Forfatter Emne: Lille Drejebænk  (Læst 14023 gange)

drejeren

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Lille Drejebænk
« Dato: Februar 17, 2012, 23:13:51 »
Hej
Jeg drømmer om en lille drejebænk til lige at dreje en bolt eller lignede en søndag eftermiddag, er der nogen der kan anbefale en model.
Mvh.
Henning

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #1 Dato: Februar 18, 2012, 10:24:02 »
Ny eller brugt, og hvad må den koste?
Hvis det skal være en ny, er der jo reelt kun Kina drejebænkene, at vælge imellem. Jeg har ingen erfaring med dem, men efter hvad jeg sådan har læst mig til, skal man holde sig fra de helt små modeller, derimod er de lidt større ganske udmærkede, men så ryger prisen jo også deropaf.

Jeg har selv en ældre Engelsk Boxford drejebænk, den er jeg rigtig god tilfreds med.

Så lige denne her i GG, kender ikke bænken, men umidelbart ser de ok ud til prisen (kr. 4500)
http://www.guloggratis.dk/maskiner/vaerktoj-arbejdsredskaber/drejebaenk/annonce/14360273-metaldrejebaenk-saelges

mvh jens
« Senest Redigeret: Februar 18, 2012, 10:37:02 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #2 Dato: Februar 18, 2012, 14:08:48 »
Du skriver, at du gerne vil kunne lave gevind og andre småting på bænken.
Hvis du kigger på http://spitco.dk/drej/drejebaenke.php, kan du se nogle specifikationer på små til store bænke.
Læg især mærke til, hvilke stigninger, de kan klare. En lille bænk kan ikke bruges til at lave store, grove gevind, selv om den sagtens kan holde emnet.
Hent evt. et katalog her: http://clouthurmer.regado-dev.dk/regado.jsp?type=page&id=130 for at se de forskellige størrelser og stigninger.

PS. Udfyld feltet lokation i din profil, så kan der let dukke et medlem op i nærheden, som du kan få en snak med.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #3 Dato: Februar 18, 2012, 17:22:04 »
Den jens linker til ser ud til at være et rigtig godt køb, prisen er meget fornuftig så man skal nok være hurtig.
Jeg har selv en lille kineser der er i familie med den, og jeg kan skære gevindstigning på 3 mm, og jeg har aldrig haft brug for at lave større gevind.
Du kan se min bænk, som koster 14K fra ny, her:
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=252.0

Drejebænken er allerede solgt :(
 
« Senest Redigeret: Februar 18, 2012, 17:56:50 af Frylund »
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

drejeren

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #4 Dato: Februar 18, 2012, 21:39:04 »
Det er kun til småting, det grove kan jeg lave på arbejde. men jeg har ikke erfaring med små maskiner
det er mere de større jeg arbejder med, jeg nåde ikke at se den på gul og gratis man skal godt nok være hurtig.
Mvh
Henning

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #5 Dato: Februar 19, 2012, 07:50:29 »
Ja de gode varer på Blå Avis og Gul & Gratis forsvinder meget hurtigt.
Her er min 280'  http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=387.0
jeg søger en lidt størrer afløser så den bliver/er til salg for 8000,-. Har ikke fundet afløseren endnu så den er ikke annonceret andre steder end her da jeg helst ikke vil undvære bænk i længere tid.
Claus.
« Senest Redigeret: Februar 19, 2012, 18:22:56 af Rim »
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

Dr. Metallic

  • Gæst
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #6 Dato: Februar 19, 2012, 08:25:11 »
Rim - Du præsenterer din maskine som om der er et par billeder med  :D


Det er nu ikke helt sandt med annoncerne, det der er vigtigst er is i maven. Igår hentede jeg en Pear Stickelsliber der har været til salg i det meste af et halvt år. Prisen er gradvist reduceret, og da vi endte på 1/3 af oprindelig pris, så huggede jeg til. Naturligvis fulgte et spritnyt tangsystem med, samt en diamantskive...Mindre kunne ikke gøre det.  :D

Jeg skal så lige have gjort op med mig selv om jeg virkeligt ønsker at have to stickelslibere stående, ellers må den ene jo ud  ???

