Forfatter Emne: Beregning af omdrejninger  (Læst 17124 gange)

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #30 Dato: December 24, 2011, 16:10:09 »
Har lige lavet nogle kuglelejepasninger +/- 0.01 på denne:
http://forumfagteori.ef.dk/forum/index.php?topic=252.0
Så det kan lade sig gøre selv på en kineser, man er vel håndværker ;D
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #31 Dato: December 24, 2011, 17:38:17 »
Jeg synes jo egentlig også at det mere drejer sig om at kunne måle præcist end om maskinens nøjagtighed. (Men OK, mit udgangspunkt er, at alt under 0.5 mm er spild af tid, da træ alligevel arbejder:)

Max

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 573
    • Sandcastle
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #32 Dato: December 25, 2011, 00:26:11 »
Lad nu være med at smide penge efter de kineserbænke, så snart du skal lave noget der skal passe bedre end +/- 0.05 så bliver du træt af den.

Er det ikke nærmer en falliterklæring som håndværker at give maskinen skylden for manglende præcision ?

Huusom

  • Full Member
  • ***
  • Indlæg: 35
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #33 Dato: December 25, 2011, 15:48:09 »
Det ville jeg ikke sige, jeg synes bare personligt det er et spørgsmål om hvor lang tid ting bør tage og de kineserbænke jeg har kørt med var sku for ustabile til at jeg ville smide penge efter dem i forhold til hvad man kan købe brugt for samme beløb, men det kan være jeg bare er løbet ind i mandags maskinerne.

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #34 Dato: December 25, 2011, 16:50:00 »
Nu er det ikke min opgave at sige hvad der er godt eller skidt. Jeg har aldrig kørt med en kineser bænk, Men min sunde fornuft siger mig at den skal stå på et godt og solidt konsol af støbejern. Ikke et blik skab med en 3-4 Co 2 klatter i hver hjørne. Det kan en hver sige sig selv at det dur ikke. Det skal være stift og solidt. Det har nok også noget med min tålmodighed at gøre. Når der skal tages spåner så skal man også blive færdig.
Hvis man går ind på googel og skriver maskinauktioner, så køre der noget næsten hele tiden, og har så mulighed for at byde. Ofte ser man det solgt for en billig penge, man skal barer huske at salær og moms og fragt kommer oven i, men jeg har set drejebænke og fræser blive solgt til under 5000 plus det løse og der plejer at være en del udstyr med, det er som regel fra konkurs ramte virksomheder

ErlingSj

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 762
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #35 Dato: December 26, 2011, 05:59:58 »
Hans Ingvorsen og Huusom m. fl.: I er jo ret enige i det gode ved at købe en kraftigere brugt bænk i stedet for en ny kineser,
Der er imidlertid nogle problemstillinger, som jeg ikke mener at I tager højde for.

1. Faglig viden.
Man skal være ret kompetent for at vurdere om en brugt bænk er slidt i en grad, så den nærmer sig jernhandleren. Mine evner rækker til at se om den er rusten, slidte lejer og vanger er det tvivlsomt om jeg vil kunne vurdere rigtigt.

2. Reservedele.
Køber man en brugt bænk er der en pænt stor risiko for, at det ikke længere er til at opdrive reservedele. Kan man få reservedele til den, taler alt for, at de er dyre som bare den, seneste eksempel er Rim's ventil til hans Maho - jeg kunne købe to hele, slagtede svin af naboen for de penge den koster.

3. Vægten
For mig ligger grænsen på 2 - 300 kg. Bliver maskinen tungere kan jeg ikke få den ned i kælderen.

4. Pladsen
En solid, gammel maskine til en lav pris er typisk også ret stor. Det er jo netop fordi der ikke er plads til den i et hobbyværksted og ikke kunder til den på det professionelle marked, at den er billig. Små, hobbyegnede maskiner er ikke nær så billige, her ligger prisen typisk højere end for en ny kineser.

5. Stivheden i maskinen.
Med en lille motor er der altså ikke større krav til stivhed end den vangerne sagtens kan levere i sig selv. Hvis man ikke kaster sig ud i at dreje tunge, excentriske emner med høj fart, så er en vægt på et par hundrede kg. også rigeligt til at at bænken står støt og roligt. Kun hvis jeg sætter en meter lang stang gennem spindlen kan der opstå lidt rystelser, som en tungere bænk sikkert ikke ville have.

6. Effektiviteten.
En hobbymaskines helt store formål er at give ejeren nogle hyggelige timer, ikke at gøre arbejdet på så kort tid som muligt. I modsætning til Rim ser jeg ikke noget problem i at der går meget længere tid med at lave en ting end der ville være gået, hvis maskinen havde været større. Ofte vil man som hobbymand jo netop have nogle tilfældige stumper at lave tingene af. De er gratis i kroner, men det koster så måske en del timers merarbejde, end hvis man var startet med den ideelle størrelse. Jeg har laver flere MK2 konusser af 30 mm tykke aksler, fordi jeg ikke vil betale 450 kr. + moms for en 2 meter lang 18 mm stang hærdbart stål.

Det er ikke fordi jeg er uenig i jeres argumenter, jeg synes blot at vi snakker forbi hinanden, hvis vi ikke starter med at definere målgruppen og forudsætningerne.
« Senest Redigeret: December 26, 2011, 06:09:47 af ErlingSj »

Frylund

  • Administrator
  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 575
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #36 Dato: December 26, 2011, 08:39:11 »
Du har nogle gode argumenter Erling. Jeg har drejet professionel i 25 år, og kan sagtens vurderer en brugt drejebænk, men som du skriver små prof. bænke der egnet til et hobbyværksted er ikke billige.
Min lille kineser opfylder mit formål, nemlig lejlighedsvis at dreje nogle emner, ikke at den skal køre mange timer hver dag så er det nok ikke lige en kineser man skal have.
Jeg kan ikke få øje på noget som kan laves på en prof. bænk i samme størrelse som jeg ikke kan lave på min kineser, det tager måske lidt længere tid men i sidste ende er der den faglige kunnen der sætter grænsen. Så hvis ens forfængelighed kan leve med en kineser er det en ok løsning (men det er nok her problemet ligger for mange gamle maskinarbejdere). ;D
/Frylund
Svineheld slår selv den bedste planlægning!

Hans Ingvorsen

  • Hero Member
  • *****
  • Indlæg: 1357
Sv: Beregning af omdrejninger
« Svar #37 Dato: December 26, 2011, 10:13:50 »
Ja men så er valget truffet, så skal du have en lille bænk. Jeg ved ikke hvordan de er jeg har aldrig prøvet det. Hvis jeg skulle købe i dag så tror jeg at det skulle være en HARIS fra England, jeg har prøvet at køre med en sådan på en teknisk skole i Randers og det er noget lækkert maskine, som også køre meget lydløs og man kan mærke at det barer er noget som funger. De fås i flere størrelser fra helt små til meget store, den jeg prøvede er på en meter. Prisen kender jeg intet til
Hans