Hey alle.

Juhu, nu har jeg fundet ud af, og sætte program 0-punktene, og lave programmer,
( har lavet kones dimser til køkkenkniveholder ) det var en masse hjælp her indefra,
 bl.a. og prøve sig frem ,der hjælp Tak Tak Tak Tak Tak for hjælpen.

Hilsen Jack