Rim

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 143
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #7 Dato: Februar 19, 2012, 18:28:44 »
Øhh jeg kan da ikke se der er noget galt (længere)  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Ja det med is er godtnok er ved at blive lidt kold udenpå også  ;D

Jeg har også gang i noget andet bytten rund men det holder jeg lige for mig selv lidt endnu  :P :P ::) Ja det er en rigtig teaser  :D
Nu er temperaturen da sådan igen at man kan få varmet garagen op syntes godt nok det har været pisse koldt derude de sidste par gange jeg har lavet noget.
Claus.
« Senest Redigeret: Februar 19, 2012, 18:30:45 af Rim »
Livet er for kort til små værksteder, Aboga 823 , Mondiale

drejeren

  • Jr. Member
  • **
  • Indlæg: 11
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #8 Dato: Februar 19, 2012, 21:22:44 »
Hvordan virker det med tilspændigen når der kun er en gevindspindel som jeg har lagt mærke til på de små maskiner er det til at koble til og fra.
Mvh
Henning

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #9 Dato: Februar 19, 2012, 21:35:21 »
Det er ikke noget problem, at der kun er ledeskruen.
På min Boxford skal den bare frakobles på selve hovedslæden (fri-stilling  mellem tvær og langstilspænding), hvis man vil skære gevind.
Vær opmærksom på at mange små drejebænke ikke har tværtilspænding. Hvis du gerne vil have det.


mvh jens
« Senest Redigeret: Februar 19, 2012, 21:37:20 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #10 Dato: Februar 19, 2012, 23:04:31 »
Der er et udvendigt vekslegear, hvor man skifter tandhjul alt efter hvilken stigning man skal bruge.
På min bænk er der en gevindaksel og en glat aksel med en notgang. Den glatte aksel er til tværslæden.
Hvis der ikke er tilspænding på tværslæden er der kun brug for en enkelt aksel med gevind.
Du vil typisk skære gevind ved at stoppe motoren med slæden indkoblet, trække forsætterslæden lidt tilbage og slå bak, inden du starter motoren igen. Når stålet er fri af gevindstykket, rykkes forsætterslæden lidt frem, og der køres fremad igen indtil bunden af gevindet.
Altså gevindet skæres uden at slæden kobles fra. Forsætterslæden skal indstilles i en vinken på 30° til et 60° gevind.
Hvis gevindets stigning går op i gevindakslens stigning kan du skære gevind med frakobling af slæden. Ved enhver tilkobling "passer" stålet i det skårne gevind.
Endelig kan du gå i gang med at lave et sæt tandhjul til et gevindur.
« Senest Redigeret: Februar 19, 2012, 23:06:03 af ErlingSj »

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #11 Dato: Februar 19, 2012, 23:35:40 »
Normalt hvis der er en transportaksel (den glatte med notgang) Så er det til både længde og tvær tilspænding.
(sådan har det været på di bænke jeg har brugt)

På min Boxford er ledeskruen (gevindspindlen) både til længde og tvær tilspænding.

Ofte bruger man også gevindlåsen/saksen, hvis man har et gevindur, når man skære gevind.(istedet for at slå bak)
mvh jens
« Senest Redigeret: Februar 19, 2012, 23:42:04 af jens »
Husk altid at skille tingene ad.

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #12 Dato: Februar 20, 2012, 00:40:35 »
Interessant.
På min Weiss 280VF kører kun den ene af de to aksler rundt, afhængigt af om den flytter sig på langs eller tværs.

jens

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 2615
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #13 Dato: Februar 20, 2012, 06:41:02 »
Så har Kineserne åbenbart en anden måde at lave tingene på :)

De bænke jeg har brugt, hvor der både har været transport-aksel, og ledeskrue. Der køre ledeskruen kun rundt når man laver gevind. (medmindre man glemmer at slå den fra)

mvh jens
Husk altid at skille tingene ad.

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Lille Drejebænk
« Svar #14 Dato: Februar 20, 2012, 07:18:46 »
Det er ikke noget problem, at der kun er ledeskruen.
På min Boxford skal den bare frakobles på selve hovedslæden (fri-stilling  mellem tvær og langstilspænding), hvis man vil skære gevind
mvh jens
Nøjagtig det samme på min kineser, og den er født med gevindur.
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!