Forfatter Emne: Titanium og berrylium kobber/messing  (Læst 4522 gange)

GlForum

  • Gæst
Titanium og berrylium kobber/messing
« Dato: April 05, 2007, 07:37:40 »
Fra : Rofl (cosworth@mail.dk)
Dato : 09-11-2006 12:55

Hej
Er ved at dreje titaniumsventiler til bilmotor og har fået oplyst at jeg skal dreje ventilsæderne i enten kobber, messing, støbejern eller berrylium kobber (messing)
Jeg har læst ALT hvad jeg kan finde om emnet men er ikke blevet meget klogere. Har set at nogen Amerikanerne bruger berrylium kobber i topstykkerne, men hvad siger I - skal jeg bare holde mig til det og hvad er forskellen ?
Messing vil jo være nemmere for mig at skaffe, men det er der vel også stor forskel på - jeg vil kun bruge det rigtige.

mvh

ROlf, København

GlForum

  • Gæst
Sv: Titanium og berrylium kobber/messing
« Svar #1 Dato: April 05, 2007, 07:38:40 »
Fra : Frits Knudsen (frits.k@city.dk)
Dato : 11-11-2006 20:23

Hej Rolf.

Hvis du vælger en berryliumlegering, så vær opmærksom på, at berrylium er meget giftigt. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Berrylium
Du kan springe ned til overskriften 'Health effects'

Med venlig hilsen,
Frits.

GlForum

  • Gæst
Sv: Titanium og berrylium kobber/messing
« Svar #2 Dato: April 05, 2007, 07:39:31 »
Fra : Rofl (cosworth@mail.dk)
Dato : 15-11-2006 12:43

Hej Frits

Tak for dit svar - jeg var ikke selv lige opmærksom på hvor farligt berrylium kopper er - kan godt se det er noget giftigt stads -og kan da også se at NASA bruger det - så koster det nok kassen. ;-/

Men jeg savner lidt mere info vedr det jeg skal lave - det er jo ikke sikkert det skal være beryllum kobber - men at messing eller et andet stof vil være perfekt til det jeg skal bruge det til.

Rolf

GlForum

  • Gæst
Sv: Titanium og berrylium kobber/messing
« Svar #3 Dato: April 05, 2007, 07:40:32 »
Fra : Rofl (cosworth@mail.dk)
Dato : 15-11-2006 13:42

Hej igen Frits :-)

Nu har jeg lige fundet et sted hvor de sælger de sæder jeg skal bruge. Og jeg kan se at de også har fundet et andet materiale istedet for den giftige berrylium kobber.

Men kan nogen "gætte" hvad materielet er, så jeg selv kan dreje dem ?

http://www.stealth-medical.com/auto/autoCopperValveSeats.htm

Håber I kan hjælpe

Rolf

GlForum

  • Gæst
Sv: Titanium og berrylium kobber/messing
« Svar #4 Dato: April 05, 2007, 07:41:23 »
Fra : Mikkel B (wooptiwoop@hotmail.com)
Dato : 16-03-2007 23:58

BeCu er noget giftigt noget - hvis man vel at mærke ikke følger anvisningerne !! Vi laver masser af emner i det materiale da det er utroligt modstandsdygtigt overfor "elementernes rasen" og samtidigt stærkt og formfast. Man kan sagtens dreje og fræse i det. Farligheden opstår når der kommer luftbårne partikler der så kan smutte ned i lungerne. Dvs slibning, filning og den slags. Man kan dog gå udenfor/god ventilation og evt bære maske. Kig på health factors for Rockwool og du vil tænke tilbage på alle de gange du har haft med det at gøre uden beskyttelse.
Hvis du meget gerne vil have de ventilsæder i BeCu kan jeg sikkert nok skaffe dig lidt materiale fra vores brokkasse. Det vil koste dig alt for meget at skaffe det gennem en leverandør.

rofl

  • Gæst
Sv: Titanium og berrylium kobber/messing
« Svar #5 Dato: September 30, 2011, 11:08:17 »
Fandt lige dette indlæg som er tusse gammelt, men stadig aktuelt  :D

Vil da godt lige dele mine nye erfaringer med jer. Jeg fandt noget ny udviklet kobber i USA igennem mine Nascar venner. Det leder og har de samme tal som beryliumskobber, men det er ikke giftigt på samme måde.  Kobberet er udviklet til brug for racerbiler, hvor maskinudviklerne ikke ønsker at bruge det farlige berrylium kobber på værkstedet. Bestilte en god stand hjem til mig selv - den blev væk i posten  ??? Bestilte en ny - den blev også væk  ???. Så bestilte jeg den med en dyr levering (ups) med den betingelse at dukkede jeg gamle op vil jeg også afsætte den. Få dage efter fik jeg stangen og det er super lækkert kobber  ;D
Her nogle måneder efter har jeg så fået en af de første som blev væk, så nu har jeg rigeligt materiale hvis nogen skulle få brug for det.
Alt for nu og tak for et altid godt forum  :)
Rolf, København