Forfatter Emne: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser  (Læst 68182 gange)

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #75 Dato: November 17, 2012, 17:43:10 »
Der er skruet sammen, så der er to sekundær viklinger i serie.
Billede?
Har du lavet kobberskruer? Det vil nok være den ideelle løsning på det sted.

Nej der er alm. undersænkede M6 stålskruer, jeg tror ikke en kobberskrue i samme størrelse, vil kunne spændes tilstrækkeligt.
Umidelbart virket det til, at der ikke er problemer med samlingerne, for de bliver ikke varme.
Men der er nok risiko for at samlingen, bliver for dårlig over tid, når de to forskellige materialer opvarmes og afkøles.

Men det er ikke særligt godt med kun to sekundær viklinger, det giver en tomgangsspænding, på kun omkring 2.2 volt.
Det kræver meget kraftige forbindelser til svejsestedet, for at undgå spændingsfald.

Med to stk 50mm2 kabler a 0.44 m, til prøveopstilling, er der kun 0,5 volt på svejse-polerne, men inde på afgangen på sekundær viklingerne, er spændingen 1,7 volt.
Så forbindelsen til polerne, skal nok op på omkring 240 mm2 som sekundærviklingerne.
Så et tangsystem, med faste stænger, vil nok være en god løsning.

Jeg har dog ikke pt, en god ide til et tangsystem.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #76 Dato: November 18, 2012, 03:18:44 »
Jeg tror, at du kigger i en forkert retning.
Hvis kablet æder så meget strøm, må det blive ganske varmt.
Hvis du har dårlige forbindelser gennem samlingerne kommer strømmen ikke frem, men det giver ikke nødvendigvis en masse varme.
Fra den ene ende af den sekundære spole har du fem samlinger. Prøv at måle spændingen de fem steder.
1. Fra spole til kabelsko,
2. fra kabelsko til kablets kobber,
3. fra kobber i den ene ende af kablet til kobber i den anden,
4. fra kobber til sko i den anden ende og endelig
5. fra den yderste sko til elektroden.
Summen af de fem forskelle skal give de 0.6 V der forsvinder i hvert kabel.

Det er kun hvis punkt 3 giver et relativt stort fald, at det vil hjælpe med tykkere kabler.


jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #77 Dato: November 18, 2012, 11:39:43 »
Jeg er nu ret sikker på, jeg kikker i rigtige retning :)

Det er i de 2 stk 50 mm2 kabler, det store spændingsfald finder sted, og de bliver rygende varme på få sec.

I mit første forsøg med kobberviklingerne, bruge jeg to stykker kobberplade 2.5 x 40 mm og ca 150 mm lange, skruet direkte på viklingerne, her kunne jeg punkte 2 + 2 mm plader sammen, og viklingerne blev ikke varmere nogen steder en man kunne holde en finger på dem, heller ikke de sammenskruede samlinger.

Med de to stykker 50mm2 kabler, der hver er 0,44 m,  kan jeg ingen gang punkte
 1 + 1 mm plader sammen.

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #78 Dato: November 18, 2012, 13:48:18 »
Det er rart, når problemerne selv fejlmelder.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #79 Dato: November 19, 2012, 23:37:37 »
Jens: Hvad var grunden til at du opgav al lave alu-vikling af U-stykker?

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #80 Dato: November 20, 2012, 06:54:24 »
Jens: Hvad var grunden til at du opgav al lave alu-vikling af U-stykker?


De er måske heller ikke helt opgivet, men jeg ville prøve med kobber, da jeg fandt lidt, der kunne bruges i gemmerne.

Nu går jeg er tumler lidt, med at lave et tang system, så jeg får ikke testet mere, før det er lavet.
Jeg havde egentlig regnet med, at lave armene i messing, men til min store overraskelse, er modstanden i messing omkring 3,5 gange højere end i kobber.

Er du kommen i gang, med at bygge en punktsvejser?

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #81 Dato: November 20, 2012, 13:13:27 »
Er du kommen i gang, med at bygge en punktsvejser?
Ja. Venter på et amperemeter, som skulle ankomme fra Kina i løbet af ugen.
Jeg fik fat i et stykke kobber på 11*100*500 mm i går, som jeg har tænkt mig at lave to viklinger af. Ved lige nu ikke om de skal saves groft ud med bajonetsav eller fræses hele vejen. Det bliver nok en kombination.
Ideen er, at den lange arm i nederste lag skal have elektroden (en rund stang drejet med en excentrisk spids) for enden.
På den øverste stang skal der så hængsles et vinklet stykke med den anden elektrode. For at få strømmen uskadt gennem hængslet, skal der skrues nogle kobberkabler på arm/vippearm.
ZigZag-stykket støber jeg af kobber ved at fræse et hul ud i en vermaculite.-plade og derefter hælde smeltet kobber i det. Det fungerer fint. (Min første prøve lavede jeg med en lille brænder fra HN (http://www.harald-nyborg.dk/p5070/express-blaeselampe). Den har nu fået stukket snuden gennem et stykke vermaculite, så plasten ikke smelter mere end det skete i første eksperiment.)
ZigZag stykket skal skrues fast fra ydersiden, og der kommer en afslebet printplade mellem lagene og mellem jernkerne og vikling. Samlingerne har et areal på 350 mm², det burde kompensere for eventuelle ujævnheder i overfladerne.
Målene bliver omkring 180 mm² i tværsnit (16,5*11 mm) og med 200 mm lange stænger ud i verden.
Jeg har ikke så store ambitioner som du har. Kan jeg punktsvejse en 1 mm plade (siden fra en computer-kasse) vil det fint dække mit behov.
Hørte lige i går om en elektrodesvejser, der endte sine dage hos jernhandleren. Kobberet alene indbragte over 2000 kr. Den kunne nu også punktsvejse 5 mm syrefrit stål, så helt lille har den ikke været.
PS. Endestykket bliver 23 mm højere, så det går over/under de to plader.
« Senest Redigeret: November 20, 2012, 13:15:05 af ErlingSj »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #82 Dato: November 20, 2012, 22:55:57 »
Det lyder jo som om du er godt igang :)
Du kunne jo også bruge et svejsekabel, som viklinger det er mest det der er brugt, i micro-ovns punktsvejsere.
Svejsekabler er faktisk ikke så dyre igen, jeg fandt noget 95mm2 kobberkabel til 145 kr pr m

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #83 Dato: December 01, 2012, 21:51:24 »
Nu kom jeg lidt videre - kineserne fik endelig nusset et amperemeter op til mig.
Med 2*50 mm² startkabel parallelt viklet 1 3/4 omgang måler jeg 520A på det ene kabel.
Målt på begge, når den op på 930A, men da skalaen er til 600A er det nok ikke helt korrekt.
Kabelenderne blev mast fast på en kobberklods med et par varmetænger, igen ikke specialt ideelt og præcist.
Kablerne bliver ganske lune, men primærviklingen holder sig nede i temperatur.

Hvordan går det med dine eksperimenter? Eller er du - som jeg - lettere arbejdsramt og forstyrret af andre spændende projekter?



jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #84 Dato: December 02, 2012, 00:35:57 »
Nej jeg er ikke gået helt i stå, jeg laver lidt i ny og næ.
Jeg er ved at lave et tangsystem, og nogle kabler til den bevægelige del.

Jeg har købt noget 95mm2 svejsekabel, som skal bruges til forbindelsen, fra de sekundære viklinger (der er 225 mm2) og til den bevægelige del i tangen.
Jeg sætter 3 x 95mm kabler her, for ikke at få spændingsfald her.
forbindelsen til den faste del af tangen, laver jeg i 2,5 mm kobber plade. (285mm2)

Jeg har drejet/fræst kabelsko med gevind og møtringe i kobber.
mvh jens
« Senest Redigeret: December 02, 2012, 00:40:38 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #85 Dato: December 02, 2012, 04:19:06 »
Det ser rigtigt flot ud.
SÅ vidt jeg kan tolke billederne kører du også 13/4 omgang rundt i den sekundære vikling.
Jeg er ret misundelig på dine kabelsko - mangler lige 20 t for at kunne efterligne dem. Jeg håber, at du har enderne af kablerne helt i bund i hullerne, ellers bliver det jo kun den tynde side, der skal transportere strømmen. Jeg regner med at skrue en plade med lidt for små huller oven på enden af viklingen, og så lade den mase kablerne godt sammen.
Det bliver spændende at følge dit projekt.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #86 Dato: December 02, 2012, 15:23:29 »
Ja Kabelskoene er nok et lidt svagt punkt, men kabelenden er helt i bund af hullet.
Kabelskoene har et hul på ø 12,5 og er ø 17mm  udvendig, inden presningen.

Men om der bliver meget spændingsfald, det kan jeg jo måle mig frem til, når jeg kommer så langt.

Jeg fandt frem til, at bedste måde at skære kablerne over (for mig), er at bruge en kraftig hobbykniv, og så banke den igennem med en fiberhammer, det giver et helt rent snit, som ikke stubber kabel enden op.

Svejsekablet købte jeg her, det var lige i nærheden, men de har også en web shop.
http://shop.randersindustriservice.dk/shop/svejsekabel-stelkabel-20.html

mvh jens
« Senest Redigeret: December 02, 2012, 15:27:59 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #87 Dato: December 04, 2012, 22:17:05 »
Så kom jeg lidt videre, jeg har lavet en ramme i rustfast, som fundament til klemmetangen.
Jeg har kortet en luftcylinder op, så den passer i længden.
Armene er i ø 25mm kobber, jeg mangler at bore hullerne op til polerne, jeg regner med at lave dem ø 16mm. Jeg har slidset armen op, så de kan klemme om polerne. Det er en af de måder, fabriksfremstillede små punktsvejsere bruger. (andre bruger kilebolte, som i gammeldags pedalarme. De store punktsvejere sidder polerne i en konus.)

Foreløbelig er det bygget ind, i det gamle svejsekabinet, desværre bliver der ikke plads til el og luftstyringen.

Begge arme er isoleret fra, så de ikke har forbindelse, til metallet i rammen og kabinettet.

mvh jens
« Senest Redigeret: December 04, 2012, 22:27:24 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

mhh

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 200
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #88 Dato: December 05, 2012, 20:19:41 »
For hulen det ser godt ud!

ksor

  • Gæst
Sv: Punktsvejser forsøg, lavet af elsvejser
« Svar #89 Dato: December 06, 2012, 06:37:36 »
Rigtig flot lavet - men en formue er sat i alt det kobber !

Og dine kabelsko - de er lige til at kopiere  ;D !